Lékař léčí, Hnízdil uzdravuje – Zaříkávač nemocí

Zarikavac perexDoktora Jana Hnízdila není třeba příliš představovat. Proslavily ho nejen kontroverzní názory na medicínu, ale i jeho první kniha Mým marodům, která vnesla svěží vítr mezi regály knihkupectví a našla si mnoho příznivců. Nejnovější titul tohoto autora z produkce nakladatelství Lidové noviny nese podtitul „Chcete se léčit nebo uzdravit?“

Zaříkávač nemocí přichází! Formou sloupků a fejetonů, které jsou propojeny osobním rozhovorem, se Jan Hnízdil vyjadřuje k úskalím lékařské profese i k aktuálnímu dění nejen ve zdravotnictví. Na otázky Cecílie Jílkové, dcery spisovatelů Lenky Procházkové a Ludvíka Vaculíka, odpovídá otevřeně, nebrání se ani zmínkám o své rodině, osobním životě, ideálech, deziluzích a nutno podotknout, že některé odpovědi nepostrádají notnou dávku sebereflexe, což je potřeba ocenit.

Mezi nejpodnětnější prvky knihy však řadím popis případů z jeho ordinace, na kterých demonstruje některé souvislosti mezi nezdravým životním stylem a vzniklými nemocemi. Na jejich příkladu si lze hned při čtení stránek knihy uvědomit, jak na tom jsme my sami, kde jsou naše hranice a kde končí rezervy našeho těla. Může nás to rovnou "nakopnout" k provedení nějaké změny.

Mezi řádky dost zřetelně vystupuje fakt, že ačkoliv Jan Hnízdil bez zaváhání radí klientům, aby přehodnotili své priority, více odpočívali a naslouchali signálům svého těla, ani jemu samotnému se to vždy nedaří a čas od času ho nějaký neduh či nehoda překvapí. Tím jako by sám ze sebe záměrně snímal aureolu neomylného zaříkávače nemocí, čímž se zákonitě stává čtenáři bližším. Zejména po přečtení kapitoly „Pravda o zaříkávači“ s úlevou zjistíte, že je to také jenom člověk.

Nicméně nejpřínosnějším prvkem jeho knihy zůstává osvěta. Předávání poselství, že nejdůležitějším momentem na cestě za úplným uzdravením je pro lidi jejich ochota převzít za svoje zdraví zodpovědnost.

V tom vidí MUDr. Hnízdil hlavní smysl komplexní medicíny, které se chce nadále věnovat v chystaném centru Hnízdo zdraví. Zde by naplňoval vizi osobního a osobnostního přístupu odborníků k pacientům. Snad na tomto ostrůvku vzdělanosti, moudrosti a laskavosti, obklopeném rozbouřeným a vystresovaným světem, spočine, alespoň občas, i on sám.

Zaříkávač nemocí / Chcete se léčit nebo uzdravit?
Jan Hnízdil

zarikavac1

V roce 2014 vydalo NLN, s.r.o., vydání první
Žánr: populárně naučná, o zdraví
Počet stran: 184

( 5 hlasů )

RENÁTA ŠŤASTNÁ

PR manažer a fundraiser v neziskové organizaci

JIŘÍ HOLUB - PROSTĚ NA MĚ ZAPOMNĚLI

Prošla mi rukama dlouhá řada knih, rozhodně desítky, ne-li pár stovek. Ale na první místo jednoznačně stavím tenkou knihu z pera Jiřího Holuba s názvem Prostě na mě zapomněli. Vydalo ji JaS nakladatelství, s.r.o. v roce 2015. Dlouho mi trvalo, než jsem ji vstřebala. Při čtení jsem se stala osmiletou Klárkou a žila její příběh. V létě roku 1945 jsem opustila Prahu a s rodiči a malým bratříčkem zamířila do staré vyrabované sudetské vesnice Svatý Wolfgang. Na tatínka tady čekalo slušně placené místo v kaolínce, maminka se těšila na život hospodyňky. Okamžitě jsem si zamilovala hory a okolí kolem domu, a protože jsem zvědavá a lačná po dobrodružství, vydávala jsem se, navzdory maminčiným zákazům, dál od domu. Při jedné cestě na maliny, jsem potkala Helgu - starou, otrhanou, vyhladovělou, ale přátelskou a vděčnou ženu, která tady vyrostla, starala se o svoji rodinu, vychovala děti a pak najednou zůstala úplně sama. Všichni ji opustili a jí zbyl jen smutek, trápení a obrovská bolest. A do té její beznadějné samoty jsem přišla já – malá holka bez předsudků, nechápající podlost a touhu po pomstě. Helga tak byla vytržena ze své beznadějné letargie a i přes to, že se zprvu bránila otevřít ta dávno zavřená dvířka do zraněné duše, nakonec pustila ven všechno, co ji trápilo, čím prošla a co ji zlomilo. Opustila svoji hrůznou minulost a otevřela svoje bolavé srdce. Díky mně už nebyla jen ta, na kterou jednoho děsivého dne ve vesnici všichni zapomněli. Na jedné straně to bylo velmi smutné, na straně druhé to ale vedlo k záchraně jejího života….

Jiří Holub mě vtáhnul mě do děje nejen slovy, ale i popisem. Úplně zřetelně jsem cítila emoce. Radost vystřídal strach, který mi ježil chloupky na rukách, byla jsem blažená, ale taky mě píchalo u srdce, když Helga vyprávěla o tom, co viděla a zažila. Měla jsem vztek a zlost a nakonec jsem si poplakala.

Asfaltoví andělé – když víra zachází až příliš daleko

andele perexSvět se vlivem globalizace (jakoby) zmenšuje, to pociťuje asi každý z nás. Jeden by si mohl myslet, že když lidé žijí v multikulturních prostředích, že začnou být více tolerantní a otevření. Praxe ale tuto domněnku úplně nepotvrzuje. Například n...