I obyčejné práškovací letadélko se může prosadit

Tisk

200 letadlaPo velkém úspěchu animovaných Aut (i jejich volného pokračování) se antropomorfizovaná vozidla opět vracejí, tentokrát ve snímku Letadla. Autíčka, tentokrát v roli pomocníků či příznivců, se sice vyskytují i nyní, ale toliko v roli žertovných doprovodných figurek. Pozornost se upíná na titulové létací stroje. Protagonistou příběhu je malé práškovací letadélko, které sní o tom, jak se zúčastní velkého závodu, aniž tuší, kolik úsilí bude muset vyvinout a jakým nástrahám čelit, aby se prosadilo.

 

Letadla opakují tentýž model jako "autoví" předchůdci - také vyprávějí o tom, jak se sympatický outsider prosadí v konkurenci namyšlených protivníků. A pomáhá mu přitom zdánlivě nerudný vysloužilec, jenž jej dokonale připraví na rozhodující střet. Není pak důležité, kdo napsal scénář (Jeffrey M. Howard) ani kdo film režíroval (Klay Hall): vše se podřizuje osvědčenému výchozímu modelu, a to jak po stránce syžetové, kdy nechybí ani "televizní" vsuvky z průběžně přinášených reportáží o závodu vedeném přes celou planetu, tak po linii výtvarné, která doslova kopíruje předchozí jmenovaná díla. Jen letadla, opatřená očima i ústy, připomínají spíše žraloka nežli cokoli jiného.

Letadla

Tvůrci - i když technicky bezchybný, vzhledově uhlazený výsledek vyhlíží, jako kdyby jej vyrobil nějaký výkonný počítač bez lidské účasti - začlenili jak verbální humor, tak situační komiku, byť se často pohybuje na thrillerové hraně ustavičného ohrožení a záchrany v poslední chvíli. Každou ingredienci pečlivě odměřili, aby ničeho nepřebývalo ani nedostávalo, aby se nic důležitého nedělo při předpokládaném divákově smíchu. Nejsem si však jist, zda i děti porozumějí veškerým "dospěláckým" narážkám, třeba na zakázaný doping, kvůli kterému bylo jedno z letadel vyřazeno, zda děti ocení kabaretně žvatlavý a zejména u postaviček prvoplánově groteskních ne vždy srozumitelný český dabing, a to jak v překladu, tak hlasovém posazení.

Nalezneme tu chlubně výřečného Mexičana, jemuž dlouho selhává milostné naléhání, dokud mu titulové letadélko neporadí, i polepšenou intrikánku, nechybí ničemní padouši, kteří se neštítí žádného podrazu. Dočkáme se jednorázových chytlavých atrakcí v podobě letu železničním tunelem, při pádu do moře nebo nouzovém přistání na mohutné letadlové lodi. Příliš stručná nadsázka pak provází národnostní zvláštnosti několika vybraných letadel i cizokrajná prostředí (ať již je to Německo nebo Indie), kudy závod probíhá.

Letadla1

Práškovací hrdina je sice vysmíván pro svůj "vidlácký" původ i ochotu každému nezištně pomoci, avšak konání dobra se mu nakonec vyplatí. Do poslední etapy, kterou chce vzdát, dostane tolik náhradních dílů, že může vzlétnout do poslední, rozhodující bitvy. Film tak přinášejí obvyklá poselství amerických nejen animovaných dílek: přesvědčují, že ohleduplnost a vstřícnost se vyplácí, že každý by měl být hrdý na slavnou válečnickou minulost, zde zastoupenou udatným veteránem z druhé světové války i současným vojenským letectvem, jehož čestným členem se práškovací letadélko posléze stává. I zde dochází svého naplnění odvěký americký sen: jak se z nicoty vypracovat k oslnivému úspěchu a všeobecnému uznání.

Letadla jistě splní očekávání, navzdory všedypřítomnému kalkulu s rozměrem mnohogenerační rodinné podívané snad pobaví. Sázejí ovšem na jistotu a ani v nejmenším se nepokoušejí o sebemenší úkrok kamkoli stranou. Pamětníci, kteří se vybaví skvostnou, snad ještě výmluvněji a v povahopisech sytěji rozehranou komedii Báječní muži na létajících strojích (1965), známou i z několikerého televizního uvedení, si jistě uvědomí, že základní dějová i vypravěčská schémata zůstávají po desetiletí stejná, jen podléhají stále mohutnícímu zdětinštění. Což nemá nic společného se snazší přístupností dětskému vnímání, ale naopak souvisí s tvůrčí senilitou. Poté, co kdysi novátorské studio Pixar (to vypustilo první Auta) spolkl molochovitý Disney, nezbývá než konstatovat návrat ke zcela bezpohlavní, strojově odlidštěné tovární výrobě.

film-plakat-orig

 

Letadla / Planes USA 2013, 92 minut
Režie: Klay Hall
Scénář: Jeffrey M. Hall
Hudba: Mark Mancina
Výtvarník a umělecký vedoucí: Ryan L. Carlson
Česká distribuce: Falcon; premiéra 22. srpna 2013
Hodnocení: 50%

Foto: Falcon


 

Zobrazit další články autora >>>