Výročí provozu linky metra A - historické soupravy s dobovými strojvedoucími
Banner

Výročí provozu linky metra A - historické soupravy s dobovými strojvedoucími

Metro 200Dopravní podnik hl. m. Prahy oslavil 36. výročí zahájení provozu na prvním provozním úseku tratě metra A. Při této příležitosti vypravil do provozu historické soupravy 81-71. Soupravy byly vyvinuty speciálně pro sklonově náročnou trať A. Od roku 2009 se již v pravidelném provozu nevyskytují; Pražané je mohou vidět jen při zvláštních příležitostech. Vozy řídili strojvedoucí v dobových uniformách a souprava byla vybavena autentickými dobovými tabulemi s konečnou stanicí.


První jízda soupravy pro širokou veřejnost se uskutečnila ze stanice metra Dejvická (v době zahájení provozu se jmenovala Leninova) do stanice metra Náměstí Míru.


Druhá jízda historické soupravy vedla po trase Dejvická – Želivského, zprovozněné v prosinci 1980, třetí jízda  po trase Dejvická – Strašnická (stanice otevřena v červenci 1987) a čtvrtá jízda projela trasu Dejvická – Skalka (stanice předána do užívání v červenci 1990). Pátá jízda se uskuteční v trase Dejvická – Depo Hostivař, od roku 2006 cílové stanice metra A.

Metro1


Jízda s cestujícími do stanice Depo Hostivař byla v historii pražského metra výjimečná, neboť provoz na tomto úseku byl zahájen až po ukončení provozu vozů 81-71 na lince A, takže v pravidelném provozu tímto úsekem nikdy nejezdily. Poslední souprava tohoto typu projela trasou A v červnu roku 2005.


Základní informace o prvním provozním úseku trasy A
Zahájení provozu: 12. srpna 1978
Stavební délka: 5,360 km
Provozní délka: 4,670 km
Počet stanic: 7
Průměrná mezistaniční vzdálenost: 779 m
29. 11. 1972 bylo definitivně rozhodlo o zahájení stavby prvního úseku tratě A.
20. 02. 1973 – začala ražba prvního tunelu (mezi stanicemi Hradčanská a Leninova)
01. 07. 1978 – zahájen zkušební provoz bez cestujících
12. 08. 1978 – zahájen pravidelný provoz v úseku Leninova (Dejvická) – Náměstí Míru
Co je typické pro trasu A
Je to hlubinná trať, na které se Pražané poprvé setkali se zcela novým typem stanic – s raženými trojlodními stanicemi. Stanice tvoří tři tunely vedle sebe, s vyraženými prostupy mezi nimi. V krajních vedou koleje a je hrana nástupiště, v prostředním tunelu je prostor pro průchod cestujících; v případě přestupních stanic je v této lodi i vstup na přestupní eskalátory. Jen jedna stanice na tomto úseku (dnešní Dejvická) je hloubená z povrchu.

Metro2


Hluboké založení vyvolal komplikovaný terénní profil hlavního města Prahy, protože například oblast Klárova je zhruba o 30 metrů níž, než oblast Chotkových sadů. Na druhém konci tratě jsou Vinohrady také výš než centrum Prahy. Kromě toho metro poprvé podcházelo Vltavu; proto musely vést tunely v dostatečné hloubce pod řekou. Další podzemní překážku představovaly například vinohradské železniční tunely za Národním muzeem; respektovat se musela i již existující trase C.


Poprvé se  cestující setkali s přestupní stanicí; je to stanice Muzeum, ve které je přestup mezi linkami A a C. Stanice Náměstí Míru je nejhlubší nejen na tomto prvním úseku tratě A, ale dodnes je nejhlubší stanicí pražského metra. Její nástupiště je 52 m pod povrchem. Je zde nejdelší eskalátorový tunel (75 m) a nejdelší eskalátory (87,1 m), které překonávají výšku 43,55 m.


Při stavbě metra byly učiněny četné archeologické nálezy. Nejzajímavějším se stal objev středověkého mostu přes hradební příkop staroměstského opevnění, který dal celé lokalitě jméno (Můstek). Tento unikátní nález zůstal na místě a byl zakomponován do vestibulu stanice Můstek. Na trať A byl napojen i starší podchod, který byl otevřen koncem roku 1968 uprostřed Václavského náměstí. Navázal na něj jeden ze dvou vestibulů stanice Můstek.

Metro3


Významné urbanistické proměny zaznamenala oblast dnešní stanice Hradčanská, kde bylo zbořeno mnoho domů a lokalita tak dostala zcela novou podobu.
V roce 1978 jezdilo na nové lince  A, 9 vlaků v minimálním intervalu 180 s a v maximálním intervalu 360 s. Začínalo se s čtyřvozovými soupravami, osádku tvořil strojvedoucí a jeho pomocník. Od roku 1979 byla zavedena tzv. jednomužná obsluha, tj. jen strojvedoucí.                  

Od roku1981 začaly být na linku A částečně vypravovány pětivozové soupravy; od roku 1982 jsou všechny soupravy na této lince pětivozové.

www.dpp.cz


 

Rozhovor

Tomáš Savka: Vždy jsem zpíval víc s holkama

savkaMaybe perexTomáš Savka navazuje na sérii tématických koncertů a tak ve středu 28. května navodí v Divadle v Rytířské pravou májovou atmosféru pomocí živé hudby a zamilovaných swingových melodií. V s...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Mých prvních 54 000 let

54000letKdyž se člověk zamyslí nad svým dávným původem, možná dojde až k pravěkým lovcům. S pozdviženým obočím pak může spekulovat o tom, co se jim asi honilo hlavou během pronásledování mamutů či vytváření jeskynních kreseb. Jestlipak i oni mysleli na nás?...


Literatura

Pieter De Buysser: Řezači kamene

Rezaci kamene 200Bohaté politické a hluboce lidské dobrodružství, které se odehrává v srdci Evropy na konci 21. století. Berlín, malý plácek uprostřed města, na který nemá vláda kvůli byrokratické kličce žádný vliv.

...

Divadlo

Je přátelství víc než láska?

stara kapela200Studentská, a třebaže jen platonicky prožitá láska poznamená člověka na celý život. Ve většině případů zanechají tyto leckdy i první příznaky zamilovanosti příjemné vzpomínky. Najdou se však případy, které vyjdou z tohoto neopětovaného...

Film

Příšerky jen pro děti

priserky 200Letošní léto nabízí mnoho zajímavých filmů a tak si do kina můžeme zajít i na Univerzitu pro příšerky. Je to poslední snímek z rodinky Pixarů. Setkáme se tam po dlouhé době nejen s Jimem Sullivanem a Mikem Wa...