Bezobratři potřetí: naléhavost mezi láskou a smrtí

Bezobratri bookletPísně, které zahřejí či zamrazí. Nic pro emočně chladné duše. Tak působí Desátý den trní, nové album brněnské kapely Bezobratři. Další důkaz, jak se vyplatí čerpat z tradic lidové hudby.

V pořadí třetí samostatný počin do jisté míry navazuje na předchozí alba Bezceler (2007) a Bezobav (2010), ale zároveň ukazuje, že kreativní parta muzikantů se dokáže vyvíjet. Všimněte si: jiné obsazení, jiný zvuk a zesílená naléhavost v melodiích.

Zatímco dříve si Bezobratři (založeni v roce 2004) potrpěli především na různé píšťaly, nyní se v jejich dílně dostává ke slovu akordeon s kontrabasem a houslemi. Nápadně byla posílena také vokální složka, na novém albu účinkují čtyři sólové hlasy a skupina bezvadně pracuje se sbory a vícehlasy. Výsledkem je náramně pestrá a hutná muzika. Můžete ji zkoumat bez ohledu na počasí a momentální čas.

BEZOBRATRI foto

Témata dvanácti písní většinou oscilují mezi láskou a smrtí. Kapela tentokrát lovila nejen v českém a moravském prostředí. Několik pokladů pochází z dovozu, například ze Slovenska (Keď som pásol na podole, Keď sa Janko na vojnu bral), z Ukrajiny (Červona kalina), ze Srbska (Povela je Jela) či z Bosny (Uz polje ruža procvala). Na albu najdete i několik autorských textů, které stylově ladí s hudbou, na jejímž komponování si Bezobratři dali skutečně záležet. Je zřejmé, že jejich snahou bylo vytvořit co nejpůsobivější hudební atmosféru, která ještě umocňuje přesvědčivost dávných příběhů a jejich poetiky.

Není vyloučeno, že invenčním přístupem k lidové písni si tito milovníci bezových nástrojů opět řeknou o nějaké andělské ocenění. Ostatně, před čtyřmi lety si už jednu trofej – v žánrové kategorii world music (Anděl 2010) – vysloužili.  Daleko důležitější ovšem je, aby jejich nové písně našly starší i mladší posluchače a případně inspirovaly k činu další muzikanty.

Co je silné, neztratí se!

Desátý den trní

bezobratri

Interpret: Bezobratři
Žánr: World music
Skladby: 1/ Kdyby sem já věděl, 2/ Na zelených kopcách, 3/ Uz polje ruža procvala, 4/ U súsedů za dveřama, 5/ Keď sa Janko na vojnu bral, 6/ Stojí jablonečka, 7/ Povela je Jela, 8/ Červona kalina, 9/ Na strážovskom brale, 10/ Aj, naše selo, 11/ Keď som pásol na podole, 12/ Jedenást panen usnulo
Stopáž: 42:04
Vydavatelství: Indies Scope, 2014
Hodnocení:  90 %