Konference Quo Vadis III. - jak pečujeme o historické interiéry

Konference Quo Vadis III. - jak pečujeme o historické interiéry

Tisk

200histNárodní památkový ústav ve spolupráci s Národním muzeem, Asociací majitelů hradů a zámků a Českým národním komitétem ICOMOS uspořádali 3. ročník mezinárodní konference Mosty mezi hrady a zámky — Quo Vadis, zaměřenou letos na péči o historické interiéry a budoucnost evropských památek. Hlavním pořadatelem setkání byl Národní památkový ústav.



Letošní konference proběhla v budově Národního muzea – Českého muzea hudby v Praze a v historických interiérech státního zámku Konopiště a Arcibiskupství pražského.

Konferenci zahájili Naděžda Goryczková, generální ředitelka Národního památkového ústavu, Michal Lukeš, generální ředitel Národního muzea a Josef Štulc, prezident Českého národního výboru Mezinárodní rady pro památky a sídla (ICOMOS).

hist1

Jak zaznělo v úvodu konference, Česká republika zaujímá co do počtu kulturních památek jedno z předních míst. Přitom mnohé objekty se mohou pochlubit nejen kvalitní architekturou, ale i bohatými interiéry. Podle památkářů lze vystopovat tři základní pilíře památkové péče: jednak je to samotná ochrana našeho kulturního dědictví, dalším pilířem je uchovávání tohoto dědictví pro generace příští a konečně třetím, neméně významným aspektem je samotná prezentace našeho kulturního dědictví široké veřejnosti.

V další části programu konference vystoupili odborníci nejen z České republiky, ale také z Velké Británie, Francie a Německa.

Součástí programu konference byly také dva praktické semináře, a to návštěva zámku Konopiště (sídlo arcivévody Františka Ferdinanda d´Este s mimořádnou sbírkou historických zbraní a loveckých trofejí) a Arcibiskupského paláci v Praze (vzácně dochované interiéry z poloviny 18. století včetně jedinečné sbírky tapisérií).

Pro účastníky letošního setkání připravili organizátoři také prohlídku Starého Města pražského nebo Pražského hradu s komentářem expertů Národního památkového ústavu a Správy Pražského hradu. 

hist

Cílem konferencí Quo Vadis je již tradičně vytvoření mezinárodní platformy pro sdílení nejnovějších poznatků a zkušeností v oblasti péče o nemovité kulturní dědictví.

Minulý ročník mezinárodní konference Quo Vadis 2012 se uskutečnil v prostorách Státního zámku Sychrov. První ročník konference proběhl v Jindřichově Hradci. 

Téma letošního setkání nebylo v žádném případě vybráno náhodně; ukazuje se, že proces restaurování, jehož cílem je kromě stabilizace architektonické podstaty objektů také jejich optimální výtvarná interpretace, která poskytuje neocenitelný zdroj informací, sehrává klíčovou roli při zkvalitňování prezentace památky u široké veřejnosti.

Národní památkový ústav spravuje největší soubor nemovitého kulturního dědictví ČR; stará se o více než stovku památkových objektů, mezi něž patří hrady, zámky, kostely, kláštery, skanzeny či technické památky, s nimi spojené pozemky a rovněž historické zahrady a parky.

 hist2

Zdroj: podklady Národního památkového ústavu

Ilustrační foto: autor článku


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Seriál k měsíci čtenářů: Knihovny pro K21, Vesec

brezen-mesic-ctenaru 200Regály plné knih, u počítače dáma či pán, který obřadně přebírá vracené knížky a zapisuje nově vypůjčené. Místnost specificky vonící – tak voní jenom tištěné publikace, stojící jako vojáci v řadách. V sále tichý šum, jak čtenáři listují, tiše rozmlo...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Země koruny české v době nejtvrdší totality

velke-dejiny-zemi-koruny-ceske-xvii-1948-1956 (2)V nakladatelství Paseka vyšel již sedmnáctý díl z úctyhodné série pokrývající dějiny naší země (byť ještě před vydáním dílu šestnáctého) v autorství jednoho z nejvýznamnějš...

Z archivu...


Literatura

Touha, láska, zrada – nešťastný život Agnes Magnúsdóttir

agnes perexSmutek evokující obálka s opuštěnou ženou a houfem dravců kroužících nad potemnělým mořem pod ztěžklými mraky dává dopředu najevo, že román Agnes nebude čtením k popukání. A hned Prolog nás o tom přesvědčuje. Začíná...

Divadlo

Mohou se ženy vyrovnat s následky války?

Trojanky perexTrójské ženy žily deset let uvězněny ve zdech opevněného města. Pak jsou hradby zbořeny. Ony ale svobodu nezískají, místo ní přichází nové vězení – jsou vytrženy ze svých domovů a vrženy do kultury, jejímž jazykem nemluví.

Film

Kafarnaum – strhující výpověď o životě těch nejchudších v libanonském slumu

kafarnaum perexU soudu proti sobě stanou dvanáctiletý Zain a jeho rodiče. Je to netypická situace – chlapec totiž žaluje své rodiče za to, že ho zplodili. Za to, že mu dali život – život v bídě a nedostatku, plný utrpení.

...