I slavní mají právo na lásku

I slavní mají právo na lásku

Osudove lasky 200Láska patří mezi nejryzejší a nejušlechtilejší city, jakými lidská bytost dokáže oplývat. A protože je člověk tvorem jedinečným, tak i samotné jeho prožívání a vnímání lásky má mnoho podob. Někdy však i tato emoce musí být podřízena zejména u známých osobností také jejich společenskému postavení na poli kulturním, politickém či vědeckém.

Kniha Osudové lásky slavných otevírá dveře do soukromí 38 mileneckých párů, jejichž citová vzplanutí se odehrála v průběhu tří tisíciletí. Některé příběhy lásky (například o Kleopatře a Antoniovi, Wallis Warfieldové a Eduardu VIII. či Alžbětě I. a Robertu Dudleym) vstoupily do podvědomí lidí díky filmovým či divadelním zpracováním, jiné už ale takové štěstí neměly. I ony však nepostrádaly jedinečnost a originalitu.

Mezi opomíjené romantické příběhy, které Louis Baldwin ve své knize opět oživil, lze zařadit také ten o francouzské dvojici vzdělanců, který se odehrál ve 12. století. Středověký filozof a teolog Pierre Abélard se zamiloval do oslnivě inteligentní dívky jménem Héloise. A protože jí chtěl být neustále nablízku, rozhodl se zajít za jejím strýcem Fulbertem s nabídkou vzdělávat jeho talentovanou neteř. Na oplátku mu pak Fulbert poskytnul přístřeší. Avšak zájem o vzdělání přerostl u Héloise v zájem o Abélarda, a tak musela dvojice svou lásku před okolím skrývat. Po pár měsících ale byli milenci stejně odhaleni a jediné, co měli mezi sebou dovoleno udržovat, byla korespondence. A právě jedním ze svých dopisů poslala Héloise Abélardovi zprávu o svém těhotenství, které Abélarda přimělo k jejímu únosu do jeho rodné bretaňské provincie, kde mu Héloise porodila syna Astralaba. Svou lásku posléze stvrdili tajným sňatkem (oficiální manželství by totiž mohlo ohrozit Abélardovu pověst a postavení významného teologa a filozofa), který se nakonec stal veřejným tajemstvím. Aby Abélard uchránil Héloise před vydíráním a milosrdným lhaním, rozhodl se ji poslat do kláštera. Jenomže Fulberta a jeho příbuzné to natolik rozčílilo, že se rozhodli Abélardovi pomstít kastrací. Jak vztah mezi Abélardem a Héloise po tomto incidentu dále pokračoval, již prozrazovat nebudu a ponechám prostor čtenářům.

Osudove lasky

Autorem knihy o milostných vztazích je překvapivě muž. A co je ještě překvapivější, že tuto knihu napsal Louis Baldwin, který více jak dvacet let psal odborné články a příručky pro vědecké a technické ústavy. Čtenáři se ale nemusí obávat toho, že by Baldwin podroboval milostné životy slavných lidí racionálním rozborům, z kterých by vyprchaly veškeré projevy náklonnosti, něhy či vášnivosti. Louis Baldwin je vypravěč par excellence. Nejen že umí detailně vykreslit veškerá citová vzplanutí, ale zároveň je také umí zasadit do přesných historických reálií. Příběhy v knize řadí chronologicky od nejstarších po ty současnější. Pro lepší čtenářovu orientaci pak autor ještě pokaždé představí na začátku vyprávění daný pár, o kterém bude kapitola pojednávat a poté volně naváže ve svém povídání na informace o jejich seznámení a průběhu jejich vztahu.

V Osudových láskách slavných se čtenář setká se všemi odstíny lásky. Jak totiž napsal sám autor díla: „Láska je jako drahokam, třpytící se bezpočtem barevných odlesků.“  Zároveň tato kniha slouží i jako oslava vznešeného citu, kterým láska bezpochyby je.

Název: Osudové lásky slavných (The Loves of Their Lives)
Autor: Louis Baldwin
Překlad: Jana Melicharová