TOMÁŠ KLUS A JEHO CÍLOVÁ SKUPINA „PROMĚNAMĚ TOUR“ - jedna zastávka během celorepublikového turné – kladenský Dům kultury 12. dubna 2014

promename perex1KLADNO – Řeknu vám, jak to bylo: kladenský kulturák byl úplně vyprodaný, sál praskal ve švech a nebyla tu zdaleka jenom mládež. Všechny věkové skupiny se přišly podívat na vystoupení Tomáše Kluse a jeho cílové skupiny PROMĚNAMĚ. A když říkám všechny, tak myslím všechny. Z jedné strany vedlě mě skandovala, odhadem, tak desetiletá holčička, a na druhé straně se decentně vlnil v rytmu párek seniorů. Atmosféra jako na koncertě oblíbeného interpreta – prostě báječná!

Dvě hodiny kvalitní muziky a logických textů, v nichž se odráží život, byly umocněny jedinečnými světelnými efekty a čistou přirozeností Tomáše Kluse. Když se pak vyčerpaní a upocení muzikanti rozloučili a zmizeli v zákulisí, strhla se opravdová vřava. Dav skandoval, tleskal a úpěnlivě prosil o přídavek. A tak se Tomáš vrátil a když tam, stál úplně sám, jen s kytarou proti tomu davu, uvědomila jsem si tu sílu osobnosti, obrovskou lásku a náklonnost a samozřejmě respekt. A on řekl: „Nám neděkujte, to my děkujeme vám, protože vy děláte ten koncert. My jen stojíme na pódiu a jsme zrcadla toho, co se děje ve vás!“ A to mě dojalo. To moudro obyčejného a trochu ztřeštěného kluka, který celý koncert odzpíval, odskákal a odrapoval (ano, došlo i na rap) bos, v tílku a vyhrnutých nohavicích...

promename1

Jo, a proč PROMĚNAMĚ? Tak na tuhle otázku mi Tomáš odpověděl: „Pro mě je Proměnamě otočení pozornosti k sobě, k Člověku, ježto má obrovský potenciál dávat věci okolo sebe do pohybu. Chceme - li však roztlačit vůz, musíme mít jasnou představu, proč a kam s ním chceme hnout. Takovou představu získáme, dozvíme -li se o sobě, kým jsme. Přestat se přehlížet, znamená uvidět svět a získat moc tvořit. No a o tom na desce s Cílovou skupinou hrajeme písničky. Naordinovali jsme si dětství a naivitu, Úctu ke všemu co je, a Lásku.“ Tady už není co dodat!

promename perex

I když, jedno P.S. mám: skládám poklonu a posílám díky agentuře www.zuzanaproduction.cz pod vedením Zuzany Jarošové, protože na téhle dámě stojí celá organizace hudebních akcí tohoto druhu nejen v Kladně. Takže děkuju za zážitek a zase někdy příště …..

Renáta Šťastná

Zdroj foto: facebook www.facebook.com/TKaJK plus FB turné PROMĚNAMĚ

ROBERT ROHÁL

redaktor K21

Pokud máte rádi český popík a potrpíte si třeba zrovna na osmdesátá a devadesátá léta minulého století, pak by vám mohlo konvenovat debutové album zpívajícího textaře, jehož jméno zní Vlady Gryc. CD dostalo název podle jedné z dvanácti písní - Já svý sny mám - a představuje nejen příjemné melodické písničky, ale i nový svěží hlas protagonisty, který je zároveň autorem všech textů. Témat má Vlady Gryc patrně na rozdávání, protože co píseň, to jiný příběh. Vůbec, texty jsou v případě Grycova debutu silnou stránkou, mají hloubku, jiskru i vtip. Patrně za to může i inspirativní hudební složka, což spadá na vrub hitmakera Hellmuta Sickela. Ti dříve narození si ho zcela jistě pamatují jako někdejšího manžela zpěvačky Heleny Vondráčkové, pro kterou napsal a zaranžoval hlavně v osmdesátých letech celou řadu hitů. Však se také všechny písničky opírají o vybroušený melodický styl již zmíněných osmdesátek a ozvěn let devadesátých, to vše s aranžérskými fígly současných hudebních trendů. Výsledkem jsou chytlavé písničky zabíhající hned do několika hudebních žánrů, až už jde o blues, rokenrol, šanson či latinu, s čímž ovšem zpěvák nemá problém. Pokud bych měl jmenovat alespoň pár titulů, které mě chytly na první poslech, pak je to určitě vyloženě letní hit Te Quero nebo titulní hitovka Já svý sny mám. Stejně tak se mi ale líbí autobiograficky laděný šanson Můj život, crazy písnička Tchýně (která se dočkala ve formě filmové minigrotesky originálního videoklipu) nebo óda na slavnou filmovou hvězdu - Marilyn... Další pozoruhodností debutového alba ostravského rodáka je účast slavných hostů, třeba rockové zpěvačky Tanji... Ale ocenil jsem i vyloženě vymazlený booklet plný zajímavých fotek a navíc se všemi texty, což není v této době zcela běžné. I to je další důvod, proč albu, které si nehraje na velké umění, ale přesto se po všech stránkách povedlo, přeji dobrý start a ještě lepší prodej.

Mimísek 19