Yves Saint Laurent - recenze

200filmNa plátna českých kin vstupuje nový snímek ve Francii známého herce a režiséra Jalila Lesperta. Předlohou mu byl život jednoho z nejslavnějších módních návrhářů dvacátého století, Yves Saint Laurenta. Toho herecky věrohodně oživil Pierre Niney.

Přestože je tento snímek označován za životopisný, nelze říci, že by zevrubně odhaloval život legendy módního průmyslu. Největší prostor je věnován závratným začátkům, další vývoj je zmíněn spíš letmo a útržkovitě. Není pochyb, že úkol napasovat životní příběh návrhářského génia do rozsahu celovečerní metráže by potrápil leckterého filmaře. Zdá se však, že tvůrci snímku Yves Saint Laurent na tuto výzvu rezignovali.

Většina filmu připomíná porůznu poskládané sekvence televizní ságy. Na podobnosti s televizním žánrem by samo o sobě nemuselo být nic špatného. Naopak, místy to v kombinaci s velkým plátnem přináší jisté kouzlo nevšednosti. Háček je v tom, že co si může s úspěchem dovolit vícedílná televizní minisérie, nefunguje dvakrát dobře ve filmu. Kompromis mezi snahou o zobrazení celého života a nutností zmínění nejdůležitějších okamžiků byl v tomto případě spíše na škodu. Vzniklá dějová roztříštěnost zapříčiňuje, že film působí nevyrovnaně a nesourodě. Zejména srovnáme-li první a druhou polovinu filmu.

film

Možností, kterak pojmout příběh Yvese Saint Laurenta bylo mnoho. Zdá se, že ani režisér snímku se nemohl rozhodnout, kterým směrem se vydat. Yves Saint Laurent je chvílemi hraným dokumentem, jindy milostným příběhem, většinou však osobní výpovědí - ale nikoli Yvese Saint Laurenta, ale Pierra Bergého, jeho životního partnera. Pierre Bergé byl během natáčení kontaktován a film údajně vznikal s jeho souhlasem. Patrně s velmi významným souhlasem. Snímek je ponejvíce kaleidoskopickou vzpomínkou na Yvese Saint Laurenta. Některé obrazové sekvence jsou přímo doprovázeny komentářem, jehož autorství lze připsat Pierrovi Bergému. Jako by se divákovi spíše odkrýval příběh Pierra Bergého a jeho „život po boku módního génia“.

Tento film s sebou ovšem nese značkové stigma YSL. Nabízí se otázka - jakou roli v něm tedy sehrává móda? Velmi marginalizovanou. Na druhou stranu, Yves Saint Laurent není snímkem o módě, ale o jejím tvůrci. Avšak až příliš z Laurentova života je zmíněno jen okrajově. Ti, kteří jsou se životem a tvorbou této ikony obeznámeni se pravděpodobně u některých odkazů s nostalgickým pochopením pousmějí nad známou skutečností. Neznalým bohužel mnoho unikne.

Silnou stránkou filmu je herecké obsazení, na kterém si Jalil Lespert dává vždy záležet. Ústřední dvojici tvoří vynikající Pierre Niney coby Yves Saint Laurent a Guillaume Gallienne v roli Pierra Bergého. Gallienne výrazností svého hereckého projevu dokonce podporuje myšlenku, že film je ve skutečnosti o Bergém.

Po technické stránce není na filmu nic rušivého. Film se po většinu času příjemně sleduje, jen od něj divák občas může čekat trochu více, než je mu poskytnuto. Zatímco tvorba Yvese Saint Laurenta vyniká nadčasovostí, tento snímek je spíše pomíjivý. Jako móda sama.

Yves Saint Laurent (Francie 2014, 106 min)

premiéra v ČR: 27. 3. 2014
žánr: drama, životopisný
přístupnost: od 12 let
režie: Jalil Lespert
scénář: Marie-Pierre Huster, Jalil Lespert, Jacques Fieschi
kamera: Thomas Hardmeier
střih: François Gédidier
hrají: Pierre Niney, Guillaume Gallienne, Charlotte Le Bon, Nikolai Kinski

Hodnocení: 65 %

Oficiální text distributora:

Paříž, leden 1958. Yves Saint Laurent je ve věku teprve 21 let požádán, aby dohlížel nad módním domem nedávno zesnulého Christiana Diora. Vzápětí představuje svou první módní kolekci a seznamuje se s Pierre Bergém, patronem umění, jeho budoucí láskou a celoživotním partnerem … O tři roky později spolu vytvářejí značku Yves Saint Laurent, které se podařilo obrátit celý svět módy vzhůru nohama.