Padesátiny oslaví Galerie hlavního města Praha bilanční výstavou

Padesátiny oslaví Galerie hlavního města Praha bilanční výstavou

Email Tisk

200histGalerie hlavního města Prahy (GHMP) slaví padesátiny a jak už padesátníci dělávají, rozhodla se bilancovat.

 

 

 

 

Při takových příležitostech instituce podobného typu předvádějí obvykle svá nejvýznamnější díla. Jenže kromě toho, že je všichni znají, protože jsou často vystavována a publikována, mnohá z nich mají význam pouze lokální. GHMP se proto rozhodla tázat se po smyslu své existence jinak. Základní teze koncepce jubilejní výstavy zní: Galerie je živý organismus, který tvoří konkrétní lidé v konkrétním čase. Je závislá na jejich odborné způsobilosti, kreativitě a občanských postojích. Bilance padesátileté existence Galerie hlavního města Prahy je proto úzce spjata s geopolitickými dějinami a životem lidí, kteří v ní působili, v neposlední řadě také s jejich pamětí. Co se stalo, není zapomenuto. V dobrém i zlém. Galerie se stejně jako společnost mění a zároveň spoluodpovídá za její kulturní úroveň. Výstava je tedy především o lidech, kteří v galerii pracovali a pracují, zejména o jejích ředitelích a kurátorech. Akvizice, výstavy a publikace jsou jejich produktem. Z této úvahy je odvozen název výstavy – Život Galerie hlavního města Prahy, a dějiny galerie jsou chápány jako životopis a také tak nazvány.

hist

Životopisem výstava v přízemí Domu U Zlatého prstenu začíná. Je založen na novém archivním průzkumu a sleduje galerii nejen od jejího „zrodu“ v roce 1963, ale i její „prenatální stadium“, kterým byly od druhé poloviny 19. století opakované a vždy znovu nezdařené pokusy založit instituci, v projektech nazývanou Městská galerie. K němu patří i historický paradox, že galerie svůj současný název získala za Protektorátu, a to jako Galerie der Hauptstadt Prag. De jure však tehdy založena nebyla. A je dalším paradoxem, že se tak stalo až za komunistického režimu, kdy ideologické cíle vyvolaly potřebu zřídit síť krajských galerií a dohlížet na vývoj výtvarného dění prostřednictvím pevné institucionální struktury.

hist1

Výstava pokračuje v obvykle nevyužívaném tunelu v 1. patře, který začíná balkonem, viditelným z přízemí. Pod názvem Paměť textů jsou v něm na paletách tvořících až klaustrofobní labyrint vystaveny všechny tiskoviny, které galerie za dobu své existence vydala. Zabaleny do mikrotenových fólií evokují nejednoznačnost svého smyslu: jejich texty jsou výsledkem myšlení o umění, více či méně náročným osobním výkonem autorů koncepce výstav, mnohdy však marně čekají na svého čtenáře. Přesto se nevzdávají a zůstávají trvalým svědectvím něčeho, co už dávno skončilo.

hist2

Tunel Paměti textů vede do expozice, která zabírá všechna tři patra domu. Jmenuje se 25. Je jich tedy 25, víc by se jich sem nevešlo, ale mohly být i jiné. Vybrat výstavy, u nichž by stálo za to se na chvíli zastavit, byl v padesátileté produkci Galerie hlavního města Prahy obtížný úkol. Nejsou to malé výstavy o velkých výstavách, pouze reference, architektonickým řešením připomínající původní způsob instalace, jejichž dalším úkolem je v drobných odkazech představit galerijní sbírky. A také kurátory, díky jejichž práci má tato instituce už od osmdesátých let oprávněné renomé.

Všechny ostatní výstavy, které se zásadním způsobem podílely na podobě českého dějepisu umění, tedy i ty, které se týkaly či stále ještě týkají současnosti, jsou spolu se svými autory alespoň připomenuty. Zapomenuty by však neměly být ani výstavy nekvalitní. Za komunistické totality jich byla galerie nucena přebírat nebo sama připravovat bezpočet. Jejich smyslem byla ideologická agitace a prezentace pseudoumělců poplatných režimu. Jsou jmenovány v katalogu výstavy.

hist3

K výstavě vychází katalog, resp. rozsáhlá publikace, jejíž koncepce i autorství jsou s výstavou totožné. Grafická úprava je dílem Jana Zachariáše.

Místo konání: Dům U Zlatého prstenu, Týnská 6, Praha 1 – Ungelt
Termín konání: 25. 9. 2013 – 5. 4. 2014
Otevírací doba: út–ne 10.00–18.00
Vstupné: 120,– Kč plné (dospělí) / 60,– Kč snížené (studenti) / 30,– Kč (senioři)

Foto: Oto Palán


 





Rozhovor

Nový bubeník Stratovarius: “Začal jsem mlátit hrnci a pánvemi, když mi bylo sedm.”


rolf pilve stratovariusNa konci června se ve finské kapele Stratovarius změnilo obsazení a baviče Jörga Michaela vystřídal mladičký Rolf Pilve. Tento šestadvacetiletý student konzervatoře není v hudbě ...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (33)

Čtěte také...

Mars a Venuše zahájily na Pražském hradě Rok renesanční šlechty

mars 01Výstavou Mars a Venuše zahájil v Obrazárně Pražského hradu Národní památkový ústav Rok renesanční šlechty. Výstava s podtitulem Umění manýristických dvorů ve sbírkách Národního památkového ústavu bude pro veřejnost otevřena do 30. dubna.

Z archivu...


Literatura

Cesty, které vedou kolmo nahoru

sam-ve-stene 200Přesně takové cesty zdolává Alex Honnold. Jak je to možné? To proto, že skalní stěny neleží na zemi, ale tyčí se vzhůru k oblakům. Ano, Alex je horolezec. Nepředstavujte si však muže, který zajišťuje lana a využije každou skobu. Právě na...

Divadlo

HAMLET tento týden opět na Helfenburku

hamlet 200Studentská umělecká skupina OLDstars z pražských Vršovic se letos potřetí vrací na středověkou hradní zříceninu Helfenburk u Bavorova. Po reprízách uvedených na podzim v Národním památníku na Vítkově tak opět představí v termínu ...

Film

Knick - doktoři bez hranic

knick 200Newyorská nemocnice Knickerbocker, v níž se desetidílný seriál Knick - Doktoři bez hranic odehrává, skutečně existovala (na rohu 131. ulice a Convent Street) už od dob občanské války, svému účelu sloužila do 60. let m...