Generál Heliodor Píka a jeho vrazi: Poučme se z minulosti!

general heliodor pika a jeho vrazi 200V červnu vyšla u nakladatelství Cosmopolis životopisná kniha Ladislava Vrchovského Generál Heliodor Píka a jeho vrazi. Příběh podle skutečné události o jedné z prvních obětí komunistického režimu u nás, o spravedlnosti, lidské nenávisti a ideologii. Poselství je jednoznačné - nezapomínejme na minulost!

O autorovi

Ladislav Vrchovský (* 1948) je novinář, prozaik a divadelní kritik. Kvůli veřejnému odporu proti vstupu vojsk Varšavské smlouvy do Československa byl nucen pracovat v letech 1969-1989 jako horník, v listopadu 1989 se stal předsedou stávkového výboru OKD. V roce 1992 byl zvolen poslancem Federálního shromáždění za Občanské fórum; dnes působí ve Straně zelených. Od roku 1992 pracoval jako regionální žurnalista s orientací na kulturu, v současnosti se věnuje publicistice a divadelní kritice. Na kontě má tyto knihy: Z podzemí ke slunci, Otřesová sloj Vladimír, Vražda z vilnosti, Kdy na slzy není čas.

O hrdinovy knihy

Heliodor Píka se narodil do rodiny venkovského koláře ve Štítině v okresu Opava v roce 1897. Měl pět sourozenců a jako jediný z nich byl vyslán na studium, konkrétně gymnázium a poté měl v plánu stát se lékárníkem, leč k tomu nedošlo. Už od mládí byl zdatný v jazycích – hovořil latinsky, řecky, německy, rusky, francouzsky, anglicky a později i dalšími jazyky. Zažil ruskou frontu roku 1916, kde se zařadil do vznikajících československých legií, bojoval i v Ardénách. Ve Francii studoval na vojenské škole a díky svému intelektu a strategickým schopnostem vynikal nad ostatními.

Mezitím se v roce 1921 oženil a následujícího roku se mu narodil syn Milan. Jeho kariéra stoupala – stal se vojenským atašé v Rumunsku (1932–1937). Po německé okupaci opustil Československo a zachránil stovky prchajících lidí z protektorátu. Po únorovém puči se stal nežádoucí osobou. V květnu 1948 se podrobil operaci žlučníku a hned z nemocnice ho odvedli a obvinili z velezrady. Trest smrti byl na divizním generálovi proveden 21. června 1949.

O knize

Kniha je rozdělena na Prolog, čtyři hlavní části, Epilog a na závěr je zde Poděkování. Hned při čtení Prologu zamrazí, jelikož na jedné stránce je zápis popravy hrdiny této knihy. Nejdelší část, ta první, se věnuje vylíčení života, kariéry a názorů Heliodora Píky. Část druhá představuje jednoho z antagonistů knihy, Karla Vaše. Ale ukazuje mnohem víc, hlavně nadšení a zapálení z komunismu v různých částech Československa. A už tady pan Píka varuje před bolševizací a zastává názor, že vojsko by mělo být apolitické.

V části třetí, v době druhé světové, zůstává náš hrdina věren zásadám demokracie a vládě v exilu a už tehdy se stává osobou zájmu Rusů. Část čtvrtá se odehrává po válce a představuje politickou situaci, zfanatizovaného Vaše i další protivníky demokracie, především Bedřicha Reicina, tedy dva nejvyšší představitele české vojenské rozvědky. Epilog představuje závěrečný dopis a rozloučení Heliodora Píky a jeho slova jsou platná i této době.

Můj názor

Upozorňuji, že Generál Heliodor Píka a jeho vrazi je román, ne monografie. Neříkám, že je to na škodu. Lépe se to čte a člověk se dokáže vcítit do ducha té doby a do toho, jak moc ideologie zasáhla tehdejší svět. Možná si autor přibarvil některé věci, ale fakta zůstávají stejná a na minulost bychom prostě neměli zapomínat. Nelze taky odsoudit některé části historie, třeba zrovna komunismus, ale měli bychom se ho snažit pochopit a vysvětlit na základě historických souvislostí. Což se autorovi povedlo. Důležité je poučit se z minulosti a zajistit, aby se podobné justiční vraždy neopakovaly. Pokud máte rádi historii a zajímá vás jedna z nejzajímavějších osobností té doby, vřele vám tuto knihu doporučuji.

general heliodor pika a jeho vrazi

Název: Generál Heliodor Píka a jeho vrazi
Autor: Ladislav Vrchovský
Žánr: román, historie, memoáry
Nakladatelství: Cosmopolis
Rok vydání: 2020, pevná
Počet stran: 296

Hudba je moje životní vášeň

kristina 200

Mladičká studentka psychologie Kristýna Lištiaková je sympatickou písničkářskou s oduševnělými texty a nádherou barvou hlasu. Zpívá o spříznění duší a lásce, která se nedá na míru ušít…

...

Projekt Gloria musaealis

Muzea200Ke vzniku soutěže v roce 2002 přispěla snaha zvýšit prestiž muzejních institucí a posílení chápání smyslu existence významné části národního kulturního dědictví. O udělení ceny Gloria musaealis rozhoduje ministr kultury České republiky po doporučení por...

Vetřelec: Velký dům. Tři mrtvoly. A jeden nezvaný host…

vetrelec200Držitelka ceny Nejlepší česká detektivka roku 2021 Kristýna Trpková v březnu potěšila své příznivce a fandy české krimi, jelikož jí u nakladatelství Kalibr vyšla kniha Vetřelec. Už se bojíte?

...

Malované na skle: Jánošík po brněnsku

malovane na skle divadlo radostJuraj Jánošík je pro někoho národním hrdinou, který bohatým bral a chudým dával, někdo ho považuje pouze za zbojníka, který loupil, aby se sám obohatil. V brněnském divadle Radost můžete zhlédnout h...

Film o Michalu Marošim se blíží dokončení, autoři prosí o podporu na střih a propagaci

marosi 200Film o českém bikerovi Michalu Marošim se už blíží do cílové rovinky, ale k dokončení mu pořád ještě chybí desítky, možná stovky hodin práce. Autoři se nyní obracejí na veřejnost s žádostí o podporu.

...