Sedmý ročník úspěšného festivalu startuje 21. listopadu!
Banner

Sedmý ročník úspěšného festivalu startuje 21. listopadu!

Email Tisk

con 200Festival Contempuls je mezinárodní festival současné vážné hudby. Byl založen v roce 2008 a koná se každoročně v listopadu. Posláním festivalu je přinášet domácímu publiku přímý kontakt s aktuální světovou produkcí na poli komponované hudby. Festival se profiluje svou náročnou dramaturgií ve směru netradicionalistických, progresivních estetických tendencí, které jsou páteří (západo)evropské scény nové hudby, zatímco u nás jsou málo známé.

 

Letos jsme připravili celkem pět koncertů, které zazní v rámci tří festivalových dnů.  CONTEMPULS se uskuteční ve dnech 21., 26. a 28. listopadu 2014 v pražské La Fabrice (s výjimkou koncertu 26. 11., který se koná v klášteře sv. Anežky).


Jaký program přináší letošní sedmý ročník?

Vůbec poprvé uvede Contempuls vokální koncert – němečtí Neue Vocalsolisten Stuttgart vystoupí v klášteře sv. Anežky. Uslyšíte mimo jiné skladbu Hermetica V „Fremde Sprachen” Bernharda Langa, která vedle sedmi sólových hlasů zahrnuje i virtuózní part basklarinetu, jehož se ujme Angličan Gareth Davis.

Festival se po šesti letech své existence rozhodl opětovně pozvat interprety, kteří již na Contempulsu vystoupili v rámci některého z dřívějších ročníků. Hned v úvodu to bude pianista Emanuele Torquati, který zahájil vůbec první ročník festivalu v roce 2008, v duu s violoncellistou Francesco Dillonem. Po dvou letech Contempuls navštíví také již zmíněný Gareth Davis.

Stejně jako v předešlých letech uslyšíte premiéry skladeb psaných na objednávku festivalu Contempuls, letošní ročník přinese celkem tři: novou skladbu od Pavla Zemka, kterou uvede Pražská komorní filharmonie pod vedením Marka Ivanoviće. Další dvě premiéry zazní v podání rakouského Phace Ensemble.

con 1

 

V tradici sólových koncertů navazujeme vystoupením kontrabasisty Uli Fusseneggera, zakládajícího člena a dlouholetého dramaturga legendárního ansámblu Klangforum Wien. V poslední skladbě večera Sylva Sylvarum, koncipované jako v reálném čase generovaná grafická partitura amerického skladatele Elliotta Sharpa, se k Fusseneggerovi připojí basklarinet Garetha Davise.

Další informace k programu aj. najdete na našich stránkách www.contempuls.cz, aktuality z festivalu pak na Facebooku


Pořádá Hudební informační středisko, o.p.s., vydavatel časopisu HIS Voice a Czech Music Quarterly.

Program 7. ročníku:

21. listopadu 2014 – La Fabrika
19:30
Emanuele Torquati – klavír (Itálie)
Francesco Dillon – violoncello (Itálie)

Thomas Larcher: Mumien (2001)
Salvatore Sciarrino: Melencolia 1 (1980)
Silvia Borzelli: Nová skladba (2014)
Daniele Ghisi: Chansons for cello and piano and lo-fi electronic device (2012)
David Lang: Bitter Herb (1992)

Italský klavírista Emanuele Torquati odehrál vůbec první koncert v historii festivalu Contempuls. Jeho sólové vystoupení zanechalo vynikající dojem a nové pozvání na festival bylo jen otázkou času. Tentokrát do Prahy zavítá ve dvojici s violoncellistou Francescem Dillonem, etablovaným sólovým a komorním hráčem a nadšeným objevovatelem nové hudby. Dillon úzce spolupracuje s úctyhodnou řadou současných skladatelů – jeho rozmanité stylové preference se odráží i ve složení programu pražského koncertu, na němž zazní tak odlišní skladatelé, jako je Salvatore Sciarrino a David Lang. Pro zajímavost dodejme, že oba hudebníci se úspěšně věnují i velké romantické literatuře – společně nahráli např. kritikou oceňovaná alba s hudbou Schumanna a Liszta.

con 2


    
21:00
Phace Ensemble (Rakousko)

Isabel Mundry: Spiegel Bilder (1996)
Marian Lejava: nová skladba na objednávku festivalu (2014)
Slobodan Kajkut: nová skladba na objednávku festivalu (2014)
Beat Furrer: Presto (1997)
Rebecca Saunders: Kvartet pro klarinet, akordeon, klavír a kontrabas (1998)


Vídeňský Phace Ensemble se zaměřuje jak na koncertní repertoár, tak na aktivity v oblasti hudebního divadla a současného tance či vizuálního umění. Patří k nejlepším rakouským ansámblům svého druhu, od poloviny devadesátých let má na svém kontě přes dvě stě premiér nových skladeb. Počínaje předminulou sezónou má vlastní koncertní cyklus ve vídeňském Konzerthausu. Na festivalu Contempuls se představí v neobvyklém pětičlenném obsazení: flétna, klarinet, kontrabas, akordeon a klavír.
Pražské vystoupení rámuje dvojice premiérových skladeb – do rozrůstající se rodiny kompozic vzniklých na objednávku festivalu tentokrát přispěli Slovák Marián Lejava a bosensko-rakouský skladatel Slobodan Kajkut.

26. listopadu 2014 – Klášter sv. Anežky
19:30
Uli Fussenegger – kontrabas (Rakousko)

Petr Bakla: Major seconds – night walking for double bass (2008)
György Kurtág: Consolation à Christian Sutter (2000)
Klaus Huber: Ein Hauch von Unzeit (1989)
György Kurtág: Eine Botschaft an Valérie (2000)
Elliott Sharp: Sylva Sylvarum (2013)          +         Gareth Davis – basklarinet

Kontrabasista Uli Fussenegger je zakládajícím členem a dlouholetým dramaturgem legendárního ansámblu Klangforum Wien (na festivalu Contempuls jsme je měli možnost slyšet v roce 2010). Je vyhledávaným ansámblovým a komorním hráčem, nemenší ohlas však vzbuzují jeho sólová vystoupení pokrývající spektrum od „klasických“ kusů avantgardy po současné elektronické experimenty a improvizaci. Pozváním Uliho Fusseneggera festival Contempuls rozvíjí programovou linii sólových koncertů, představujících jednotlivé nástroje v netradičním, technicky sofistikovaném aktuálním uchopení.
V rozsáhlé skladbě Elliotta Sharpa, koncipované jako v reálném čase generovaná grafická partitura, se k Fusseneggerovi připojí hráč na basklarinet Gareth Davis (viz též program následujícího koncertu).

21:00
Neue Vocalsolisten Stuttgart (Německo) + Gareth Davis – basklarinet (Velká Británie)

José M. Sánchez-Verdú: SCRIPTVRA ANTIQVA (2010–2012)
Brahim Kerkour: Intone (2013)
Bernhard Lang: Hermetica V „Fremde Sprachen” (2011)

Německý komorní sbor – nebo lépe řečeno „sbor sólistů“ – Neue Vocalsolisten Stuttgart je považován ve svém oboru za průkopnický a referenční. Třicetiletá činnost NVS ve spolupráci s předními skladateli přinesla rozšíření technických a výrazových možností vokální hudby jednak ve směru průzkumu možností lidského hlasu daleko za hranice tradičního zpěvu, jednak směrem ke komplexnosti a univerzálnosti instrumentálního typu hudební sazby. Ansámbl každoročně nastuduje dvacítku nových skladeb a pohybuje se s jistotou na poli sahajícím od koncertní hudby přes současnou operu po projekty na pomezí hudby a literatury. Pro vystoupení v rámci festivalu Contempuls byla vybrána trojice skladeb pokrývající širokou paletu výrazových možností lidského hlasu, od čistě zvukové kompozice Brahima Kerkoura (jež je součástí aktuálního projektu NVS Mediterranean Voices) po vrstevnaté dílo Bernharda Langa, které vedle sedmi sólových hlasů zahrnuje i virtuózní part basklarinetu, jehož se ujme Angličan Gareth Davis.

con 4

 

28. listopadu 2014 – La Fabrika

20:00
Pražská komorní filharmonie (CZ)
Marko Ivanović – dirigent
Karel Dohnal – klarinet
Vilém Veverka – hoboj

Jukka Tiensuu: Puro (1989)
Paweł Szymański: Quasi una sinfonietta (1990)
Pavel Zemek: nová skladba na objednávku festivalu (2014)
Rolf Riehm: Nuages immortels oder Focusing on Solos (Medea in Avignon) (2001)

Orchestr PKF – Prague Philharmonia si své vynikající renomé vybudoval především díky precizní interpretaci klasicistních děl, repertoár orchestru ovšem sahá přes skladby klasické moderny až po současnost – jak dokládá např. dlouholetý komorní cyklus Krása dneška. Na festivalu Contempuls se PKF představí v plném obsazení cca 45 hudebníků v programu sestaveném dle dramaturgických záměrů festivalu. S PKF vystoupí rovněž dvojice sólistů – klarinetista Karel Dohnal i hobojista Vilém Veverka patří k nejlepším hráčům na dechové nástroje u nás a oba jmenovaní hudebníci se vyznačují systematickým zájmem o současnou hudbu. Možnosti svých nástrojů představí se ve stylově kontrastujících kompozicích – Dohnal v koncertu finského, spektralismem ovlivněného skladatele Jukky Tiensuu, Veverka pak v premiéře hobojového koncertu Pavla Zemka, napsaného na objednávku festivalu. Skladbám Rolfa Riehma a Pawła Szymańského, tvořícím druhou polovinu programu, je přes velmi odlišné vyznění společný zájem o využití klasických útvarů v kontextu současného hudebního jazyka. Dodejme, že tato příležitost slyšet koncertantní a orchestrální skladby netradicionalistického typu je pro pražské publikum značně ojedinělá.   



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Přihlášení



Anketa


Partneři

Hledat

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (4)


Literatura

Josef Pepson Snětivý, Dvě na čtvrtou sonetů v rytmu srdce

dve200Hned z počátku se musím přiznat, že nejsem kdovíjak zdatnou literární teoretičkou. Tak jako je zahradníkův um podmíněn dlouholetou a ustavičnou prací, jež je korunována nádherným, plným květem, libě vonící růžové růže, je i v oblasti literární teorie dan...

Divadlo

Fringe festival mluví anglicky, ale oslovit dokáže každého

alt Fringe festival, který probíhá v těchto dnech na Malé Straně v Praze, je všechno, jen ne ”okrajová”, ”druhotná” záležitost, jak by se ostatně dal přeložit jeho název z angličtiny. Mladá a bohužel prozatím málo známá divadeln...

Film

Kritici ocenili Mira Rema i Terezu Nvotovou

knihy perexV sobotu 27. ledna rozdala česká filmová kritika své ceny.

 

 

...