Fin Mcleod potřetí

Fin Mcleod potřetí

Sachove figurky 200Trilogie Petra Maye je kompletní. Po Skále a Muži z ostrova Lewis celý jeho osobní příběh vrcholí v Šachových figurkách. Opět je před námi stejné schéma jako v předchozích knihách – Fin, ač už není u policie, se snaží rozlousknout záhadnou smrt a současně odhaluje nejenom vlastní minulost, která přítomnost tíží až ničí. Právě tato odhalení mu pomáhají prokousat se současností, která není nikterak jednoduchá.

Sirotek Fin kdysi vlastně z ostrova Lewis utekl, zpřetrhal veškeré kontakty, zničil vztah s jedinou láskou svého života. Ta se vrátila zpátky na ostrov a vzala si Finova největšího kamaráda, jenž ve své duši skrýval k bývalému příteli neutuchající zášť. To nám odhalila první část trilogie. Tehdy Fin přijel na rodný ostrov jako vyšetřovatel. Tenkrát se vrátil do práce poté, co se vymaňoval z deprese, která ho uchvátila po smrti jeho syna, kterého porazilo auto na přechodu. Bolestná ztráta znamenala rozpad manželství. Fin nedokázal nevidět ve své ženě Moně částečného viníka – vždyť ona nedokázala ochránit jejich dítě!

Na ostrově Fin nejen rozluštil brutální smrt někdejšího spolužáka, ale odhalil, co se kdysi stalo, proč stále nemůže najít sám sebe a bloumá životem. Především pak zjistil, že má na ostrově skoro dospělého syna, který je v nesnázích, a že jeho matkou je někdejší láska Marsaili, kterou vlastně nikdy nepřestal milovat. I když ta mu jen těžko odpouští to, co kdysi provedl. Přesto to mezi nimi jiskří, i když ne tak, jako za mlada.

V druhé části trilogie Fin zůstává na ostrově a snaží se rozluštit identitu nečekaně objevené mrtvoly v rašeliništi. Tak se dozvídáme podstatné události z minulosti otce Marsaili. Fin chce zároveň odhalit viníka smrti svého syna a dokola pročítá protokoly o nehodě. Přesto vnímáme jeho sbližování s nově objeveným synem a jeho matkou, usmiřování s bývalým kamarádem, bouřlivákem a dnes duchovním Donaldem, jehož dcera čeká Finova vnuka. Jaký to propletenec. Druhá část usmíří někdejší přátele a vyjasní vztahy nejen mezi nimi, ovšem opět na pozadí mrtvol.

Sachove figurky

Šachové figurky vše rozetnou – uzavírají osmnáct měsíců života člověka, který neměl proč žít, byl na pokraji propasti. Snad proto se vrátil do lůna, na ostrov, jenž už nikdy nechtěl spatřit. Nyní mu právě ten dopřává pocit jistoty a bezpečí, i když tady vůbec bezpečno není. Však se to tu mrtvolami jen hemží…

Fin se má stát šéfem ostrahy u majitele rozsáhlých pozemků. Především má chytat pytláky. Jeho prvním úkolem je pacifikace spolužáka ze středních let, kterému tenkrát neřekli jinak než Piskoř. Fin ho vyhledá, zastihne je bouře uprostřed pustiny, musí přenocovat v jeskyni, a tak společně vzpomínají na minulost. Ráno díky bizarnímu přírodnímu jevu objeví na dně zmizelého jezera malé letadlo se známým nápisem na boku. Oba vědí, co v kokpitu najdou – mrtvolu svého dávného kamaráda, muzikanta Roddyho Mackenzieho. Fin, ač už není vyšetřovatelem, zahajuje pátrání. Proč? Musí odhalit Piskořovo tajemství a uchránit ho před trestem, je totiž přesvědčen, na rozdíl od vyšetřovatelů, že jeho kamarád vrahem někdejšího dívčího idolu není, což se potvrdí, bohužel však až poté, co Piskoř podlehne zákeřnému napadení skutečného viníka.

Šachové figurky dokreslily celý příběh Fina, prozradily mnohé o životě usedlíků na ostrovech souostroví Hebridy, odhalily minulost, která se silně dotýká přítomnosti a ničí lidi nejen kolem Fina. Autor velmi působivě rozvrstvil celý příběh do tří románů, které mohou stát samy o sobě, ale jako celek tvoří přesně vymodelovaný osud. Nic není navíc, kousíček nechybí. I když z mého pohledu start se mu vyvedl na sto procent, druhé dvě části už jsou poněkud zdlouhavé a natahované, aby asi byly správně dlouhé. Nicméně v moři vydaných knih právě tyto tři přes drobné výtky patří k těm, které stojí za přečtení. Trilogii Petera Maye vydal Host v působivé podobě a čtivém překladu Lindy Kaprové.

Autor: Peter May
Název: Šachové figurky
Překlad: Linda Kaprová
Nakladatelství: Host
Počet stran: 244

Zdroj foto: nakladatelství Host

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (4)

James Altucher: Zvolte sebe!

Zvol sebe perexDobrá, přehlédněte hned zkraje na knize poznámku „Vydělejte miliony“, protože vás může demotivovat. Málokomu se to podaří a byla by škoda, kdybyste tuto knihu odložili s tím, že to bude zase snůška žvástů na téma rychlého zbohatnutí. Kd...

Dva silné sociální příběhy z Brazílie – zcela jiné a přesto podobné

brazil200Kniha Dva bratři, film Campo Grande. Oba příběhy jsou zcela odlišné, odehrávají se v jiném období i místě Brazílie. Přesto lze najít spojující linku – sociální rozdíly, které mají obrovský vliv na život a šance lidí.

...

Divadlo Bolka Polívky baví

Divadlo B Polivky  perexJedním z nepřehlédnutelných pojmů v kultuře České republiky je herec, mim, dramatický autor a divadelní principál Boleslav Polívka. Už léta množstvím nápadů udivuje a baví.