Banner

Yves Saint Laurent - recenze

Email Tisk

200filmNa plátna českých kin vstupuje nový snímek ve Francii známého herce a režiséra Jalila Lesperta. Předlohou mu byl život jednoho z nejslavnějších módních návrhářů dvacátého století, Yves Saint Laurenta. Toho herecky věrohodně oživil Pierre Niney.

 

 

Přestože je tento snímek označován za životopisný, nelze říci, že by zevrubně odhaloval život legendy módního průmyslu. Největší prostor je věnován závratným začátkům, další vývoj je zmíněn spíš letmo a útržkovitě. Není pochyb, že úkol napasovat životní příběh návrhářského génia do rozsahu celovečerní metráže by potrápil leckterého filmaře. Zdá se však, že tvůrci snímku Yves Saint Laurent na tuto výzvu rezignovali.

Většina filmu připomíná porůznu poskládané sekvence televizní ságy. Na podobnosti s televizním žánrem by samo o sobě nemuselo být nic špatného. Naopak, místy to v kombinaci s velkým plátnem přináší jisté kouzlo nevšednosti. Háček je v tom, že co si může s úspěchem dovolit vícedílná televizní minisérie, nefunguje dvakrát dobře ve filmu. Kompromis mezi snahou o zobrazení celého života a nutností zmínění nejdůležitějších okamžiků byl v tomto případě spíše na škodu. Vzniklá dějová roztříštěnost zapříčiňuje, že film působí nevyrovnaně a nesourodě. Zejména srovnáme-li první a druhou polovinu filmu.

film

Možností, kterak pojmout příběh Yvese Saint Laurenta bylo mnoho. Zdá se, že ani režisér snímku se nemohl rozhodnout, kterým směrem se vydat. Yves Saint Laurent je chvílemi hraným dokumentem, jindy milostným příběhem, většinou však osobní výpovědí - ale nikoli Yvese Saint Laurenta, ale Pierra Bergého, jeho životního partnera. Pierre Bergé byl během natáčení kontaktován a film údajně vznikal s jeho souhlasem. Patrně s velmi významným souhlasem. Snímek je ponejvíce kaleidoskopickou vzpomínkou na Yvese Saint Laurenta. Některé obrazové sekvence jsou přímo doprovázeny komentářem, jehož autorství lze připsat Pierrovi Bergému. Jako by se divákovi spíše odkrýval příběh Pierra Bergého a jeho „život po boku módního génia“.

Tento film s sebou ovšem nese značkové stigma YSL. Nabízí se otázka - jakou roli v něm tedy sehrává móda? Velmi marginalizovanou. Na druhou stranu, Yves Saint Laurent není snímkem o módě, ale o jejím tvůrci. Avšak až příliš z Laurentova života je zmíněno jen okrajově. Ti, kteří jsou se životem a tvorbou této ikony obeznámeni se pravděpodobně u některých odkazů s nostalgickým pochopením pousmějí nad známou skutečností. Neznalým bohužel mnoho unikne.

Silnou stránkou filmu je herecké obsazení, na kterém si Jalil Lespert dává vždy záležet. Ústřední dvojici tvoří vynikající Pierre Niney coby Yves Saint Laurent a Guillaume Gallienne v roli Pierra Bergého. Gallienne výrazností svého hereckého projevu dokonce podporuje myšlenku, že film je ve skutečnosti o Bergém.

Po technické stránce není na filmu nic rušivého. Film se po většinu času příjemně sleduje, jen od něj divák občas může čekat trochu více, než je mu poskytnuto. Zatímco tvorba Yvese Saint Laurenta vyniká nadčasovostí, tento snímek je spíše pomíjivý. Jako móda sama.

Yves Saint Laurent (Francie 2014, 106 min)

premiéra v ČR: 27. 3. 2014
žánr: drama, životopisný
přístupnost: od 12 let
režie: Jalil Lespert
scénář: Marie-Pierre Huster, Jalil Lespert, Jacques Fieschi
kamera: Thomas Hardmeier
střih: François Gédidier
hrají: Pierre Niney, Guillaume Gallienne, Charlotte Le Bon, Nikolai Kinski

Hodnocení: 65 % 

Oficiální text distributora:

Paříž, leden 1958. Yves Saint Laurent je ve věku teprve 21 let požádán, aby dohlížel nad módním domem nedávno zesnulého Christiana Diora. Vzápětí představuje svou první módní kolekci a seznamuje se s Pierre Bergém, patronem umění, jeho budoucí láskou a celoživotním partnerem … O tři roky později spolu vytvářejí značku Yves Saint Laurent, které se podařilo obrátit celý svět módy vzhůru nohama.

( 0 hlasů )

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

GABRIELA KUBENOVÁ

výtvarnice

Kniha:


Daniel Glattauer - Dobrý proti severáku

Kniha Dobrý proti severáku je moderní a vtipnou variací na epistolární román. Emmi Rothnerová chtěla přes internet zrušit předplatné časopisu Like. Kvůli překlepu ale její e-mail dostane Leo Leike. Protože Emmi mu dál posílá e-maily, upozorní ji Leo na její omyl. Začne tak nezvyklá korespondence, jakou lze vést jen s osobou naprosto neznámou. Na tenkém ostří mezi absolutním neznámem a nezávaznou intimitou se oba víc a víc sbližují, až si nakonec musí nevyhnutelně položit otázku: snesly by milostné city, které rozkvetly v e-mailech, osobní setkání? A co by se stalo, kdyby ano? Anotace ke knížce, která psala o jednom e-mailovém omylu a nastartovala neobvyklou korespondenci, mne zaujala a e-knihu jsem hned zakoupila. Opravdu mě nepustila a přehltla jsem ji přes noc, dá se to, je to pro mě velice čtivé a děj má spád. Mám ráda podobná nedorozumění i v opravdovém životě a ne jedno se mi už i přihodilo, takže jsem se do toho začetla a stala se téměř součástí knížky.Po poslední větě nastalo… no tohle? To snad nemůže být konec, to nejde, aby to takhle skončilo, to mi snad ten autor udělal schválně…. Ale bylo to tak, byl to konec, žádné další stránky, žádné další věty a dokonce ani slova nenásledovala…. Tohle se mi u málokteré knihy stane……. Ale za pár měsíců jsem objevila volné pokračování…. „Každá sedmá vlna“, neváhala jsem ani minutu, knihu zakoupila, opět v digitální podobě, ačkoli jsem totální milovník knih, které můžu otevřít a ke které můžu i přivonět, a pro mě bylo to pokračování snad ještě lepší. Takže pokud jste milovníky zamotaných životních příběhu a šťastných konců, dejte se do čtení. Daniel Glattauer (nar. 1960) pochází z Vídně, je spisovatel a novinář. Píše sloupky, soudní reportáže a fejetony. Jeho kniha Dobrý proti severáku se stala bestsellerem, v roce 2006 byla nominována na Německou knižní cenu a byla přeložena do mnoha jazyků a adaptována do podoby divadelní i rozhlasové hry. V Německu se dosud prodalo více než osm set padesát tisíc výtisků. Na přání čtenářů vyšlo pokračování Každá sedmá vlna (2009).


Hledat

Mimísek 6

Partneři

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Jak žít nebo přežít digitální věk

digitalni ekonomika 200Žít nebo přežít je podtitul knihy Digitální ekonomika od Ivana Pilného. Nenechte se zmást učebnicovým názvem a nečekejte od této publikace z nakladatelství BizBooks pod Albatros Media žádnou nudnou učebnici nebo bichli pln...

Divadlo

V Tramtarii se tygrů nebojí

altV nezávislém olomouckém Divadle Tramtarie se 16. května konalo představení inscenace ...a za Tracym tygr. Jednalo se o předposlední podání této hry v sezóně, a nejen proto bylo vyprodáno.

 

...

Film

Tři bratři se vydali hledat nevěsty

Tri bratri 200Na počátku bylo i z televize známé jevištní pásmo pro děti, poskládané z hudebních variací na čtyři známé pohádky - o Šípkové Růžence, o Červené Karkulce, o Marušce s dvanácti měsíčky a o Budulínkovi. Hudbu složil Ja...