Člověk a společnost 19. století tváří v tvář katastrofě
Banner

Člověk a společnost 19. století tváří v tvář katastrofě

Email Tisk

clovekaspol perV Plzni se každoročně pořádají mezioborová sympózia věnovaná především předminulému století. Přednesené příspěvky se vydávají knižně – a tato tradice, vinoucí se již čtyři desetiletí, se letos naplnila sborníkem Člověk a společnost 19. století tváří v tvář katastrofě.  Téměř třicet autorů prozkoumalo nejrůznější aspekty zvoleného tématu, katastrofy zkoumali jak v jejich reálném průběhu a dopadu, tak v nejrůznějším uměleckém zpodobnění.
 
 


Podoba katastrof se různila: škála se pohybovala od pohrom přírodních či společenských, člověkem stěží ovlivnitelných, až k neštěstím zaviněným rozličnými technickými novotami. Člověka ohrožovaly povodňové záplavy, požáry (v zahraničí i zemětřesení či výbuchy sopek), před nimiž stěží dokázal někam prchnout. Pověstným se třeba stalo vzplanutí plzeňského farního kostela po úderu bleskem – došlo k tomu dosti neuvěřitelně začátkem února 1835, takže se potvrdilo, že ani tuhá zima nechrání před nenadálou bouří, zvláště když na věži chyběl hromosvod. Početní přihlížející pak zanechali podrobná svědectví textová i výtvarná. Zničující požáry, leckdy si vyžádavší vysoké počty obětí, však postihly i zábavní podniky (divadla, kina), jak osvětlí příklady z Vídně nebo Paříže. Snadno vznítitelné plynové osvětlení, prudce hořlavý filmový materiál a podceněná bezpečnostní opatření, to vše vedlo k tomu, že novodobé kulturní svatostánky vzplály snad po celé Evropě…
V povědomí lidí se dlouhodobě uhnízdily rovněž hospodářské otřesy: rakouský státní bankrot z roku 1811, který ožebračil a do bídy uvrhnul bezpočet lidí, byl upozaděn až mnohem pozdějšími hrůzami, hladovými bouřemi za první světové války, dopady velké hospodářské krize a nejnověji měnovou „reformou“ z roku 1953, ve změkčené verzi následovanou znehodnocením tuzemské měny záhy po pádu komunismu. Do povědomí lidí ovšem vstupovaly i cestovní nehody, ať již postihly železnici nebo se odehrály v počátcích automobilismu. Dopravní neštěstí se tak stala nedílnou součástí všední existence – a zůstala jí podnes.
Všechny tyto katastrofy shrnuje oddíl nazvaný Člověk v ohrožení. Další oddíly přinášejí statě, zkoumající odraz katastrof v literatuře, v divadelním zpodobnění – a to často s katarzním účinkem, kdy teprve zkáza dosavadních jistot přivede k poznání těch pravých hodnot. Na pomoc jsou přizváni takoví spisovatelé jako Karel Václav Rais nebo Jakub Arbes. Vyskytnou se ovšem také témata, která prozrazují spíše okouzlení hrůzami, v českém kontextu vnímanými jako cosi romanticky exotického a především bezpečně vzdáleného – jedná se hlavně o sopečné výbuchy, zejména ty, které se pojí s dávnou minulostí (jako v případě zkázy Pompejí, od níž nás dělí bezmála dvě tisíciletí).
Moderní doba zrodivší i vražednicky výkonné válčení a moderní technika – jmenovitě fotografie, případně film – se protnuly v okamžiku, kdy bylo zapotřebí ovlivnit veřejné mínění ve prospěch jedné či druhé strany konfliktu.  Od poloviny 19. století, tedy od časů krymského konfliktu či americké občanské války, vyvstala otázka, jestli zdánlivě objektivní, nezaujatá, realitě věrná fotografie šíří pravdu či lež, jak na svého příjemce působí. Manipulace se sdělovanými významy vzrušuje od těch dob až k dnešku, propaganda získala cenného pomocníka právě v podobě fotografie. Například otřásající snímek na kost vyhublé holčičky z dob tzv. búrských válek v jižní Africe jednou přesvědčoval o lhostejnosti dívčiných (búrských) rodičů, aby vzápětí vypovídal o strašlivých podmínkách v britském koncentračním táboře, kam bylo zavíráno búrské civilní obyvatelstvo. Psal se rok 1901 a děvčátko se dožilo pouhých sedmi let…

 
clovekaspol 1
 
Autor: Martin Hrdina, Eva Bendová, Kateřina Piorecká (eds.)
Název: Člověk a společnost 19. století tváří v tvář katastrofě
Vydala: Academia, Praha 2017. 376 stran
Hodnocení:  80 %
Foto: kniha


Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 32

Čtěte také...

STŘEDOVĚKÉ MĚSTO ÚSTÍ NAD LABEM

Usti perex
Z původní osady, která existovala již před rokem 993 a jejímž úkolem bylo vybírat clo za dovážené zboží po řece Labi, se později stává nejmenší královské město. To bylo v dobách, když se stává významnou křižovatkou obchodních cest a vyrůstá z...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Ekonomický striptýz vám zjeví nahou pravdu

naha-pravda 200Už jste se seznámili s tajuplnou bytostí jménem Ekonomika? Máte-li zájem, zveme vás na velkolepé představení, které pro nás připravili Markéta Šichtařová a Vladimír Pikora ve své knize...

Divadlo

V Jazz Docku vystoupí temperamentní uskupení Escualo Quintet

Tango1Pětice vynikajících instrumentalistů Escualo Quintetu a charismatická zpěvačka Gabriela Vermelho si dají opět rendez-vous v jednom z nejatraktivnějších klubů v Praze.

...

Film

Generace Jihlava

Generace 200Dokumentů v kinech můžeme stále vidět mimořádné množství - a zájem publika o ně zdá se neslábne. Z jedenácti českých filmů, které byly v prvním čtvrtletí letošního roku nasazeny do kin, jsou tři dokumenty. Zastoupení se tak pohybuje mezi pětinou...