Rozhodni se! Jak ve správný čas najít správné řešení

rozh 200Nejen pro všechny nerozhodné lidi je určena kniha Rozhodni se! Jak se správný čas najít správné řešení, která láká už jen příjemně zeleným přebalem s hracími kostkami. Jejími autory jsou bratři Chip a Dan Heathovi, kteří mají za sebou již dva světové bestselery a tento zajisté bude dalším z nich. Už jej tak označili New York Times a Wall Street Journal. U nás tuto knihu vydalo nakladatelství BizBooks.

Cílem celé knihy je naučit čtenáře čtyřstupňový proces označovaný WRAP. Jeho pojmenování vychází z angličtiny a skrývají se za ním čtyři důležité kroky. Prvním z nich je „Widen your options - Rozšiřte své možnosti“, který nabádá k hledání různých řešení. Další se týká testování – „Reallity-test your assimptions - Otestujte své příklady realitou“, třetí pak varuje před ovlivnění emocemi „Attain distance before deciding – Získejte odstup před rozhodnutím“ a čtvrtý je varovný, ale velmi důležitý „Prepare to be wrong – Připravte se na omyly“.

Toto je základ, který je v úvodu podrobněji popsán a dále ukázán na praktických příkladech. Jednotlivé kapitoly jsou vždy zaměřeny na dané kroky s tím, že se na problém více specifikují a nabízí další tipy. Vždy zde najdeme nějaký příklad z praxe, který je velmi čtivě popsán. Fakt, že jde o příklady ze zámoří a ne z naší republiky, není podstatný – příběhy se mohou klidně stát i tady a proto se v nich kdokoliv může najít. Po popisu problému následují komentáře autorů knihy, které jej analyzují a převádějí tak praxi do teorie. V závěru každé kapitoly se nachází precizně napsané shrnutí – je stylizováno do bodů a doplněno citáty z daných příběhů, abychom si vše dokázali hravě spojit.

Závěr knihy obsahuje kapitoly Další kroky, Praktické příklady, Překonávání překážek, Doporučenou literaturu a Závěrečné poznámky s objasněním citací a podobnými informacemi. V Praktických příkladech je vždy popis situace, přehled možností a především podkapitola jak se rozhodnout správně, která používá a popisuje právě 4 kroky rozhodnutí. Posledním bodem je reflexe procesu. I kapitola Překonávání překážek je velmi zajímavá, protože ukazuje jak použít WRAP efektivně při řešení různých životních situací.

rozh 1

„Pokouším se svým dětem radit způsobem, který zde popisujete, ale moc je to nezajímá. Stejně si nakonec dělají, co chtějí. (1)Pro děti v určitém věku jsou rodiče automaticky vyřazení z role rádců. Najděte někoho s větším „kreditem“, komu by mohly důvěřovat. Třeba narazíte na někoho, kdo jejich situaci prožil a může jim otevřít oči „realistickou upoutávkou“ budoucích komplikací. (Syn uvažující o dráze herce ocení, když mu někdo popíše, o jaký životní styl se jedná.) (2) Řekněte dětem, že je necháte rozhodovat, ale nechte si vysvětlit důvody, které je k rozhodnutí vedou. (Mladý herec vás může přesvědčit, že ho to udělá šťastným a bude pro něho lehčí překonávat možné překážky.) Takto sebevědomý předpoklad vám dává do rukou trumfy, pokud tomu tak nebude. (Stejně jako možnost uvědomit si, že vaše dítě mělo pravdu.)“ (str. 272)

Bratři Heathové si s tvorbou této knihy museli dát velkou práci. Zajisté nebylo jednoduché dát dohromady tolik materiálů ve formě pravdivých příkladů a ještě je všechny logicky a navíc čtivě okomentovat. Jejich styl je jedinečný a jimi předávané informace jsou opravdu zajímavé a ocení je každý, kdo někdy váhá.

Chip Heath je profesorem na Standfordově univerzitě, učí zde kurzy obchodní strategie a organizace. Dan Heath je vedoucím pracovníkem na Duke univerzitě zaměřené na sociální podnikání. Dříve pracoval pro Harvard Business School jako badatel a spisovatel. Společně bratři napsali tři uznávané knihy Jak zaujmout hned napoprvé (2007, česky 2009), Proměna (2010, česky 2011) a Rozhodni se! (2013, česky 2014), které byly přeloženy do téměř třiceti jazyků. Jejich rodiče jsou rádi, že spolu bratři dobře vycházejí.

Název: Rozhodni se! Jak ve správný čas najít správné řešení
Originál: Decisive
Překlad: Ryšávka, Jakub, Fridrich, Martin
Autor: Chip Heath a Dan Heath
Žánr: naučná
Nakladatelství: BizBooks
Počet stran: 312

Rozhodni se! od BizBooks

Zdroj foto: albatrosmedia.cz

Radní pro kulturu Středočeského kraje: Kultura je vnímána jako popelka

Zdenek StefekRozhovor s radním Středočeského kraje pro oblast kultury a památkové péče Zdeňkem Štefkem (KSČM).

...

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (28)

Kniha Vaření pro vegany má výstižný podtitul – Vegansky s chutí

vegan200Kuchařek je na českém trhu přehršle, a jelikož zdravá výživa a stravování bez masa je v dnešní zrychlené době moderní, objevují se i nejrůznější kulinářské příručky pro nemasožravce. Mezi ně patří i 100 receptů v seskupení Vaření pro vegany, které vydalo...

Tajemný dům

tajemny dum 200Na knihu Marian Keyesové Tajemný dům jsem se těšila. Ráda čtu o prázdninách nenáročné zábavné příběhy včetně detektivek a tahle měla na obalu vzadu napsáno: „…podobně jímavou a přitom opravdu veselou knihu jste snad je...

Cenami ověnčené Paralelní vesmíry jsou romancí na mnoho způsobů

paralelni vesmiry200Divadelní love story Nicka Payna Paralelní vesmíry (Constellations) získala před čtyřmi lety cenu Evening Stardard za nejlepší hru a dobyla londýnský West End i newyorskou Broadway. V pátek 21. října uvede tuto svěží, vtipnou i d...

Mezinárodní festival studentských filmů v Písku 2016

filmfest pisek 200Jako každý rok studenti píseckých filmových škol pořádají Mezinárodní festival studentských filmů a letošní ročník bude opravdu nabitý.
Minulý rok studenti ukázali, jak moc "žerou film" a letos nám všem chtějí připomenout, že s...