Závodničtí Rivalové rozduní nejen váš DVD přehrávač

rivalove perexV loňském roce vzniklo poměrně dost filmů, které jednoznačně velebili běžní diváci, fanoušci i odborníci. Jedním z nich je také drama z prostředí Formule 1 s názvem Rivalové. To se sice v oscarovém klání absolutně neobjevilo (trestuhodně obdrželo jedinou nominaci), to ale neznamená, že by mělo jít o špatný film. Ba naopak.

V centru dění stojí dva závodníci – chladný Rakušan Niki Lauda, který většinu dne tráví tím, aby byl jeho stroj naprosto dokonalý a vyladěný do posledního šroubku, a Brit James Hunt, jenž se raději než aktivitám na autech věnuje večírkům, ženám a lehkovážnému životnímu stylu. Ti dva nemohli být odlišnější, přesto spolu sváděli velké a nezapomenutelné bitvy, které uhranuly i ty, kteří F1 jinak vůbec nesledovali a fakt, že Lauda v roce 1976 málem uhořel, ví asi každý z vás.

Režisér Ron Howard (Čistá duše, Appolo 13) od úvodních minut staví své dva hrdiny do opozice, protože ví, že to většinou funguje. A nejinak je tomu i tady. Oba dostanou svůj prostor k vyniknutí a divák se může velmi snadno seznámit s jejich povahami, ale také s komplikovaným vztahem, který se přelévá od nezájmu přes částečnou nenávist až k vzájemnému respektu. Tvůrce vůbec nemá potřebu jakkoli exhibovat a upozorňovat na sebe a drží se spíše v pozadí, nicméně to, co předvádí v nasnímání a nastříhání jednotlivých závodů, je naprosto excelentní. A absolutně nevadí, že si čas od času vypomůže použitím archivních záběrů ze skutečných závodů. Divák to prakticky nepozná a na celkovém adrenalinu a fantastickém pocitu to neubere vůbec nic. Za zmínku stojí i to, že autor tu velmi dobře zachytil onu elektrizující a zároveň na hraně smrti se pohybující atmosféru F1 své doby, kdy jezdec skutečně neměl jistotu, zda ještě po závodě z auta vystoupí.

rivaloveRush

Nemá smysl se zabývat tím, že ne všechno proběhlo tak, jak je divákovi prezentováno (kupříkladu namlouvání Hunta s Mercedesem bylo diametrálně odlišné a „dolézala“ spíše druhá strana, stejně tak si na předzávodním brífinku před pro Laudu osudným Nürnburgringem nikdo nedovolil mistra světa označit za zbabělce), protože k podobným filmům zkrátka nějaká ta autorská licence patří. A Howardovi se vše navíc povedlo natočit tak strhujícím způsobem, že by to mnoha lidem vadit nemělo.

rivaloveR

Výsledek by byl samozřejmě minimálně poloviční bez výtečných hereckých výkonů obou důležitých představitelů. Zejména Daniel Brühl je jako Lauda téměř geniální a je radost sledovat jeho proměnu v legendu motoristického sportu. Všechna jeho gesta i mluva jsou precizní a bez jakékoli chybičky. Oproti němu se Chris Hemsworth může zdát na první pohled lehce upozaděn, což je ale dáno tím, že jeho charakter je napsán jako velký boniván a jeho role je spíše o stylizaci a užívání si, což tento nadějný herec dělá dokonale. Jejich společné scény a dialogy patří k „neakčním“ vrcholům filmu (k těm akčním pak jednoznačně patří Laudova havárie a celý závěrečný závod v Japonsku).

rivaloveRu

Měl-li bych snímku něco vytknout, pak by to byly asi jen překotný začátek, v němž se všechno děje dost rychle, a občasné hollywoodské manýry, kterých se zkrátka Howard hned tak nezbaví. Ve výsledku jsou ale Rivalové brilantní film, jenž bude zřejmě zrát jako víno.

Díky společnosti Magic Box, která je jeho tuzemským DVD distributorem, si ho můžete připomínat pořád dokola, což za to určitě stojí. Samotný disk nemá složité menu a je uživatelsky velmi jednoduchý. Vedle kolonky přehrát a výběr scén tu samozřejmě najdete i možnosti zvuku a titulků. Pro plné užití filmu důrazně doporučuji původní znění, neboť dabing je klasickým standardem, který se v tomtopřípadě navíc snaží napodobovat Laudův / Brühlův přízvuk, což zní ve výsledku malinko směšně a značně to devalvuje jeho excelentní výkon. K dabingu se také váže upozornění, že ve filmu se čas od času mluví jiným jazykem než anglicky, což dabing nepřekládá a titulky samy nenaběhnou, takže je budete muset zapnout klasickým způsobem.

V položce bonusy se pak objevují dva odkazy. Prvním jsou zhruba dvanáctiminutové záběry z natáčení, které jsou naprosto zbytečné, nekomentované a nicneříkající. Ani druhý odkaz v podobě rozhovorů s tvůrci na tom není o mnoho lépe, neboť jde pouze o propagační materiály, v nichž se nic nového nedozvíte. Ačkoli je kvalita DVD Rivalové diskutabilní, kvůli filmu samotnému se ho rozhodně vyplatí mít doma, protože zvukově i obrazově má co nabídnout a budete se k němu čas od času vracet. Škoda, že bonusová výbava není povedenější a opomněla třeba byť jen krátký dokument o skutečných pilotech F1.

Rivalové (Rush)

rivaloveDVD

Režie: Ron Howard
Scénář: Peter Morgan
Žánr: Sportovní drama
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Daniel Brühl, Chris Hemsworth, Alexandra Maria Lara, Olivia Wilde, NatalieDormer
Hodnocení filmu: 85%
Hodnocení DVD: 70%
Na DVD přináší firma Magic Box

Zdroje k fotkám:  www.businessinsider.com,  wot.motortrend.com, wot.motortrend.com

( 1 hlas )

Miloš Dvořák: Péče o hroby předků vypovídá o kultuře národa

Milos Dvorak perexJsou lidé, kteří po hřbitovech chodí velmi rádi. Milují tu tichou atmosféru. Mezi ně určitě patří divadelník a fotograf Miloš Dvořák, který je také autorem knihy „Malý průvodce po hrobech velkých...

Metalové okénko listopad

mo 200Listopad se nese ve znamení reunionu americké rockové legendy Mötley Crüe, ale máme tu i spoustu dalších zajímavých informací. Najdete si i vy tu, která vás zaujme?

...

Ať děti poznají, co se děje na obloze i v podzemí

doprava-nad-a-pod-zemi 200Presco Group tentokrát v edici Ella a Max přichází s novinkou v podobě knih STAVBY nad a pod zemí a DOPRAVA nad pod zemí.

...

Na podzim do divadla: Největší z pierotů

200divDivadla mají za sebou přípravy na další sezonu a díky nám si můžete vybrat, na co v podzimních měsících vyrazíte. Ojedinělou kombinaci činohry, šansonu a pantomimy nabídne říjnová premiéra Městského divadla Zlín Největší z pierotů.

...

Dovolená v Africe, dovolená za trest?

blended 200Ano, máme tu zase další romantickou komedii, která těžko dosáhne výborného hodnocení na filmových fórech, už právě jen z podstaty, že jde o výše zmínění žánr. A ano, skončí to happy endem, ale to tak nějak víme všichni, a kdyby to nevyšlo v prv...