Tajemství Hedvábné cesty

Hedvabna stezka 200V Ostravě byla zahájena těsně před Vánocemi další ze série unikátních výstav, tentokrát zaměřená na historii hedvábné stezky, s názvem „Od Alexandra k Tamerlánovi“ (s podtitulem „Válečná tažení na Hedvábné cestě“).

Vernisáž výstavy začala na pódiu vánočně vyzdobeného ostravského Masarykova náměstí, neformálně, v rámci dalšího předvánočního programu. Pořadatelé, Mgr. Petr Klučina, CSc. a kurátor výstavy PhDr. David Majer, nám představili výsledky své čtyřleté práce a pozvali nás na vernisáž v Ostravském muzeu. Připomněli, že Hedvábná cesta propojovala v průběhu staletí různé důležité i méně významné státy a civilizační oblasti a umožnila dálkovou výměnu zboží i myšlenek, projevila se v oblasti kultury a umění, náboženského přesvědčení (rozšíření buddhismu, islámu či křesťanství), v předávání vědeckých poznatků a technologií (jako např. výroba hedvábí, papíru, střelného prachu atd.). Rovněž umožnila přesuny vojsk. Válečné události v této oblasti měly přímý dopad na dějiny Evropy včetně našeho území. Připomněli, že legendární Jantarová stezka, procházející Evropou z jihu na sever, je vlastně protažením Hedvábné cesty do střední a severní Evropy. Díky Jantarové stezce vznikla i samotná Ostrava v místě brodu přes řeku Ostravici. Autoři výstavy tak ujasnili důvod, proč situovali tuto výstavu do Ostravského muzea.

Hedvabna stezka 1

Po tomto úvodním představení jsme se, navnaděni, přesunuli do prostor Ostravského muzea, kde jsme si mohli svým vlastním tempem prohlédnout vystavované exponáty, povykládat si s autory výstavy a jejich hosty a vnímat slavnostní atmosféru. A že bylo na co se dívat! Kolegiu autorů se podařilo formou výpůjček shromáždit řadu jedinečných předmětů, maket, map atd. Spolupracovalo s nimi zhruba 130 institucí z dvaceti států světa. Podařilo se jim tak poprvé zpracovat komplexní dějiny Hedvábné cesty na pozadí válečných událostí. Mohli jsme tak spatřit mramorovou podobiznu Alexandra Velikého v podobě Hérakla se lví kůží přes hlavu, část hrobové výbavy tráckého válečníka z Čatalky v Bulharsku z 1. – 3. století, luxusní památky z doby čínské dynastie Tchang, staromaďarský poklad z Nagyszentmiklós, korunovační meč uherských králů, modely části Velké čínské zdi, hradeb Konstantinopole, opevněné karavanseráje z území dnešního Jordánska či opevněné strážní věže z Ázerbájdžánu atd. Tyto modely vytvořili pro ostravskou výstavu třebíčtí modeláři Stanislav Vrška a Eva Pokorná.

Hedvabna stezka 2

Při prohlídce jsem si uvědomila, kolik práce se za touto překrásnou výstavou skrývá. Ale taky to, že lidé jsou fascinováni válkami a někteří jsou kvůli slávě a bohatství schopni obětovat životy mnoha lidí, způsobovat bolest, trýznit, rozsévat hrůzu. Představovala jsem si, jak nepříjemné muselo být celodenní nošení brnění a přileb, odkrývajících často pouze oči, nošení těžkých zbraní atd. Vystavené exponáty mají skutečně vypovídající hodnotu. Milovníky historie tato výstava určitě potěší. Výstava potrvá až do konce února 2015 a rozhodně stojí za návštěvu. Autorům patří velké poděkování.

( 8 hlasů )