DevilDriver nabízí zimu, která zabíjí

DevilDriver nabízí zimu, která zabíjí

Tisk

200hudKterý fanoušek moderního metalu by neznal DevilDriver? Do naší zemičky jezdí hojně a jejich koncertní vystoupení bývají lahůdkou pro uši i duši. Tito zabijáci si pro nás, jako ostatně každé dva roky, připravili novinkové, už šesté album s názvem Winter kills.

 



A pokud někdo nezná DevilDriver, tak původní kapelu zpěváka Deze Fafary znát musí - jedná se o Coal Chamber. Tak to vlastně všechno začalo, Coal Chamber se rozpadli a kolem Deze se v roce 2002 v Kalifornii vytvořilo uskupení, které nese název DevilDriver. 

Nyní funguje v této formaci: Dez Fafara – zpěv, Jeff Kendrick – kytara, John Boecklin – bicí, Mike Spreitzer – kytara, Chris Towning – basa. Kapela se činí a s železnou pravidelností nám každé dva roky servíruje porci pořádného metalu: Devildriver (2003), The Fury of Our Maker's Hand (2005), Tla Last Kind Words (2007), Pray for Villains (2009), Beast (2011)
a nyní Winter kills (27. 8. 2013).

hud

Název alba, Zima zabíjí, odkazuje na symboliku zimy jako přerodu v něco nového. Pro DevilDriver se jedná už o šesté studiové album, mají nového stálého basáka a nové vydavatelství (k mému údivu vyměnili Roadrunner Records za rakouské Napalm Records) a zas a znova dokazují, že na poli metalových hvězd září velmi jasně a jen tak se neztratí.

Pro mě Devildriver vždy znamenali intenzivní hudební zážitek – nespoutaný zvuk, zabijácké kytarové rify, prestižní hra bicích a vhodné perkuse a taky - Dez má super hlas. Hnidopiši můžou namítnout, že příliš lpí na jedné poloze hlasu, ale jeho projev je osobitý a já bych na něm nic neměnila. Jejich styl je nezpochybnitelný a má stále co nabídnout.

Řekla bych, že první tři alba sdílí podobné znaky, ale od alba Pray for Villains jde v jejich hudbě slyšet touha po tom, jak chtějí hudebně růst a pomoct utvářet novodobou metalovou scénu. To se jim s tímto albem rozhodně povedlo.

Oath of the Abyss je první úvodní písnička od této kapely, kdy mi čelist při poslechu nespadla okamžitě. Písnička jakoby na člověku roste a vyvíjí se, až jej celého pohltí.
Ruthless je sice prvním singlem, má povedený text, ale mně připadá jaksi utopená v hudebním hluku a lomozu, který k sobě dohromady nesedí.
Jednou ze skočnějších, veselejších a rychlejších písní je píseň Desperate Times. Zoufalé časy si žádají zoufalé řešení - to se těším, až to uslyším na koncertě!
Winter kills je zase těžkotonážní a ze začátku by se dala splést s temnější odnoží metalu. Ale nezaměnitelné kytarové vyhrávky dávají jasně najevo, kdo je autorem hudby.
V písničce The Appetite jako by se vraceli nejen ke kytarovým vyhrávkám ve stylu End of the Line, ale taky k energickým peckám. Taky k této písni vydali vtipný videoklip.
Další song v pořadí, Gutted, mě nepřesvědčil. Netuším, jestli zkoušeli nějaké hokusy pokusy nebo oč jim šlo, ale experimenty s djentem si mohli odpustit. Dezovo vyštěkávání, nepříjemně rozhozená rytmika – to je možná moderní a žádané, ale ke kapele to nesedí.
Curses and Epitaphs začíná pomaloučku, ale rychle transformuje v ražnou vypalovačku,
která je občas podbarvována melodickými tóny. Pohodové ozvláštnění písničky.
Z Carings Overkill mám drásavý pocit, jako by to píseň znamenala omen pro něco špatného. Hudební podkres je tíživý a tím se odlišuje od ostatních písní na albu. I když parádní vyhrávky kytarové sekce to všechno navrací do normálu.
V Haunting Refrain se nechávám pohlcovat kytarovými riffy a vůbec celou kytarovou sekcí. Správně rázná, přesto i valivá, píseň oplývající emocemi. Ráda slyším, že v metalu mají takové kytary pořád své místo a stále dovedou muziku obměnit a dostat ji na další level.
V Tripping Over Tombstones se rozpoutává správné hřbitovní peklíčko. Všechno, co mám na kapele a jejím zvuku ráda, lze najít i tady. A ještě krapet víc!
Sail je cover od indie kapely Awolnation. A taky je to nejpodivnější a nejexperimentálnější výtvor DevilDriver. Kapela se cítí natolik etablovaná a silná v kramflecích, že tento song nedala jako bonus track, ale jako regulérní písničku. Můžou si to dovolit. Mně se hodně líbí, jak na písničce zapracovali a co z toho vzniklo.
Limitovaná edice nabízí dvě písně navíc: Shudder a Back Down to the Grave. První jmenovaná vás doslova kopne do hlavy, jakou má sílu a razanci. Dostalo mě šíleně podmanivé tempo a celková kompozice písně. Výtečná lahůdka pro metalové gurmány. Zavírá nám bouřlivá písnička s rychlým tempem, a kapela se s námi na tomto albu loučí na vrcholu a v plné síle.


Očekávala jsem něco prudšího, ráznějšího a agresivnějšího, nebo nějaký prvoplánový hudební klenot jako na ostatních deskách. Ale tato nahrávka mi připadá propracovanější. Je silná a rázná, ale tyto emoce jsou v hudbě až pod povrchem a objeví se mnohdy až po několikátém poslechu. Pro mě zatím jedno z alb roku.


Dejte kapele šanci i vy a podívejte se aspoň na videoklip k písni The Appetite: 


Název nosiče: Winter kills
Interpret: Devildriver
Žánr: „California Groove Machine“
Skladby: 01. Oath of the Abyss, 02. Ruthless, 03. Desperate Times, 04. Winter Kills, 05. The Appetite, 06. Gutted, 07. Curses and Epitaphs, 08. Carings Overkill, 09. Haunting Refrain, 10. Tripping Over Tombstones, 11. Sail, 12. Shudder (limited edition), 13. Back Down To The Grave (limited edition)
Vydavatelství: Napalm Records
Hodnocení: 90 %

Zdroj foto/obálka: devildriver.com


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Yvona Žertová

yvon 200V říjnu letošního roku načne režisérka Yvona Žertová jedenáctý rok s Toboganem. Zdalipak oslavili s moderátorem Alešem Cibulkou své desetiletí? I na to jsme se paní režisérky zeptali.

...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Srdce Aporveru - když ne film, alespoň kniha

 

Srdce AporveruV roce 2006 jsme měli poprvé možnost slyšet o ambiciózním českém projektu Poslední z Aporveru. Postupně jsme se dozvěděli, že půjde o fantasy film, který má být odpovědí na Letopisy Narnie a má být poctou legendárnímu Karlovi Zemanovi. Ani teď jsme vša...

Divadlo

Zaráz – Městské divadlo Zlín a Slovácké divadlo Uherské Hradiště opět po roce bilancují společnou přehlídkou

Zaraz2024 200Šest inscenací z nejnovějšího repertoáru Městského divadla Zlín a Slováckého divadla Uherské Hradiště - to je ZARÁZ, přehlídka jediných dvou profesionálních divadel působících ve Zlínském kraji. Ve třech dnech uvidí aktuální tituly kritici, publ...

Film

V Dominikánské republice řádí černý démon a Petr Jákl se jede na něj podívat…

Petr Jakl200Sotva jsme vstoupili do nového roku producent a režisér Petr Jákl už je zase v jednom kole a míří do Dominikánské republiky, kde až do konce ledna řádí zlověstný černý démon. Podobu prehistorickému tvorovi vtiskl podobu americký filmový režisér a ...