Teple se oblečte, přichází Mráz

Teple se oblečte, přichází Mráz

Mraz 200Nakladatelství XYZ vydalo mrazivý francouzský thriller, který se údajně svou atmosférou vyrovnává i kultovnímu Mlčení jehňátek. Opravdu může Mráz od Bernarda Miniera konkurovat této legendární knize?

Již několikátá kniha nám dává vědět, že na knižním trhu nejsou jen severské a americké kriminálky. Po výborném Alexovi od francouzského spisovatele Pierra Lemaitreho přichází jeho krajan Bernard Minier s velice kvalitním a zajímavým thrillerem Mráz. Tato kniha se ve Francii stala ihned bestsellerem a získala prestižní ocenění Crime Novel Price. Britský týdeník The Sunday Times ji dokonce zařadil mezi 50 celosvětově nejlepších kriminálních románů za posledních pět let.

Děj začíná nalezením mrtvoly koně, který byl brutálně zabit a zohaven. Jeho majitelem je velice vlivný miliardář Érik Lombard, který chce případu věnovat maximální pozornost. Policie přivolává proslulého detektiva kriminální policie Martina Servaze, který je nejdříve lehce zaskočen. Avšak brzy nachází nedaleko místa vraždy DNA jednoho z nejnebezpečnějších psychopatů, který je zavřen v nedaleké psychiatrické léčebně. Tento ústav patří mezi nejvyhlášenější svého druhu. Dostanou se do něj pouze opravdu speciální případy velice psychotických vrahů a násilníků.

Za několik dní je nalezena první lidská oběť, která nese některé znaky předchozího případu. V tuto chvíli se již detektiv Servaz na zločin maximálně soustředí a s pomocí svých kolegů i kolegyně Iréne Zieglerové se pouští po stopách zločince. Posléze se objeví již dávno zapomenuté zločiny, které by mohly být tím správným motivem. Podezřelých je hned několik, ale najít toho pravého nebude vůbec jednoduché.

Hned na začátek rozboru kriminálního thrilleru Mráz se pozastavíme u prostředí celého děje. Většina příběhu se odehrává v zasněžených francouzských Pyrenejích. Atmosféra je opravdu mrazivá, nejen díky nádherné zimní krajině. Vraždy jsou opravdu brutální a přinášejí další chlad do srdcí obyvatel vesničky i vyšetřovatelů. Určitě nalezneme zřetelnou podobnost se severskou krimi, ale přesto se autor posouvá trochu jiným směrem. Bere si to nejlepší od Nesba či Adlera a nabízí to ve svém domácím prostředí.

Velice významnou součástí děje je velké množství postav a jejich životů. Hlavní vyšetřovatel Martin Servaz je obyčejný člověk, konečně nevypadající jako superhrdina. Neočekávejte žádné přestřelky 1 proti 100, neskutečné boje bez jediného zranění či frajera balícího všechny sukně. Detektiv se několikrát dostane do ohrožení života a jen tak tak vyvázne. Jeho doménou nejsou svaly, ale především výborně pracující mozek.

Mraz

Vedle něho se objevují další policisté rozdílných charakterů, díky kterým vzniká velice pestrý děj. Nejbližší kolega Espérandieu je hezounek, kterého ostatní považují za gaye, přestože má velice atraktivní manželku a děti. Policistka Samira je značně undergroundovým člověkem a na její profesi by ji asi nikdo netipoval. Přesto je významným článkem policejního týmu. Velice zajímavými postavami jsou i bývalý soudce Saint-Cyr, již zmiňovaný miliardář Érik Lombard či psycholožka Diana Bergová. Právě poslední zmiňovaná je velice důležitým elementem děje, přestože to tak na první pohled nevypadá.

Od začátku sledujeme hned dvě dějové linky. Hlavní se věnuje vyšetřování a věcí okolo něj, další se soustředí především na místní psychiatrický ústav a jeho novou posilu. Tou je právě již zmiňovaná Diana Bergová, která brzy zjišťuje podrobnosti o fungování této léčebny. Podobné prostředí blázinců s psychopaty je sice trochu obehranou záležitostí, přesto vždy vnese do děje veliké napětí a dokáže si získat pozornost čtenáře. V tomto případě se vyšetřování a atmosféra ústavu velice dobře doplňují. Některé postavy z vedlejší dějové linky jsou zcela důležité pro tu hlavní.

Kniha rozhodně není žádný střízlík. Počet stran se zastavil na čísle 632. Ale rozhodně se nemusíte bát, že se budete nudit. Od začátku do konce děj maximálně graduje a rozvíjí se. Navíc je text napsaný poměrně velkými písmeny, takže ta tloušťka je trochu irelevantní.  Závěr je samozřejmě překvapující, což je znakem dobře napsané detektivky.

Mráz je opravdu velice kvalitní thriller, který lehce navazuje na kvality knih Mlčení jehňátek či Sběratel kostí. Naprosto strhující děj, mrazivá atmosféra a komplikovaný příběh dodávají knize na veliké čtivosti. Navíc se do budoucna můžete těšit i na volné pokračování se Servazem a Zieglerovou v hlavních rolích. Dočkáme se minimálně dvou dalších dílů a doufejme, že se i tentokrát vyšplhají na vysoko postavenou laťku.

Název: Mráz
Z anglického originálu přeložil: Jiří Žák
Nakladatelství: XYZ