Reklama
Banner
Banner

Poznaná nutnost Vlastimila Třešňáka

Email Tisk

TresnakALTEREGO200Taky jste si mysleli, že senioři hudební scény jsou mimo? Někteří možná ano, rozhodně to však neplatí pro písničkáře Vlastimila Třešňáka (*1950). Jeho nové album Alter ego je natolik dnešní, až to překvapenému posluchači bere dech.



¨

Ne, nechci dělat předčasný závěr, ale tohle vypadá na jednu z muzikantských událostí roku 2013. Schválně – poslouchejte…

„Bližší portmon než košile/ zobrací rukávy naruby/ volební rum, měří promile/ dáš kilo, jazyk za zuby,“ zpívá se například ve Státním zaměstnanci a vy máte dojem, že o něčem podobném jste zrovna včera četli v novinách… „Zavře plyn, ale pustí žílu/ na orloj sune zimní čas/ lichvá melodií do mobilu/ cink´betla – čeká na námaz…“

Dobré zjištění: Vlastimil Třešňák zůstává svůj. V jedenácti nových písních z let 2011 až 2012 přesvědčuje, že ani po šedesátce neztrácí energii. V jeho zpěvu je naléhavost, která může být někomu protivná nebo naopak poslouží k posílení ducha. Jako textař pracuje s ironií, kousavostí, s různými jinotaji a dobovými odkazy. Střílí do živého masa. Například v kousku nazvaném Chytrá horákyně se vypořádává s generačními vrstevníky: „Prolezla kanál/ protáhla se i sítem/ řád Za chrabrost! přebírá ve fraku/ zmizíkem přepadělá curriculum vitae/ proměna generace ze sojky na straku! (…) Nesu ti, generace/ rekomando, modrý pruh/ hrozí nám exekuce/ jsme ohroženej druh!“

Celkovému vyznění alba určitě pomohlo, že k nahrávání (prosinec 2012, studio 3bees Jinočany) byli přizváni muzikanti, kteří dokázali ve většině skladeb vytvořit jazzovou náladu. Seskupení nazvané Temporary Quintet hrálo v sestavě: Jan Štolba (tenorsaxofon, aranžmá), Adam Tvrdý (kytary), Vladimír Strnad (klavír, klávesy), Antonín Šturma (kontrabas, basová kytara), Petr Mikeš (bicí). Pozvánku do studia přijali také Vladimír Merta a Vladimír Mišík, jejich zpěv v Písni práce lze označit za příjemné okořenění alba.

Tradiční fanoušky Vlastimila Třešňáka určitě potěší jeho konzistentní odstup od hlavního proudu a jisté pochopení pro lidi na okraji. Ukázkovým dílem je Nový prostor č. 33 „…začal jsem razítkem do matriky/ inkousty od tý doby na háku/ končím u píky noční elektriky/ divná puberta, honibrk z pasťáku!/ z Armády spásy do kalnýho rána/ miluju tamní markytánku/ ale ona markytána…“

Je zřejmé, že pro Třešňáka zůstává hlavním východiskem tvorby hledání pravdy a svoboda. Ostatně v písni Poznaná nutnost zpívá: „Stávala modelem/ s pochodní na barikádách/ zestárla a paleta je suchá/ ale miluju ji, ona mne má ráda/ však k mým návrhům – slepá, hluchá/ nevidí, neslyší… už vím…“

Album, kde jazzový „klídek“ je občas narušován bluesrockovou dravostí a expresivním zpěvem, může oslovit nejen staromilce (kteří Třešňáka poslouchali například v době, kdy musel utéct před komunistickými estébáky do Švédska), ale každého vnímavého člověka. Zvláště pak toho, který v muzice hledá víc než zábavu.

TresnakALTEREGO

Název: Alter ego
Interpret: Vlastimil Třešňák + Temporary Quintet
Žánr: Jazz/rock/swing
Skladby: 1/ Slečně Elle, 2/ Chytrá horákyně, 3/ Když Bůh rozdával „Tralalá“, 4/ Nový prostor č. 33, 5/ Rodné číslo, 6/ Státní zaměstnanec, 7/ Promlčený, 8/ Poznaná nutnost, 9/ Krize, 10/ Píseň práce, 11/ Kde mám svého koně?
Stopáž: 47:21
Vydavatelství: Galén, 2013
Hodnocení: 95 %

Zdroj foto /obálka: www.galen.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

LENKA KLESTILOVÁ

ředitelka terénní pečovatelské služby Kvalitní podzim života, z.ú

Film:


PHAR LAP

Nejsem ani fotbalista a ani hokej mě nebaví. Vlastně žádný sport mě nenadchl natolik, abych ho sledovala natož, abych se mu věnovala, ale nasel se jeden hrdina, který mě vážně inspiroval. Emotivní příběh z doby třicátých let, kdy v Austrálii řádila ekonomická krize, je plný nadějí a odhodlání vyhrát, ale i pádů. Krásně ukazuje, jak zkažená umí být lidská povaha. Moc, bohatství a závist, které světem vládnou. Australský film z roku 1983 mi přinesl mého sportovního hrdinu - Phar Lapa. Tenhle anglický plnokrevník byl osobnost. Přestože byl o 10 cm větší a o 150 kg těžší než jeho vrstevníci a prohrával závod za závodem, jeho trenér věřil v jeho dobrý rodokmen a trénoval ho až do úmoru. Jednoho dne se ryzák, od kterého už nikdo nic nečekal, najednou začal posouvat dopředu, až na konec zaujal první pozici. Od té doby byl jasným vítězem ve všech dostizích, ve kterých startoval. Pro sázkaře byl jistotou, ale Austrálii rozdělil na dvě části. Jednou byl milován, druhou nenáviděn. A to natolik, že jednoho dne zemřel. Hypotéz o příčině jeho smrti je mnoho, avšak ta pravá nebyla nikdy objasněna. Ať už za smrt toho koně může kdokoliv, jedno je jisté, můžou za to lidi a jejich hamižnost po penězích. Viník bohužel nikdy nebyl potrestán. Stále ho můžeme vidět v Melbournském muzeu. Snad se mi někdy povede se tam zajet podívat. Díky filmu se mi opravdu vryl do srdce!

Banner

Anketa


Chat s osobností

Partneři

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Literatura

Arto Paasilinna tentokrát přizval ke svému příběhu slonici

chobot 200Čeští čtenáři si měli zatím možnost přečíst přibližně třetinu Paasilinnovy tvorby. Takže ví, že autor rád své příběhy proplétá se zvířaty – ať už se jedná třeba o Zajícův rok, Les oběšených lišek – a nebojte se hororového názvu, jde o velice milý p...

Divadlo

Studio Hrdinů předvede Sněhurku

snehurka 200Ve svém (post-pohádkovém) dramatu „SněhurkaRobert Walser rozvíjí komplexní usmiřovací fantazie, které vedou ke kolektivnímu vytěsnění traumatu Sněhurky, myslivce a královny. Otrávené jablko a 7 trpaslíků poté...

Film

Co je otevřené dílo a jak ho vnímat

Otevrene dilo 200Od Umberta Eca u nás vyšly již leckteré spisy, avšak jeho první velký počin - Otevřené dílo - vychází teprve nyní, po více než půlstoletí od napsání, a to opět zásluhou nakladatelství Argo. I sám Eco si této práce zjevně vážil, protož...