Bezobratři potřetí: naléhavost mezi láskou a smrtí

Bezobratri bookletPísně, které zahřejí či zamrazí. Nic pro emočně chladné duše. Tak působí Desátý den trní, nové album brněnské kapely Bezobratři. Další důkaz, jak se vyplatí čerpat z tradic lidové hudby.

V pořadí třetí samostatný počin do jisté míry navazuje na předchozí alba Bezceler (2007) a Bezobav (2010), ale zároveň ukazuje, že kreativní parta muzikantů se dokáže vyvíjet. Všimněte si: jiné obsazení, jiný zvuk a zesílená naléhavost v melodiích.

Zatímco dříve si Bezobratři (založeni v roce 2004) potrpěli především na různé píšťaly, nyní se v jejich dílně dostává ke slovu akordeon s kontrabasem a houslemi. Nápadně byla posílena také vokální složka, na novém albu účinkují čtyři sólové hlasy a skupina bezvadně pracuje se sbory a vícehlasy. Výsledkem je náramně pestrá a hutná muzika. Můžete ji zkoumat bez ohledu na počasí a momentální čas.

BEZOBRATRI foto

Témata dvanácti písní většinou oscilují mezi láskou a smrtí. Kapela tentokrát lovila nejen v českém a moravském prostředí. Několik pokladů pochází z dovozu, například ze Slovenska (Keď som pásol na podole, Keď sa Janko na vojnu bral), z Ukrajiny (Červona kalina), ze Srbska (Povela je Jela) či z Bosny (Uz polje ruža procvala). Na albu najdete i několik autorských textů, které stylově ladí s hudbou, na jejímž komponování si Bezobratři dali skutečně záležet. Je zřejmé, že jejich snahou bylo vytvořit co nejpůsobivější hudební atmosféru, která ještě umocňuje přesvědčivost dávných příběhů a jejich poetiky.

Není vyloučeno, že invenčním přístupem k lidové písni si tito milovníci bezových nástrojů opět řeknou o nějaké andělské ocenění. Ostatně, před čtyřmi lety si už jednu trofej – v žánrové kategorii world music (Anděl 2010) – vysloužili.  Daleko důležitější ovšem je, aby jejich nové písně našly starší i mladší posluchače a případně inspirovaly k činu další muzikanty.

Co je silné, neztratí se!

Desátý den trní

bezobratri

Interpret: Bezobratři
Žánr: World music
Skladby: 1/ Kdyby sem já věděl, 2/ Na zelených kopcách, 3/ Uz polje ruža procvala, 4/ U súsedů za dveřama, 5/ Keď sa Janko na vojnu bral, 6/ Stojí jablonečka, 7/ Povela je Jela, 8/ Červona kalina, 9/ Na strážovskom brale, 10/ Aj, naše selo, 11/ Keď som pásol na podole, 12/ Jedenást panen usnulo
Stopáž: 42:04
Vydavatelství: Indies Scope, 2014
Hodnocení:  90 %

www.bezobratri.cz ( Křest CD Desátý den trní v Klubu Kaštan v Praze, 3. dubna od 20:00 hodin)

( 1 hlas )

KVĚTOSLAVA ENGLEROVÁ

knihovnice obce Statenice

JAN BAUER - KLASIKOVÉ V NEDBALKÁCH

Kniha Klasikové v nedbalkách aneb Za kulisami českého 19. století z pera Jana Bauera mě oslovila hlavně tím, co jsme se ve škole o našich slavných klasicích neučili. Všeobecně je známo, že život těchto osobností byl plný bídy, ústrků a jedním slzavým údolím. O tom, že to byli také lidé z masa a kostí s lidskými chybami, se ve škole neučilo. Jejich životopisy nelze shrnout do pouhého soupisu děl. Víte, že Mácha hovořil většinou německy, že Palacký napsal Dějiny národa českého nejprve německy, že Dobrovský, Rettigová a Světlá se museli učit češtinu až v dospělém věku? A s češtinou bojoval i Josef Mánes. Nejvíce mě zaujal příběh Karla Havlíčka Borovského, který byl pasován na národního mučedníka. Havlíček byl r. 1851 odvezen do tyrolského Brixenu. V kouzelné alpské krajině byl ubytován v luxusním hotelu, kde se zastavovali i příslušníci habsburského panovnického rodu. Český novinář zde měl zajištěnou plnou penzi a mohl k sobě zvát manželku i dceru. V květnu 1852 se za Havlíčkem rozjela i jeho rodina. Cestovní výlohy ve výši 150 zlatých jim zaplatilo pražské policejní ředitelství. Nato si Havlíček pronajal domek se zahradním altánem s krásnou vyhlídkou. Veškeré jídlo jim nosili z luxusního hostince. Kromě toho dostával náš novinář od rakouského ministra vnitra ročně 500 zlatých, které mu byly vypláceny pravidelně v měsíčních splátkách, aniž musel něco dělat. Pravdou ale je, že byl Havlíček pod stálou policejní kontrolou. A takových zajímavých příběhů je tu mnohem víc. Kniha vystihuje zajímavosti ze života našich klasiků čtivou formou bez bulvární příchutě a nesnižuje přitom význam osobností, které hrají zásadní roli v našem národním kulturním fondu.