Tři inspirující rozhovory

Tři inspirující rozhovory

Rozhovory hvizdala perexKarel Hvížďala je významný český novinář, dramatik a spisovatel, který již vyzpovídal řadu významných osobností (namátkou připomenu jeho rozhovory s Václavem Havlem, Jiřím Grušou, Václavem Bělohradským, Karlem Schwarzenbergem, Pavlem Landovským, Jiřím Suchým, manželi Škvoreckými, Jacquesem Rupnikem atd.). Ve své nové knize rozhovorů si vypráví s Karolem Efraimem Sidonem.

V úvodu knihy je zařazena esej Karla Hvížďaly o Karolu Efraimu Sidonovi, nazvaná Euangelion Karola Efraima Sidona. Autor zde shrnuje život a dílo Karola Sidona, jeho nutkání, důvody k jeho tvorbě. Evangelium znamená dobrou zprávu, v tomto případě o tom, že Karel Sidon konvertoval k judaismu, přijal jméno Efraim po mladším z bratrů Josefa, který byl kmenovým otcem Izraele. Došlo k tomu po dvou totalitách, které zdecimovaly místní židovskou obec, a předcházelo tomu desetileté soukromé rabínské studium. Jeho otec byl Žid, který byl zavražděn v Terezíně, když byly Karlovi dva roky. Za jeho konverzí nebylo jen racionální poznání, ale i mystický zážitek, který popsal v knize „Když umřít, tak v Jeruzalémě“. V roce 1992 se stal pražským a zemským rabínem a letos po zralé úvaze na svoji funkci rezignoval a předal ji novému pražskému rabínovi Davidu Peterovi. Po létech psaní zjistil, že „člověk vlastně celý život píše jednu knihu.“ „Až stáří dává podle Sidona možnost a příležitost zjistit, odkud se vše v člověku bere, a tím pádem trochu pochopit, proč jsme takoví, jací jsme.“

Následují tři rozhovory. Ten první je Sidonův rozhovor s Karlem Hvížďalou a Viktorem Vondrou Když umřít, tak v Jeruzalémě (1995–1997), „aby lidé věděli, co je judaismus a jakého mají v Praze rabína“. Sidon odpovídá na otázky týkající se jeho psaní, proč se přiklonil k Bohu a opustil literaturu, jak konvertoval, proč emigroval a jak snášel emigraci v Německu, co znamená být Židem, jaké jsou židovské rituály a jak se židovské náboženství staví k nejrůznějším problémům, jako jsou nevěra, homosexualita, úloha žen, ateismus, kabala, spor o svatá území v Izraeli, pogromy atd.

Druhý rozhovor, nazvaný Červená kráva („aby Karel Hvížďala věděl, kým je“) mezi sebou vedou oba Karlové (2000–2002). Hovoří spolu o paměti, svědomí, iluzích, pomalosti myšlení, smyslu života, 11. září 2001, nacismu a o humoru. Dozvíme se například, proč judaismus považuje otázku za důležitější než odpověď („Protože bez otázky neníodpovědi…Ve chvíli, kdy umím položit správně otázku, a to je na mně, protože Pánbůh ji za mě položit nemůže, mám šanci, že se něco dozvím.“).

Třetí rozhovor Sedm slov (2011–2014) zahrnuje „sedm rozhovorů o sedmi slovech, aby novináři viděli, co se dá všechno dělat s žánrem rozhovoru“. Hovoří spolu o učení, čase, slově, pravdě, smrti, víře a o lásce. Podle autora by mohla mít podtitul Manuál pro novináře – pokus o nalezení krajní meze rozhovoru jako žánru.

V závěru knihy je zařazeno povídání O šuplíku v nás, Post skriptum, Židovské svátky, náboženské slavnosti a smuteční dny, Slovníček použitých výrazů, Výběrová bibliografie Karola Efraima Sidona a Výběrová bibliografie Karla Hvížďaly.

Všechny tři rozhovory jsou vedeny velmi kultivovaně a čtenář má o čem přemýšlet. Odráží se v nich moudrost a humanita obou aktérů i jejich vlastní bohaté životní zkušenosti, které jsou si svým způsobem lidsky podobné. Kniha je navíc graficky velmi profesionálně zvládnutá, prokládaná černobílými fotografiemi Jana Malého ml., které umocňují dojem z četby. Proto je požitek vzít ji do rukou, listovat v ní a celou si ji přečíst. Rozhodně s ní nestrávíte jeden večer. A dozvíte se o sobě a lidech kolem vás ledacos, co jste si třeba dosud ještě neuvědomili.

Knihu vřele doporučuji všem čtenářům, kteří se zajímají o judaismus, o filosofii a historii, nebo kteří rádi přemýšlejí o obecně platných principech lidství. Ale hlavně našim novinářům a redaktorům pro inspiraci, jak lze fundovaně vést rozhovory, abychom si příště již nemuselizoufat při poslechu či četbě banálních, ničím neinspirujících rozhovorů.

Karol Efraim Sidon
Tři rozhovory s Karlem Hvížďalou

rozhovory hvizdala

Autor: Karel Hvížďala a Karol Efraim Sidon
Fotografie: Jan Malý ml.
Žánr: beletrie
Nakladatelství: Galén
Počet stran: 317
Zdroj foto: Galén

( 8 hlasů )

Nejcennější je důvěra, říká Vladan Drvota

Vladan Drvota  portrét (2)Říká, že jeho snahou je v médiích hledat nejvhodnější prostor pro umělce, kteří potřebují představit svoji novou tvorbu a nepovažuje tedy za úplně vhodné, aby interview poskytoval on...

John Marrs je tu s dalším psychologickým thrillerem

kdyz jsi odesel 200Nakladatelství XYZ vydalo druhou knihu britského spisovatele Johna Marrse. Po Spřízněných duších tak přichází s titulem nazvaným Když jsi odešel.

...

Jaro někdy znamená smrt

200litRomán Jarní mrtví je zcela fiktivní. Jakákoliv souvislost se skutečnými osobami či událostmi je pouze náhodná. Nechť mi čtenáři laskavě prominou určité nepřesnosti v zeměpisných údajích.

...

To nejlepší z hudebního divadla – to je festival Dokořán!

dokoran 200Letos v červnu Městské divadlo Brno opět nabídne průřez tím nejzajímavějším, co se odehrává v oblasti hudebního divadla na českých i zahraničních jevištích, a vás tak čeká pestrá ochutnávka pozoruhodných uměleckých počinů, které ukážou, co všechno n...

Michelangelo Antonioni prozkoumal hlubiny lidských citů

michelangelo antonioniNení snadné vtěsnat do několika odstavců postřehy o životě a tvorbě jednoho z klasiků světové kinematografie, Michelangela ANTONIONIHO. Narodil se před rovným stoletím - 29. září 1912 - ve Ferraře, vystudov...