Baroko novýma očima

Baroko novýma očima

Email Tisk

200histPo obrovském celosvětovém úspěchu knihy Ars Sacra se Rolf Toman se svým týmem vydal na novou cestu sbírání unikátních fotografií - tentokrát za krásami baroka. V této nové knize se prostřednictvím velkoformátových detailních fotografií podíváme do mimořádných interiérů, prohlédneme si jedinečná umělecká díla z porcelánu i ilusionistické obrazy. Snímky Rolfa Tomana doplňují poutavé texty Barbary Borngässerové.

 

 

Ačkoli si s pojmem „baroko“ každý vybaví nejspíš zámek ve Versailles a baziliku svatého Petra v Římě, toto uměleckohistorické období nabízí mnohem víc: velkoryse komponované knihovny, tajemné zahrady a parky, umělecký porcelán a iluzionistické malířství – to vše svědčí o jeho mnohovrstevnatosti a komplexnosti. Tato kniha představuje cestu do světa minulosti, v němž lidé chápali svět jako velké divadlo, theatrum mundi.

Vedle fundovaných textů je kniha výjimečná zpracováním fotografií. Objekty nejsou zachyceny jen tradičním způsobem celku a detailu, ale tzv. zoomovým principem, který umožňuje pozorovateli přiblížit i ty detaily, které nejsou ani při osobním kontaktu s dílem viditelné.

hist

Knihy o epochách dějin umění nejsou žádnou novinkou. Přítomná řada však přichází s novým, moderním přístupem, který poskytuje výjimečné potěšení pro oko. Po velkém úspěchu knihy Ars Sacra bylo zřejmé, že toto je cesta: velkoformátové publikace, aby měly šanci vyniknout skvělé fotografie detailů, doprovázené texty, které emocionálně oslovují čtenáře.

Cílem tvůrců je uvést čtenáře do jednotlivých epoch dějin umění, avšak ne na způsob učebnice nabité fakty určenými k naučení nazpaměť, nýbrž živě a přístupně je uvést do bezprostřední blízkosti uměleckých děl a jejich historie – nezřídka dokonce blíže, než je možné ve skutečnosti, přímo na místě.

Rolf Toman vydal úspěšné knihy o dějinách umění už před 15 lety. Tato edice má však s původním konceptem jen málo společného.

ROZHOVOR S FOTOGRAFEM A EDITOREM KNIHY ROLFEM TOMANEM:

Čím se přítomná edice liší od dříve vydaných knih o dějinách umění?

Nové svazky jsou založeny na zcela odlišném obsahovém principu. Dříve převládal encyklopedický a akademický přístup, kdy byla suma odborných znalostí rozdělena do malých porcí, dnes se však snažíme postihnout širší spojnice v mezinárodním kontextu. Architektura, malba, sochařství, grafika a umělecké řemeslo, dříve považované za samostatná, oddělená témata, jsou nyní představována ve svém vzájemném působení.

Jak tento přístup ovlivnil práci autorského týmu?

Pro nás je tentokrát důležité, aby každý svazek věnovaný jedné epoše psal také jeden autor. Jen tak můžeme zajistit, že vztahy, na které chceme poukázat, budou zřetelné od začátku do konce. Nejnovější výzkum, jeho metody a výsledky, musejí pak samozřejmě být sumarizovány přístupněji. Proto je autorská práce velmi náročná.

hist1

Jak se tato změněná obsahová struktura projevuje na výběru ilustrací?

Grafická úprava knih je založena na zkoumání jednotlivých objektů, které jsou zobrazeny vícekrát, ve více detailních vyobrazeních a mnohem podrobněji, jako pod lupou. To umožňuje čtenáři získat pohledy, které se mu na místě samotném často nenaskytnou – například u nástropních mozaik, jež se nacházejí ve velké výšce. Proto nemůžeme nabídnout všechna zásadní umělecká díla z dané epochy. Dali jsme přednost tomu, nejen představit díla, která historikové umění považují za význačná, ale také podrobněji vyobrazit objekty, jejichž zvláštní estetické kvality napovídají, že by mohly stát za opětovné objevení.

Jak se v posledních letech změnila práce fotografa?

Fotografie pořizované pro knihy o umění před deseti nebo více lety byly mnohem reduktivnější. Kostel byl představen jedním celkovým pohledem, snímkem fasády, kúru a hlavní lodi, ale zřídkakdy nějakým detailem. My zobrazujeme mnohem více ze zařízení kostelů, nástěnné fresky, menší umělecké předměty, nabízíme pohledy do bočních kaplí nebo zachycujeme specifické výřezy nástropních maleb.

Jaký má pro vaši práci význam digitální technika?

Digitální technologie otevřely prostor pro nové možnosti. Dnes se můžeme pustit do vyvážení kontrastů, které v analogové fotografii možné nebylo. Například u vitráží nebo maleb na skle byla dříve viditelná pouze malba, ale už ne obvodová linie, která byla vždy černá. V současné době pořídím řadu snímků při různých světelných podmínkách a pak je spojím tak, že při určitém nasvícení vynikne jak okenní sklo, tak obrys. Toho lze dosáhnout v postprodukčním zpracovávání digitálních fotografií.
Významné gotické památky, jako je katedrála v Chartres na snímcích, dojdou uplatnění v sériích detailních záběrů. Pozorovatelův zrak je veden kostelem tak, aby si mohl vychutnat umělecká díla stále ve větším a větším detailu, od celkového pohledu po detailní záběry se silným zoomem. Bednorzův interpretativní princip vyváženého světla je obzvláště zřejmý na okenních vitrážích: viditelné jsou dokonce i obrysy okenních rámů.


 

Rozhovor

Tomáš Löbl: Jsem trošku pověrčivý

1Herce a zpěváka Tomáše Löbla můžete vidět na jevišti Divadla Kalich v muzikálech Osmý světadíl, Pomáda, Atlantida a Srdcový král. Kterou ze svých rolí má nejraději se dozvíte v následujícím rozhovoru, který  poskytlo Divadlo Kalich

...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Galerie Tančící dům odemkne 13 komnat První republiky

13 komnat PrvnI republiky perexNávštěvníci Galerie Tančící dům se od 3. května do 25. října přenesou v čase do období První republiky. Tato slavná éra Československa, vymezena lety 1918 až 1938, bude zobrazena v tematické expozici s...

Z archivu...


Literatura

Nevinná hříšnice - když prostě musíte někoho ubodat

hrisnice  perex
Mělo to být obyčejné slunečné odpoledne u jezera. Jenže nebylo. Cora Benderová, kterou všichni znali jako plachou, laskavou maminku, ubodala na pláži muže. Co ji vedlo k tak strašnému činu? Je Cora Benderová zkažená hříšnice nebo n...

Divadlo

Republiko má středisková aneb lukrativní nejistota

Republiko SemTamFor perexVidím město veliké, ve kterém ZEMANU Žižkovi kalich vínem přetéká. A co na to jeho mluvčí Jan Hus? Co chystá slovenský lobista Bocian ve svém hnízdě? Nejdůležitější postavy české historie jsou zpět, aby nás varovaly, ...

Film

Jan Svěrák představuje nový snímek Tři bratři

Tri bratri perexNová pohádka Tři bratři vůbec poprvé spojila v celovečerním snímku autorskou trojici Svěrák – Uhlíř – Svěrák. Výpravný film s plejádou známých herců a oblíbených melodií křísí z popela žánr klasické p...