Letadla nepřekvapila ani neohromila

200filmNejnovější film ze společnosti Pixar vypráví tentokrát příběh spíše ze vzduchu než ze silnice. Na rozdíl od Aut se v Letadlech neobjevuje žádný známý dabér ani režisér.

Příběh vypráví o práškovacím letadle, Prášku Skočdopole, který chce vyhrát největší a nejnáročnější závod kolem světa. Ale jako zemědělský stroj na to není stavěný a bojí se výšek. Pak ho ale začne trénovat veterán námořního letectva Skipper. Díky němu se Prášek kvalifikuje na vysněný závod. Jeho největším sokem je šampion Ripslinger, který si nechce zahrávat s žádnou konkurencí.

film

Letadla bohužel nepřináší nic nového. Je to vzdušná napodobenina snímku Auta, který byl vtipnější a mnohem akčnější. Nápad je tedy zcela vykradený a humor je spíše pro menší publikum. Narážky na Top Gun jsou sice hezké, ale pro děti naprosto nepochopitelné, pro starší diváky spíše trapné. Příběh je jednoduchý a znalec předešlých filmů, které se odehrávali na silnici, bude přesně vědět, co se stane a to i ve vedlejších zápletkách.

film1

Letadla/ Planes
Produkce a distribuce: Pixar studio
Režie: Klay Hall
Hudba: James Seymour Brett
Hrají: Val Kilmer, Brad Garrett, Dane Cook
Hodnocení: 30%
Zdroj fotek: Walt disney photo studio

KVĚTOSLAVA ENGLEROVÁ

knihovnice obce Statenice

JAN BAUER - KLASIKOVÉ V NEDBALKÁCH

Kniha Klasikové v nedbalkách aneb Za kulisami českého 19. století z pera Jana Bauera mě oslovila hlavně tím, co jsme se ve škole o našich slavných klasicích neučili. Všeobecně je známo, že život těchto osobností byl plný bídy, ústrků a jedním slzavým údolím. O tom, že to byli také lidé z masa a kostí s lidskými chybami, se ve škole neučilo. Jejich životopisy nelze shrnout do pouhého soupisu děl. Víte, že Mácha hovořil většinou německy, že Palacký napsal Dějiny národa českého nejprve německy, že Dobrovský, Rettigová a Světlá se museli učit češtinu až v dospělém věku? A s češtinou bojoval i Josef Mánes. Nejvíce mě zaujal příběh Karla Havlíčka Borovského, který byl pasován na národního mučedníka. Havlíček byl r. 1851 odvezen do tyrolského Brixenu. V kouzelné alpské krajině byl ubytován v luxusním hotelu, kde se zastavovali i příslušníci habsburského panovnického rodu. Český novinář zde měl zajištěnou plnou penzi a mohl k sobě zvát manželku i dceru. V květnu 1852 se za Havlíčkem rozjela i jeho rodina. Cestovní výlohy ve výši 150 zlatých jim zaplatilo pražské policejní ředitelství. Nato si Havlíček pronajal domek se zahradním altánem s krásnou vyhlídkou. Veškeré jídlo jim nosili z luxusního hostince. Kromě toho dostával náš novinář od rakouského ministra vnitra ročně 500 zlatých, které mu byly vypláceny pravidelně v měsíčních splátkách, aniž musel něco dělat. Pravdou ale je, že byl Havlíček pod stálou policejní kontrolou. A takových zajímavých příběhů je tu mnohem víc. Kniha vystihuje zajímavosti ze života našich klasiků čtivou formou bez bulvární příchutě a nesnižuje přitom význam osobností, které hrají zásadní roli v našem národním kulturním fondu.