„Za zamčenými dveřmi“ odemyká 13. komnatu Harrisonova života

Harrison 200Člen slavné kapely „The Beatles“, kytarista, skladatel, milovník žen, hinduista, velký fanoušek Boba Dylana, producent prvního filmu od „Monthy Pythonů“ - jedny z mála přívlastků  Harrisonovy povahy.

Autor nám chronologicky otevírá krok za krokem jeho dětství v poválečném Liverpoolu, jeho střídavě úspěšnou kariéru až po jeho poslední dny. Díky své rodině, která věřila v jeho talent, měl
možnost studovat lekce hry na kytaru a při té příležitosti vplout do amatérských počátků v následujích letech velmi slavné kapely, kterou zviditelnil majitel hudební společnosti -Brian Epstein. Sláva spolu s úspěchem od té doby nabíraly na intenzitě. Nepřekvapí ani popis z koncertů, kdy šlo skupině doslova o život a z mnohých zážitků se nedokázal vzpamatovat, což potvrdila i jeho první manželka, se kterou se seznámil při natáčení filmu „Perný den“ - Pattie Boyd: „Ten zážitek v Manile (Filipíny) byl opravdu strašlivý a George se s ním nikdy nesmířil.“

Harrison 1

George byl již odmala puntičkář. Mezi mnohem starší členy tehdejší kapely „The Quarrymen“ (počátek Beatles) se dostal víceméně díky svému hráčskému umění. Kniha oplývá detailním zpracováním Harrisonovy rozporuplné povahy -  na jedné straně vyznavač duchovních hodnot, na straně druhé mu nebyly cizí světské radosti – ať se to již týkalo alkoholu, drog nebo žen v době manželského svazku. „Jako by v sobě měl dvě různé, dokonale oddělené osobnosti. Jedna z nich překypovala láskou, druhá vztekem. Byl takový černobílý.“ glosoval Ringo Starr. Jeho upřímná povaha mu byla v pár ohledech na škodu, oproti tomu, svým entuziasmem dokázal mnoho věcí a nelze popřít, že jeho vliv v mnoha směrech převládá dodnes. Ať se již jedná o zviditelnění indické hudby v západním světě nebo charitativní akci „Koncert pro Bangladéš“ , která byla inspirací dalším charitativním projektům obdobného typu - např. Live Aid.

Harrison 2

Za zamčenými dveřmi“ oplývá mnoha překvapujícími, místy až šokujícími informacemi ze života jednoho britského talentovaného mladíka, který, jak se sám stylizoval, byl jednoduše „.ve správný čas na správném místě.“  Autor se neopomene zmínit o soudních procesech, kterých za jeho život bylo více než dost, o vztazích ke členům „The Beatles“,  i jeho kontroverzním chování k určitým lidem.

Kniha dominuje obalem z alba „All things must pass“ spolu s unikátními fotografiemi z jeho soukromého a veřejného života. Fanoušci „exBeatla“ si užijí poměrně detailní část biografie  jeho života v kapele, oproti tomu fanoušci „George jako takového“ budou moci nahlédnout do zákoutí duše člověka, který byl po rozpadu „brouků“ vtažen do víru událostí, které s sebou přinesly jak své plody, tak rovněž i ztráty  a rozhodně nezalitují času, kterého nad touto „objemnější“ knihou strávili.

Harrison 3

Název: Za zamčenými dveřmi (originál: Behind the locked door)
Autor: Graeme Thomson