Musica Florea: novodobá premiéra 2. symfonie Antonína Dvořáka. V autentické interpretaci na dobové nástroje
Banner

Musica Florea: novodobá premiéra 2. symfonie Antonína Dvořáka. V autentické interpretaci na dobové nástroje

Email Tisk

musica florea200Jedním z vrcholů letošní koncertní sezony orchestru Musica Florea bude uvedení 2. symfonie Antonína Dvořáka v romantické původnosti na dobové nástroje. Musica Florea pokračuje v objevování původního zvuku a působivosti romantické hudby Antonína Dvořáka. Tak jako v případě baroka a klasicismu, i zde je na prvním místě autenticita a prožitek. Koncert se odehraje 3. listopadu od 19:30 hodin v kostele sv. Šimona a Judy. Bude z něj pořízena rovněž nahrávka na chystané CD.

 

Musica Florea v posledních letech nastudovala 7., 8. a minulý rok 1. symfonii Antonína Dvořáka. Ze všech koncertů jsou nahrána CD a ambicí orchestru je postupně pořídit dvořákovský komplet všech symfonií. Ve svém přístupu se drží stálé zásady poučené interpretace – orchestr hraje na dobové nástroje nebo jejich kopie a využívá interpretační prostředky, které ve své době byly běžnou součástí hudební produkce, ale v průběhu 20. století se od nich upustilo. Musica Florea nabízí možnost, jak Antonína Dvořáka oživit a doslova mu vrátit původní romantický zvuk.

Romantická původnost – a proč ji hledat

„Čím více se zabýváte původní hudební romantickou interpretací, zjišťujete, že byla bohatší a pestřejší. Její typické výrazové prostředky byly postupně vyloučeny a to mj. proto, že je skladatelé nenapsali do not. Víme však, že Antonín Dvořák jako dirigent rád měnil tempa, aniž by tyto změny zapsal do partitury. A nebylo to proto, že by nedokázal udržet totéž tempo. Naopak! Jak je patrné i z pozdně romantických nahrávek, lidskému citu či rozličným emocím se podřizovala rytmická, intonační, tempová složka hudební skladby,“ vysvětluje živě umělecký šéf souboru a dirigent Marek Štryncl.

„Počítalo se s interpretační kreativitou, která se nebála sáhnout po takřka nehudebních zvucích, jakými je například vášnivě vrnivý zvuk ve své době tepaných žesťových nástrojů, malebné ozdobné propojování melodických postupů, které nenechávalo lidské srdce chladným, a které by se dnes dalo považovat za antitezi chladného „computerového“ amuzikálního projevu, či oblíbené užívání tremola, nejednotného „smykování“, které lépe posílilo ideu emočně „širokých“ a dlouhotrvajících romantických melodií a gradací. Je objevné „vracet“ romantické hudební interpretaci její původní romantický charakter. A o tom bude novodobá premiéra 2. symfonie A. Dvořáka v romantické původnosti na dobové nástroje,“ zve Marek Štryncl posluchače na nejnovější koncert.

Nové CD vznikne ze záznamu koncertu, ale zájemci si mohou nahrávku zajistit už předem: při předplacení ke vstupence bude cena CD jen 200,- Kč.

 

musica florea

Musica Florea | Antonín Dvořák: 2. symfonie B dur

3. 11. 2016 | 19:30 hod | Kostel sv. Šimona a Judy, Dušní ul., Praha 1

Vstupenky v ceně 300,- / 150 ,- Kč (sleva pro studenty a seniory) k dostání na místě před koncertem.

www.musicaflorea.cz

 

2. symfonie Antonína Dvořáka

Každá ze symfonií Antonína Dvořáka v sobě skrývá svůj vlastní příběh a často souvislosti s některými jeho dalšími díly. Nejinak je to i v případě 2. symfonie.

„Partitura symfonie B dur je pozoruhodná v několika ohledech. Ani jedna z vět není bezprostředně zahájena hlavním tématem, ale ve všech čtyřech případech je jeho nástup uvozen introdukcí. Nejoriginálnější z nich je introdukce čtvrté věty – přestože má jen několik taktů, jedná se o hudbu vysloveně avantgardní, v níž by posluchač autora Slovanských tanců nehledal. Navíc obsahuje motiv – Dvořák s ním v průběhu věty dále pracuje – který se o mnoho let později objeví jako jedna z klíčových myšlenek opery Rusalka,“ uvádí o druhé symfonii dvořákovský badatel Ondřej Šupka, „Jedná se o čtyřtónový motiv, který se v opeře objevuje v místech obzvláštní závažnosti či v okamžicích dramatického vyhrocení děje. Zcela zásadní roli sehraje v samotném závěru: po velkém zpěvu Rusalčina odpuštění se po slovech „bůh tě pomiluj“ rozezní v retrográdní podobě ve fortissimu žesťů jako vyvrcholení katarze.“

Obě skladby od sebe dělí pětatřicet let. Jak lze vysvětlit, že Dvořák si ve svých šedesáti letech na vrcholu umělecké dráhy vzpomněl na vedlejší motiv z raného díla a svěřil mu klíčovou úlohu ve své vrcholné opeře?

„Podle muzikologa Davida R. Beveridge lze možné vysvětlení hledat v okolnostech Dvořákova soukromého života roku 1865, kdy vznikla symfonie. Jedná se o období, kdy byl Dvořák podle tradičního podání odmítnut svoji žačkou a kolegyní z divadla Josefinou Čermákovou. Jako autor byl také dosud neúspěšný – vršil jednu skladbu za druhou, ale provozována nebyla dosud žádná. Zralému Dvořákovi mohla Rusalčina bezvýchodná situace připomenout vlastní milostné zklamání i životní těžkosti, které si spojoval právě s kompozicí symfonie B dur. Katarzní účinek závěru symfonie je podobný závěru Rusalky a může tak symbolizovat Dvořákovo osobní vítězství nad nepříznivými životními okolnostmi poloviny šedesátých let,“ uvádí O. Šupka, který životu a dílu Antonína Dvořáka věnoval přehledné webové stránky http://www.antonin-dvorak.cz/.

 

Musica Florea

Orchestr Musica Florea vznikl roku 1992 jako jeden z prvních zabývajících se stylově poučenou interpretací hudby v České republice. Zakladatelem a vedoucím ansámblu je violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Orchestr hraje na originální nástroje nebo jejich kopie, jeho práce vychází ze studia dobových pramenů a estetiky – vlastní badatelská činnost a oživování zapomenutých interpretačních stylů a prostředků.

Repertoár souboru zahrnuje instrumentální komorní hudbu, světské i duchovní vokálně-instrumentální skladby, orchestrální koncerty i monumentální díla symfonická, operní a oratorní, a to od počátků baroka až po 20. století.



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 32

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Claudia Lazar, Monika Cordes: Vegetariánské dobroty

Vegetarianske-dobroty-box-na-web (2)36 tipů na kartičkách. Zdá se vám to málo? Jen do chvíle, než se těmi recepty pěkně jeden po druhém proberete. Pak zjistíte, že jsou to základy pro různé další obměny, které vynikají především ná...

Divadlo

Anna Karenina ve společnosti drsných motorkářů

karenina 200Jedno z neméně slavných a nadčasových děl Lva Nikolajeviče Tolstého se rozhodli tvůrci nejnovější rock opery přenést do moderního prostředí motorkářského klubu.

...

Film

KRÁTKÝ FILM O FACEBOOKU VYPRÁVÍ O POKUSU ZABÍT JEHO ZAKLADATELE

DUO-podprumernych ksichtbookKsichtbook/the film - tak se jmenuje filmová adaptace divadelní hry ksichtbook/čekání na Zuckerberga, kterou vytvořilo trojčlenné divadelní uskupení DUO podprůměrných...