William Sitwell: Dějiny jídla ve 100 receptech

Dejiny jidla 200Věděli jste, že Pythagoras byl vegetarián? Že historie nechal prachem zavanout bezpočet úžasných a obdivuhodných osobností gastronomie?  Že Nigella Lawson a Jamie Oliver měli velkou řádku předchůdců, jež zdatně prošlapávali cestu smyslnému vaření? 100 kapitol, z nichž nelze vybrat nejlepší, svěže, lahodně napsané… čtenářsky velice atraktivní a doplněné množství obrázků, které perfektně dokreslují dobu a voní stejně úžasně, jako text.

Je to jedinečná možnost si z každé kapitoly vzít i recept a pokusit se doma rekonstruovat dějiny nejen britské, ale i světové gastronomie. Ne každý recept je vařitelný, jak píše správně autor, ale mnohé jsou prostě lahody. Typické a přelomové recepty, bujabéza nebo suflé, nebo pravé vejce Benedikt podle původního receptu. Je to jako výlet do nejúžasnějších historických momentů, vyhlášených restaurací… a z každého si odnesete nějaký dárek v podobě možnosti ochutnat.

Dejiny jidla

A najdete tu naprosto luxusní dobroty a smyslné výlety… a také temné chvíle lidské historie. Ano – a  to ne každého napadne – i historie gastronomie má své hříšníky, snad až šílence, řekla bych.

"Cituje také jeden ještě ohavnější recept jisté paní Mizaldové, který zahlédl v kuchařce z roku 1660. Jmenuje se „Jak upéct a sníst husu zaživa“ a začíná tím, že se vezme „živé stvoření“, které se oškube a zalije sádlem a máslem, postaví se na zem mezi dvě nádoby, v jedné je voda s medem a v druhé jablko nakrájené na plátky. Pak se kolem husy udělá ohnivý kruh, ona začne divoce běhat dokola a peče se zaživa a zoufale upíjí vody. „Když vidíte, že umdlévá a klopýtá… pak už je dost upečená. Zvedněte ji, postavte před hosty a ona se dá do křiku, jak z ní budete ukrajovat, a než pojde, bude skoro snědená, je to moc veselá podívaná.“

Můžeme s jistotou předpokládat, že tento nepraktický recept sotva někdo někdy vůbec vyzkoušel. Ale už samotný nápad představuje ten nejhorší výstřelek narůstajícího masožraveckého šílenství.“

No jak vidno, spor mezi masožravci a vegetariány nabírá v lidské historii čas od času na obrátkách, ale toto je opravdu moc.  Hrůza hrůz je také voda, ve které se vaří toust… tzv. toustová voda…  Ostatně v knize je několik kapitol o dobách dávno zašlých, o kterých lze směle souhlasit, že právě to byly doby, které britské kuchyni udělaly zlou pověst o nechutných a nedobrých jídlech. Na straně druhé – a to velice převažuje, je tu o jídle psáno s lehkostí, smyslností a takovým nadšením, že si úplně umí představit autora ve chvílích, kdy knihu psal. Unavený, vystresovaný a plně pohroužený do tak informačně rozsáhlého díla. Však se také na konci knihy celé své rodině omlouvá za to, jakou trpělivost s ním v tu dobu museli všichni mít.

Dejiny jidla text

Dílo se podařilo. Popravdě jsem nečetla lépe poskládanou a zpracovanou knihu na toto téma. Téma cenné, kombinující kulinářské umění, historii i čtivo strhující díky anglickému humoru: je to přesně ten typ knihy, po které rádi sáhnete a začtete se kdykoliv kamkoliv do jakékoliv kapitoly. Protože vždycky tak nějak „čtenářsky uspokojí“. Čtete kvalitní a s pečlivostí vypracovaný text plný informací, jež jsou vybrány tak, že jitří další a další zvědavost.

Snad poprvé tu dávám knize 100%, protože opravdu není vůbec nic, co by se jí dalo vytknout. Výborné zdroje, úvod, závěr, poděkování, čtivá stylistika, výborná grafika knihy, jež připomíná staré dobré časy knižní, voňavý papír a obrázků tak akorát.

William Sitwell
Svůj profesní život zahájil jako novinář. V roce 1999 začal pracovat v časopise Waitrose Food Illustrated a brzy byl v gastronomickém světě známou osobností.  V roce 2002 se stal editorem a získal řadu cen za své články, příběhy, design a fotografie (včetně cen „Editor roku“ v roce 2005). Svůj čas dělí mezi práci v časopise, který se dnes jmenuje Waitrose Kitchen, a psaní o jídle pro další časopisy a noviny, je k vidění  i na televizních obrazovkách, kde se objevuje v nejrůznějších pořadech jako foodkritik a moderátor. Ve volném čase pěstuje zeleninu, vaří a vyrábí cider ve svém domě v Northamponshire, kde žije se svou ženou Laurou (které také tuto úžasnou knihu věnoval) a s dětmi Alicí a Albertem. Toto je jeho první kniha.

Autor: William Sitwell
Orignál: A History of Food in 100 Recipes, 2012
České vydání: Dějiny jídla ve 100 receptech, 2014
Přeložily: Alena Heroutová, Soňa Čapková, Darina Skřivánková
Vydalo: Argo
Vydání první

Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Uličník přibližuje festival Praha žije hudbou evropským metropolím

Praha zije Hudbou3 perexPřinášíme vám rozhovor s Janem Gregarem, ředitelem hudebního festivalu Praha Žije Hudbou 2018. Multižánrový festival Praha Žije Hudbou představí od čtvrtka 7. do soboty 9. června 2018 ...

Ústecké zdymadlo

zdymadlo perexPod majestátním hradem Střekov přehrazuje řeku Labe zdymadlo. Tato naše národní technická památka od roku 1963 byla u příležitosti 100. výročí vzniku Československa nominována mezi 100 stavebních a architektonických památek z Čech a Sloven...

Intimní historie od antiky po baroko

intimni historie vondruska 200Intimní historie od antiky po baroko je velmi zajímavá kniha. Týká se věcí, o kterých se ve společnosti dříve příliš nemluvilo, ale přesto se o ně lidstvo svým způsobem neustále zajímá. Důkaz...

Vánoční zázrak v Divadle Broadway

vanocni zazrak divalo brodway ledeckyRomantický vánoční muzikál Janka Ledeckého, který měl premiéru v loňském roce, se na prkna pražského Divadla Broadway vrací i letos. Vánoční zázrak, aneb Sliby se maj plnit o Vánocích

Všechno, úplně všechno
vsechno perMadeline ráda čte. Nic jiné ani dělat nemůže, protože její imunita nedokáže bojovat s venkovním světem. A tak je stále zavřená doma, ve svém sterilním pokoji. Všechno se ale změní, když se do sousedního domu nastěhuje nová rodina a s ní i klu...