Jedinec a společnost středověkého Západu

Jedinec a společnost středověkého Západu

Tisk

jedinec a spolecnost kultury200Ruský historik Aron Jakovlevič Gurevič (1924-2006), jenž se celý život věnoval dějinám středověku, patřil mezi ty vědce z éry Sovětského svazu (např. spolu s Michailem Bachtinem), kteří přesáhli ideologické mantinely a dosáhli celosvětového uznání. Gurevič se navíc ani netajil tím, že více než ideje marxismu-leninismu jej ovlivnili francouzští historikové sdružení kolem časopisu Annales, kteří zkoumali především všednost a každodennost uplynulých věků. Už v minulých desetiletích mu u nás vyšly knihy jako Kategorie středověké kultury nebo Nebe, peklo, svět – a nyní nakladatelství Argo přichystalo jeho poslední velkou, nejprve v zahraničí vydanou, práci Jedinec a společnost středověkého Západu.

 

Klade si v ní zásadní otázku: zrodila se koncepce člověka jako samostatné individuality odlišné od ostatních až s nástupem renesance, jak se dosud tvrdívá, nebo už dávno předtím? Pro středověk se totiž předpokládalo řekněme kolektivní smýšlení zabraňující sebeprosazení individuality a poplatnost předem stanovenému kánonu závazných povahopisů a dějinných líčení (alespoň v písemnictví, téměř výhradně latinském). Gurevič se snaží doložit, že tomu tak nebylo a že osobnosti na svou dobu duchovně výjimečné se mlčky předpokládaným omezením vymykaly.

Doklady nachází doslova napříč Evropou: probírá staré islandské královské ságy, které nejen zpodobňovaly již legendarizované události, ale dokonce jedna z nich (Sága o Sverrim) vznikala ještě za života svého protagonisty – pisateli měl sám Sverri, jenž zemřel 1202, určovat, co má psát. Takže není divu, že z textu vyvstává ideální panovník bez jediného zpochybňujícího stínu – a současně lze toto dílo vnímat jako jeden z prvních případů záměrné a předem promyšlené sebeprezentace. Gurevič však také upozorňuje na izolovanost a neprostupnost jednotlivých sociálních stavů – končilo nutně katastrofou, chtěl-li se třeba rolnický synek vyšvihnout do jiných sfér, než jaké mu příslušely.

Poznamenává ovšem, že pro poznání mentality a tužeb těch nejníže postavených (tedy rolnictva především) téměř neexistují nějaké směrodatné prameny, protože nejen poddané obyvatelstvo bylo negramotné – a vzdělanci, téměř výhradně duchovní, kteří uměli číst a psát, zhusta touto vrstvou pohrdali a podezírali ji, že přes formálně přijaté křesťanství stále vyznává staré pohanské pověry. Jen výjimečně se dochovaly podklady o jeho smýšlení, často se jednalo o jedince, kteří přestoupili dobové normy: máme záznamy inkvizičního šetření v katarské vesnici Montaillou, zaznamenán je průběh soudního procesu s italským mlynářem obviněným z kacířství, případně aféra s podvodníkem, jenž se ve Francii vydával za někoho jiného – a celé vesnické společenství, do něhož se vetřel, tomu uvěřilo (tato událost získala i několikerou filmovou podobu, ta americká se nazývá Návrat Sommersbyho). Všechny tři případy byly podrobně probádány a výsledky shrnuty v knihách, jen nechápu, proč je zamlčeno, že vyšly také v českém překladu, a tudíž by mohly tvořit případný doplněk ke Gurevičovým výkladům. Dodávám, že obsáhlé „domácí“ zápisy z čarodějnických procesů, vedených na Šumpersku koncem 17. století, zatím nebyly zužitkovány, posloužily jen Václavu Kaplickému při psaní románu Kladivo na čarodějnice a později Otakaru Vávrovi, když chystal stejnojmennou filmovou adaptaci.

Gurevič zařazuje i drobné, nicméně inspirativní odbočky, třeba o vnímání dětství v raném středověku – nejen zde nalezneme styčné body se studiemi Martina Nodla otištěnými v knize Středověk v nás, viz http://www.kultura21.cz/historie/13392-argo-stredovek-v-nas-martin-nodl. Zajímavé je zjištění, že umělce (počítaje i řemeslníky či mistry řídící stavební práce) odjakživa přitahovalo podepsání jejich díla, ať již ve zpodobnění sebe sama jako jeho součásti nebo aspoň připojením jména. Touha po „signování“ je rozšířená zejména v románském umění, zatímco v následující gotice téměř absentuje. Gurevič se domnívá, že to souvisí s dobovým pojetím slávy: člověku by nemělo záležet na majetku, moci a koneckonců ani životě, protože jediné, co mu zajistí svého druhu nesmrtelnost, je věhlas činů (to prozrazují třeba již zmíněné islandské ságy).

jedinec a spolecnost zapadu02

V závěrečné části se Gurevič zabývá významnými osobnostmi, které sepsaly své životopisy. Zkoumá, jak se v nich prezentují, jak vnímají a posuzují svůj osud. Ať již se autorská východiska jakkoli liší, společný je jeden rys – uznávají předurčenost lidského osudu Božím úradkem, který pro dotyčného jedince nemusí být nakonec ani srozumitelný (ve smyslu „co Bůh činí, dobře činí“). Gurevič si zvolil různorodé pisatele, většinou špičkové intelektuály své doby, vesměs náboženské myslitele – začíná na prahu antiky svatým Augustinem (jehož sebezpytná Vyznání známe i z českého překladu). Známý je rovněž Abélard, proslulý spíše intimním soužitím se svou žačkou, kvůli němuž byl vykastrován. Od něho se dochovala sebeobhajobná Historie mého utrpení (česky v knize Dopisy utrpení a lásky), kde pronásledování a další rány osudu přičítá své výjimečnosti, která budí závist a nepřátelství méně schopných. Literární autoportréty, jak je na úsvitu renesance stvořili Dante a Petrarca, pak překračují náboženský půdorys. Gurevič zmiňuje i další pisatele, kteří doplňují zamýšlenou mozaiku, avšak známi jsou nanejvýš úzce specializovaným odborníkům (Guibert z Nogentu, Suger ze Saint-Denis, Otloh, Berthold z Řezna).

Z naprostého zapomnění pak vytahuje klerika Opicina de Canistris, zřejmě schizofrenika s nutkavou potřebou pokreslovat stohy pergamenů mapami Středomoří ponořeného do personifikovaných ďábelských mámení či „životopisnými“ letokruhy coby druh autoterapie. Opicina sužují i za bdělého stavu neodbytné představy ustavičně jej uvrhující do hříchu, jak si vzápětí uvědomuje – a nejedná se o ojedinělou záležitost. V dobových literárních pramenech se často vyskytují vidění a sny, jednou varovné, jindy pokoušivé, které úzce souvisejí s pisatelovou (auto)stylizací a sobě připisovaným posláním. Právě skrze tyto výjevy (ale nejen skrze ně) se historici snaží osvětlit nitro pisatele. Gurevič však vyzývá k obezřetnosti: „Badatelé chtějí pochopit osobnost středověkého člověka tím, že na ni aplikují současná měřítka. Pokud se v 19. a na počátku 20. století projevovala tendence hodnotit středověkého myslitele nebo spisovatele tak, že na něj byla aplikována kritéria novověku (skepticismus, racionalismus, volnomyšlenkářství), pak nyní pozorujeme snahu objevit v jeho vědomí a především podvědomí módní sexuální komplexy. Přitom se nezohledňuje fakt, že člověka 12. století nelze položit na psychoanalytickou pohovku a proniknout do utajených vrstev jeho psychiky.“

          

Aron Jakovlevič Gurevič: Jedinec a společnost středověkého Západu

Přeložila Jitka Komendová

Vydalo Argo, Praha 2016. 350 stran.

Hodnocení: 100 %

Foto: kniha

jedinec a spolecnost kultury


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Věřím na šťastné konce a velké návraty, říká Josef Bouda, frontman kapely Karel Gott revival Morava

josef bouda perexNa svých vystoupeních má stále výraznější úspěch, což se už děje i za hranicemi Česka. Řeč je o kapele Karel Gott revival Morava, kde je tím "goťákem" zpěvák Josef Bouda. Hudební formace, která má základnu v Bučovicích, je stále pop...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Muzeum představuje poklady slavných rudolfinských sbírek

mis 200Muzeum hlavního města Prahy pořádá do 29. 3. 2015 výstavu Rudolfínští mistři – díla dvorních umělců Rudolfa II. z českých soukromých sbírek. Jsou na ní představeny obrazy, sochy a grafiky, které byly kdysi součástí sbírek Rudolfa II. na Pražském hradě...

Z archivu...


Literatura

Dáte si někdo Smoothie?

Smoothie 200Smoothies jedině v létě? Tak tenhle trend už je dávno minulostí! Nyní mají sezónu po celý rok! Hřejivá ovocná smoothies, která jsou doplněná o bylinkové čaje a ochucená různým kořením, Vám dodají tolik potřebné vitamíny, minerály a vlákninu. Na...

Divadlo

Ta smrt mu zkrátka sluší…

smrt mu slusi  perexBob Barel je diváky milovaný seriálový herec. Na divadelních deskách však své kritiky neoslnil, právě naopak. Nyní je ale nominován na cenu Thálie za nejlepší herecký výkon. Od vítězství ho dělí jen hlas kritika, který ve...

Film

Co se stane, když se zloděj rozhodne napravit své chyby?

Cest zlodeju perexPotulný zpěvák Edgin (Chris Pine) je součástí party zlodějíčků, kteří kradou a následně prodávají vzácné artefakty. Tato práce je však velmi nebezpečná a může se při ní snadno stát, že skončíte v oprátce. A ani takový klikař jako Ed...