Reklama
Banner
Banner

Americký snímek Lovelace vypráví o ženě, kterou do konce života pronásledovala pověst pornohvězdy

Email Tisk

film perexSlavný pornofilm Hluboké hrdlo (1972) patřil k prvním produktům svého druhu, které se navzdory zákazům a soudním opatřením dostaly do široké distribuce a vydělal prý 25 milionů dolarů (podle knihy Dawn B. Sovy Zakázané filmy), zisk tedy vložené náklady přesáhl více než tisíckrát! Představitelka hlavní role Linda Lovelace - za svůj "výkon" obdržela pouhých 1250 dolarů - tu sehrála dívku téhož jména, která měla klitoris posazený nikoli na svém obvyklém místě, nýbrž v krku, z čehož povstala řada pozoruhodných příhod...

 

U nás se tento film, dnes už místy směšný i tam, kde směšný být neměl, nikdy nehrál (s výjimkou specializovaných přehlídek pro všelijak otrlé zájemce) a  ani televize jej zcela určitě nikdy neuvedou, protože by všechny hanbaté výjevy musely rozostřit. To se ostatně přihodilo i decentně pojednanému dokumentu V Hlubokém hrdle, který zkoumal okolnosti vzniku. Před časem jej - ještě více "rozkostičkovaný" - vysílala Česká televize, aniž diváci z vlastní zkušenosti mohli znát skandální předmět zájmu. Nyní se mohou aspoň seznámit s hranou rekonstrukcí téhož.

Snímek, se zbytečnou senzacechtivostí nazvaný Lovelace: Pravdivá zpověď královny porna, který 8. srpna vstupuje do českých kin, se ovšem nesoustředí jen na Hluboké hrdlo, přibližuje strastiplné osudy umělkyně samé. Později zdůraznila, že v pornoprůmyslu setrvala pouhých 17 dní, které však ovlivnily celý její následný život (jenže se už nedovíme, že hrála i v dalších pornofilmech); byla její následná sebestylizace do role zneužité oběti účelová?

film2

Linda se narodila v katolické rodině, avšak ani přísná výchova nezabránila konfliktu s rodiči a odchodu z domova. Trpké zkušenosti ji posléze přiměly sepsat knihu, podle níž snímek vznikl. Režiséři Rob Epstein a Jeffrey Friedman, proslavení dokumentem Zapovězené plátno, kde zkoumali v kinematografii dlouho nepřípustné homosexuální motivy, i životopisným dramatem o "alternativním" americkém básníku Allenu Ginsbergovi Kvílení, se tu pokusili vylíčit dvě verze týchž událostí.

První část vyprávění se odvíjí v záměrně idylickém naladění, kdy nezkušená mladá žena poznává sladké taje sexu a natáčení filmu se vlastně stává její cestou za rozkošemi. V okamžiku, kdy začíná psát knihu vzpomínek, se zobrazené události započnou odehrávat znova, avšak ve zcela odlišném pojetí - tentokrát zavládne brutální donucování a násilnosti. Z původně charismatického milence (a později manžela) se totiž vyklubal bezcitný tyran, nutící bezmocnou oběť, aby se podřizovala jeho vůli a zvrhlým choutkám.

Jako kdyby autoři ponechávali na publiku, aby samo rozhodlo, čemu by raději chtělo věřit. Jistě, Linda se posléze stala aktivistkou v boji proti pornografii a domácímu násilí, avšak jasně se sděluje, že sledujeme její osobní výklad - ostatně tyto vzpomínky se začnou odvíjet o šest roků (a pak ještě o dalších šest let) později, když z příkazu nakladatelství, pro které píše svou knihu, se musí podrobit sezení na detektoru lži...

Titulní hrdinku ztvárnila Amanda Seyfriedová - a to v obou výkladových rovinách - jako dílem naivní, dílem bezbrannou bytost, jíž se stala osudnou touha poznat chuť zakázaného ovoce, aniž by hlouběji postihla její dilemata. Podobně jako v Bídnících, kde ztvárnila Cosette, i tady uvízla v tenatech tklivě dojemného melodramatu. Do této polohy se ostatně posouvá celý film, jak naznačuje zejména rovina Lindiných rodičů, spíše rozpačitých než rozhořčených jejím počínáním. Konzervativní, upjatý životní styl, z něhož Linda prchá, se tu stává pouhou kulisou (ale tou je koneckonců i natáčení pornofilmu).

Zřetelná je jak umělohmotnost zvláště mužských postav, tak emoční vyprázdnění navenek srdceryvného příběhu, který odkazuje přes svou "nezávislost" k hollywoodským zvyklostem. Herecky, inscenačně i vypravěčsky stěží tento film navodí nějakou katarzi, sotva niterněji osloví. Podhoubí toho všeho zdá se nalezneme už ve scénáři Andyho Bellina, jenž do toku vyprávění třeba zasunul - snad jako protest proti sešněrované morálce středních vrstev - zdvojený, byť pouze ve verbální rovině sdělovaný motiv tajeného "svobodného" mateřství (u matky i dcery) coby nebetyčné ostudy, před kterou je třeba utéct a vytěsnit ji.

film

Vznikl úhledně sestrojený i zabalený obrázek, jemuž schází opravdové zatnutí do nepochybně závažných problémů, ať již se týkají puritánské výchovy, poměrů v pornoprůmyslu nebo soužití s násilníkem. Odvahu a otevřenost spíše předstírá, když více či méně žongluje s početnými žánrovými klišé, která se váží k historkám "podle skutečných událostí". Závan pokrytectví pak spatřuji i ve snaze podchytit sexuální úkony jak v hrdinčině životě, tak v natáčeném Hlubokém hrdle, aniž by zobrazení přesáhlo sice jasně srozumitelný, přesto toliko náznak příslušných aktivit - přístupnost filmu byla u nás stanovena od 15 let.

 

Lovelace: Pravdivá zpověď královny porna / Lovelace USA 2013, 92 minut
Režie: Rob Epstein, Jeffrey Friedman
Scénář: Andy Bellin
Kamera: Eric Alan Edwards
Hudba: Stephen Trask
Hrají: Amanda Seyfriedová (Linda Boremanová alias Lovelace), Peter Sarsgaard (Chuck Traynor), Juno Templeová (Patsy), Sharon Stoneová (Dorothy Boremanová), Robert Patrick (John Boreman), Adam Brody (Harry Reems), James Franco (Hugh Hefner), Hank Azaria (Jerry Damiano), Wes Bentley (Larry Marchiano), Eric Roberts (Nat Laurendi), Chloe Sevignyová (Rebecca)
Distributor: Hollywood Classic Entertainment
Premiéra: 8.8.2013
Hodnocení: 60%
Foto: distributor

Trailer: http://www.csfd.cz/film/306011-lovelace-pravdiva-zpoved-kralovny-porna/videa/


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

IVETA SVOBODOVÁ

spisovatelka

Film:


DÍTĚ BRIDGET JONESOVÉ

Do kina jsem vyrazila s obavami. Byla jsem druhým dílem dokonalé Bridget dost zklamaná a tak jsem čekala spíš nastavenou kaši. Nedělala jsem si velké naděje. Uběhla spousta let, hlavní protagonisté zestárli a Hugh Grant dokonce odmítl spolupráci na třetím pokračování. Také se dost dlouho odkládalo natáčení a ladil se scénář. O to víc jsem byla překvapená, že jsem se dvě hodiny bavila a ostatní v sále také. Už ani nevím, kdy naposled jsem slzela smíchy. Renée Zellweger, Colin Firth a Patrick Dempsey byli prostě fantastičtí a skvěle jim sekundovala sarkastická gynekoložka v podání Emmy Thompson. Ta se také podílela na scénáři, režie se opět se ctí chopila, tak jako u prvního dílu, Sharon Maquire. Jestli se chcete pobavit a uvolnit se, nenechte si ujít Dítě Bridget Jonesové, opravdu to stojí za to.

Banner

Anketa


Chat s osobností

Partneři

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Jak to bylo za vlády krále Karla IV.?
ImageKnížka Renaty Štulcové a Renaty Fučíkové, Růže a krokvice, mě upoutala na první pohled svojí obálkou a celkovým grafickým zpracováním. Nejen zlatá růže a krokvice, dva hlavní symboly, ale celkové...
Divadlo Ungelt se chystá na léto. Jeho Letní scénu ovládne Touha jménem Einodis

ungelt200Ačkoliv to za okny dlouho vypadalo, jako kdyby jaro, a natožpak léto, nemělo vůbec přijít, v divadle Ungelt jsou lidé optimističtí a již s předstihem plánovali program letošní Letní scény. Co se chystá? Pojďme se podívat.

...
Rosemary má děťátko – hororová klasika, která nezklame
ImageKam až sahá láska matky k dítěti? Je pro něj schopna obětovat i svůj život? Klasika mezi filmovými horory s příznačným názvem Rosemary má děťátko vychází začátkem února na DVD.

...
Die Happy v pražské Retro Music Hall o něco tišeji
ImageKdo si počká, ten se dočká. Přesně toto motto platí v případě německé pop-rockové partičky Die Happy v čele s českou zpěvačkou Martou Jandovou.
...