I při cestě na dno svítá naděje

I při cestě na dno svítá naděje

Tisk

cestaVen perexPo téměř dvou desetiletích, která uplynula od natočení Mariana, se Petr Václav opět vrací k romské problematice. Ve filmu Cesta ven se však neobrací k minulosti, která Romy nutila, aby se řídili podle ideologických šablon, nýbrž mapuje jejich nynější situaci. Ukazuje, jak jsou podezíráni z nespolehlivosti, ze lhaní, z příživnictví, ze sklonů ke zločinnosti, jak marně shánějí práci - a nedaří se jim přesvědčit úřady ani případné zaměstnavatele, že o práci opravdu stojí.

 

 


Mnohokrát spatříme, jak s nimi "gádžové" povýšeně jednají - počínaje lékařem, který hlavní hrdince sděluje svá zjištění, přes nerudné pracovnice na pracovním úřadu či vyhazovače z diskoték až k úlisně odměřené manažérce textilní firmy. Právě v tomto ohledu může film vzbudit nejvíce diskusí, protože dostupné průzkumy spíše vypovídají o ztrátě pracovních návyků, o vychytralosti při získávání sociálních dávek, o ztotožnění s odlišnými vzorci chování. Je ovšem pravda, že i v romské populaci se mohou vyskytovat jedinci, kteří chtějí pracovat, ale obtížně shánějí jakoukoli příležitost.

Petr Václav, jenž si napsal i scénář, vytváří do jisté míry alibistický "proromský" obraz - tvrdí třeba, že protiromské demonstrace byly záměrně organizovány jen proto, aby odvedly pozornost od ničemností v nejvyšších politických patrech (a postava nepokoje dmýchajícího politika, jenž si užívá s romskou prostitutkou, hraničí s tupým pamfletem). Širší kořeny konfliktního soužití s majoritní společností, třeba rušení nočního klidu, z hlediska majority asociální chování nebo pouliční kriminalitu, režisér pomíjí.

Nezbývá tudíž než konstatovat, že spíše jen rozkouskovaně upozorňuje, jak odmítavý postoj většinové společnosti, která ráda soudí a zevšeobecňuje podle dílčích zkušeností, dopadá nerozlišeně na celou komunitu, i na ty, kteří by chtěli být platnými členy této společnosti. Právě chabé postižení širších společenských kontextů považuji za závažnou dramaturgickou vadu.

Přitom zpodobnění jednotlivých postav a jejich jednání se vyznačuje jak uvěřitelností, tak bezprostředním postižením přece jen vznětlivější, impulsivnější romské mentality, na povyk i sprostá slova, zvláště pak v situacích, kdy narůstá stres či tlak bezvýchodnosti. Všimneme si drobných, avšak cenných postřehů - třeba o pověrečnosti, když se hlavní hrdinka lékaři svěří s tím, že její matka předčasně zemřela, protože ji příbuzní očarovali.

Režisér upozorňuje na sporné "vnější" jevy: na nedostatečné vzdělání, případně odpor k němu, na příliš brzké otěhotnění, na prostituci, drogy, na zlodějství uvnitř romské komunity, na neschopnost orientovat se ve složitém globalizovaném světě, kde vymizely pro Romy obvyklé pracovní příležitosti. Kriminalitu režisér prezentuje jako zoufalé hledání nějakého východiska. Ukazuje na zadlužování, vedoucí postižené nešťastníky do náruče lichvářů, kteří bez váhání sáhnou k brutálním výstrahám, na otřesné bytové poměry.

Ústřední dvojici, Žanetu, mladou ženu s malým děckem (dcerka se postupně stává spíše zasutou rekvizitou než dramaticky plnohodnotným účastníkem dění), a jejího druha Davida, na počátku zastihujeme ve vkusně zařízeném bytě (netušíme ovšem, jak k němu přišli), avšak samotný příběh zachycuje jak jejich nezadržitelný sociální propad, tak vážné narušení vztahů mezi nimi. Stěhují do stále horších příbytků, poznáme přeplněnou, zanedbanou špeluňku hrdinčina otce i štěnicemi zamořenou ubytovnu.

Cesta ven1

Zatímco Žaneta, schopná určité sebereflexe a navenek až přidrzlá, vytrvale hledá uplatnění, ochotna posléze dojíždět za prací do sousedního Německa, David coby zosobnění bezbrannosti a neprůbojnosti podléhá letargii, jakoby smířen s osudem, s pochroumaným prstem, který mu zlomil lichvář, s podlitinami v obličeji. Na úřadu práce jej zmlátil jiný uchazeč o zaměstnání...

Cesta ven vcelku přesvědčivě rozehraje úvodní seznamovací partie, režisér nechává nahlédnout do různých romských rodin, v nichž kypí pohoda i rozmíšky, zachytí bujarou oslavu, přiblíží živoření ze dne na den. Avšak příběh postrádá pevnější zauzlení, rozplizne se do šířky, kdy už jen opakuje dříve sdělené, aniž by dokázal přiměřeně zaujmout.

Možná na tom nesou svůj podíl viny i (ne)herečtí představitelé (Klaudia Dudová, David Ištok), kteří zejména v mluvě prozrazují, že ztvárňované postavy se jim někdy vymykají zpod kontroly – režisér zjevně požadoval, aby přesáhli pouhý pasivní otisk sebe samých. Právě málo ukotvené, volně plynoucí dění produkuje rozvleklost a monotónnost, které zabraňují účastněji se ponořit do toku vyprávění.

Cesta ven

Režisér nedospěl k plnohodnotnému postižení mentality romského etnika ve všech jejích protikladech, lépe se daří postihovat ničivý dopad prohlubující se chudoby a podezíráním provázeného sociálního vyloučení, což ovšem nepostihuje jen romskou komunitu. (Daleko větší vypovídací hodnotu, co se týká přiblížení romské mentality, má třeba Kabošův dokument Všechny moje děti.) Zbývá doplnit, že jednu z vedlejších rolí tu ztvárnil Milan Cifra, jenž kdysi blýskl titulní roli obtížně zvladatelného chlapce v Marianovi.

Přitom nelze upřít, že kameraman Štěpán Kučera věcně, s barevnou tlumeností zpodobňuje svéráz romských příbytků, ať již zařízených nebo holobytných, zachycuje zdevastované prostory i nevlídné průmyslové prostředí Ostravska, často zahlcené smogem. Zato Tereza Kučerová coby kostýmní návrhářka zejména ženské hrdinky pentluje pestrobarevným oděním a doplňky, přičemž svou hravou zálibou v zářivých odstínech červené poněkud odkazuje na tragikomedie Věry Chytilové Faunovo velmi pozdní odpoledne a Kopytem sem, kopytem tam, na nichž se rovněž podílela. Tady se projevuje jistá estetizace jinak dokumentárně nahlížené zvolené látky asi nejzřetelněji.

Cesta ven

Cesta ven plakAt

Česká republika/Francie 2014, 103 minut
Scénář a režie: Petr Václav
Kamera: Štěpán Kučera
Střih: Florent Mangeot
Kostýmní návrhy: Tereza Kučerová
Hrají: Klaudia Dudová (Žaneta), David Ištok (David), Natálie Hlaváčová, Mária Ferencová-Zajacová, Milan Cifra
Distributor: Aerofilms
Premiéra: 29.5.2014
Hodnocení: 50%

Foto: Česká televize

( 0 hlasů )


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Daniel Čech: „Já zcela nepatrioticky na české filmy vůbec nechodím. Přijde mi to všechno na jedno brdo a pořád s těmi stejnými herci.“

daniel-cech 200Daniel Čech je na českém uměleckém poli jako doma. Nejvíce vešel do podvědomí televizních diváků v zábavném pořadu Na stojáka. Jeho stand-upy jsou nezapomenutelnými zážitky každého návštěvníka. Kromě toho se věnuje i film...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Horký letní den s aktéry filmu Tajemství a smysl života

tajemstvi zivota a smysl 200Píše se sobota 3. srpna roku 2013. Budím se v časných hodinách, celý natěšený, že dnes strávím příjemné dopoledne/odpoledne s herci áčkového formátu na place natáčení filmu Tajemství a smysl života


Literatura

Děsivý Krotitel

krotitel 200Když se zrodí zlo, kolika osudů se dotkne? Přiznávám, že tento marketingový slogan mě konečně přivedl ke královně švédské krimi Camille Läckberg. Její poslední román je zhuštěné zlo, přesto musíte naprosto fascinovaně číst dál a dál. Příběh se za...

Divadlo

Zlínské divadlo hlásí Osobní poplach

osobni poplach 200Úspěšnou knihu zlínského spisovatele Josefa Holcmana Osobní poplach oživí na jevišti Městské divadlo Zlín.

...

Film

Comic-Con Prague 2022 odtajnil další hvězdné hosty: Hatie Hayridge, Tony Amendola a Cary-Hiroyuki Tagawa

comiccon 200Pořadatelé Comic-Con Prague 2022 prozradili další hvězdná jména, účast jim potvrdili herci Hatie Hayridge, Cary-Hiroyuki Tagawa nebo Tony Amendola, komiksový tvůrce James O'Barr a spisovatel Kevin J. Anderson. Třetí ročník festivalu popkultury pr...