Pocta českému Edisonovi
Banner

Pocta českému Edisonovi

frantisek krizik200Před rokem jsme si připomněli 125. výročí první elektrické dráhy v  Čechách, jejímž vynálezcem byl František Křižík. V srpnu téhož roku byla ve stanici metra Křižíkova odhalena replika jím zdokonalené obloukové lampy a od letošního roku po dobu deseti let ponese jméno slavného českého vynálezce a technika tramvaj 15T. tramvaj 15T slavnostně pokřtili zástupci Dopravního podniku a Hlavního města Prahy. Stalo se tak u příležitosti 170 let od narození českého elektrotechnika a vynálezce Františka Křižíka.

 

 

Křižíkův neutuchající zájem o technické obory přinesl řadu skvělých počinů; z nich můžeme jmenovat například zdokonalení obloukové lampy, za niž získal na Mezinárodním elektrotechnickém veletrhu v Paříži v roce 1881 zlatou medaili, či neméně významné zprovoznění první české elektrické dráhy v Praze. Křižík se tak zasloužilo využití elektřiny v pražské městské hromadné dopravě a zřízení první elektrické dráhy v českých zemích.

frantisek krizik2

Poprvé se setkal s elektrickou dráhou v roce 1879 na průmyslové výstavě v Berlíně. Od té doby ho neopustila myšlenka na výstavbu první elektrické dráhy u nás. Tehdejší vedení Prahy však o elektrickou trakci nemělo zájem a Křižíkův nápad byl zamítnut. Český vynálezce se tedy rozhodl postavit první českou elektrickou dráhu na vlastní pěst a vlastní riziko. Křižík využil v roce 1891 Zemské jubilejní výstavy k tomu, aby propagoval nejnovější poznatky v oboru elektrotechniky a užití elektřiny v dopravě.

frantisek krizik1

Dne 18. července 1891 byl slavnostně zahájen provoz první elektrické dráhy v českých zemích. Délka tratě byla necelých 800 metrů. Vedla z Letenských sadů Oveneckou ulicí ke  vchodu do Královské obory. Křižík pro její napájení postavil malou elektrárnu s lokomobilou, pohánějící dynamoelektrický stroj, jež vyráběl proud o napětí 150 voltů. Roku1893 prodloužil elektrickou dráhu k Místodržitelskému letohrádku na délku 1,4 kilometru. Křižík ji provozoval deset let. Provoz první české elektrické dráhy skončil 15. srpna 1900. Za dobu svého provozu svezla dráha na Letné více než půl milionu cestujících.

Na počátku dvacátého století byly v provozu další tramvajové tratě; bylo jasné, že tramvaj je pro Prahu ideálním dopravním prostředkem. Křižík stál u zrodu tramvajové tratě Praha – Libeň – Vysočany.

Autor foto: Ctibor Čejpa



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Rozhovor

René Nekuda s Tomášem Kříkavou o sobě, práci, plánech… prostě o životě

200rozPři své práci nakladatelské redaktorky jsem se potkala s mnoha zajímavými lidmi. Patří mezi ně také René Nekuda – lektor tvůrčího psaní, spisovatel, dramatik a cestovatel – a Tomáš Kříkava – manažer, ilustrátor, herec, moderátor… Oba plní sny sami sobě ...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Pára na Labi v ústeckém muzeu oslavuje 175 výročí

pnp012perexPokud návštěvník navštíví jakoukoliv výstavu, většinou ani nevnímá práce s tím spojené. Ono je to účelem, aby to nepoznal.  O muzejních výstavách platí navíc to, že vše musí i historicky zapadat nejen dobově, ale vystavené exponáty musí...

Z archivu...


Literatura

Britská erotika na pultech knihkupectví. Čtrnáct povídek o milostných touhách

200 14podobDomnívali jste se, že jsou Angličané bez milostné fantazie a celkově tak nějak „suchý“? Tato kniha vás pravděpodobně vyvede z omylu.

...

Divadlo

Kouzelná, pohádková, strhující My fair lady

my-fair-lady 200Městské divadlo Zlín na konci předešlé sezóny představilo hudební komedii podle hry George Bernarda Swawa a filmu Gabriela Pascala Pygmalion - My fair lady. Nebyl to jednoduchý počin, protože většina zná zápletku nebo filmové zpracová...

Film

Mezinárodní filmový festival ovládl film Bob a stromy

Karlovy Vary 200Slavnostním zakončením 50. Mezinárodního filmového festivalu, který se konal 11. července v hotelu Thermal, provázel moderátor Marek Eben. Po krátkém úvodu, kdy zažertoval na téma jubilejních festivalových padesátin, pozval na podium ...