Zlín Film festival, sekce Noční horizonty: Pluto

Zlín Film festival, sekce Noční horizonty: Pluto

pluto200Díky zlínskému filmovému festivalu a jeho sekci Noční horizonty se na plátna zlínských kin dostanou snímky, které se běžně do české distribuce nedostávají. Divácký vkus v kombinaci s rentabilitou provozu kin jsou neúprosnými kritérii, jež bohužel mnohokrát zabouchnou dveře zajímavým snímkům, nebo méně věhlasným národním kinematografiím. Český divák ta prakticky nemá možnost poznat „exotické“ národní kinematografie, jíž tak jihokorejská bezesporu je. Právě až z jižní části Korejského poloostrova na zlínské filmové plátno docestoval film Pluto.

O tom, že národy Dálného východu jsou orientovány na výkon a úspěch, není pochyb. Tato honba za dosažením prvního místa je evidentní už na střední škole. Talentová třída pro deset nejlepších studentů pomyslnou první příčku představuje. O udržení v ní se svádí lítý boj, mnohdy překračující z obrazné roviny do roviny reálné. Na střední školu nastupuje nováček June, student, který kromě studijních předpokladů a touhy uspět nic jiného nemá. Velmi záhy zjišťuje, že kromě studijních předpokladů, je jednou z možných vstupenek do elitní třídy tučné konto rodičů, díky němuž si lze zaplatit doučování. Junova zatvrzelost, s níž se snaží zbavit nálepky outsidera a otloukánka, plus hackerské sklony spolužačky mu pomohou se dostat do talentové třídy a posléze i do tajného spolku elitářů. Spolku, který si nejen pomocí poznámkovým sešitům s vypracovanými otázkami testů pomáhá k lepším studijním výsledkům, ale i spolku, jehož členové se neštítí terorizovat, užívat násilí a dokonce zabít. Role pěšáka v násilnické mašinérii společenství nakonec Juna přetransformuje do role vraha-mstitele.

Tajná studentská společenství, jejich rituály i kostlivci ve společné skříni jsou nevyčerpatelnou studnicí námětů, úhlů pohledu a způsobů uchopení tématu. A tak se na mysl nejednomu divákovi dere otázka, proč všichni ti filmoví tvůrci jedou víceméně podle jednoho schématu a nesnaží se o originalitu. Jako vejce vejci se podobají scénáře shrnuté do několika bodů – otloukánek přichází na scénu, otloukánek bojuje s elitáři, elitáři berou otloukánka mezi sebe, otloukánek prohlédne nečistou hru elitářů, z otloukánka se stává mstitel či spíše vykonavatel spravedlnosti. I scénárista filmu Pluto jel podle této šablony. Možná se domníval, že když se pokusí diváka zmást a z původního zdánlivého padoucha udělá oběť, tak že film vyzvedl z masy podobných. Ale není tomu tak, v případě Pluta rozhodně ne. Schéma u příběhu, kdy se rozplétají složité mezilidské vztahy, navíc okořeněné vraždou a neférovým chováním, není nic nového pod sluncem. Po důkladném výlovu filmového archivního rybníka se v síti ocitne několik téměř stejných příběhů. Snad jen elitářskost založená na studijních výsledcích odlišuje od podobných filmů, kde je příslušnost ke kastě elitních založena převážně na financích či konexích.

Flashbacky a jejich prolínání s reálným časem udržují diváka ve střehu, nedovolují mu polevit v pozornosti, protože změny mezi přítomností a minulostí probíhají náhle a bez varování. Ale v podstatě kameraman nepředvedl nic výjimečného, několik záběrů dolů ze střechy do uzavřeného dvora školní budovy, snad mělo dodat filmu nějaký náboj, stejně tak jako pohled do koruny stromů. Snad snaha o poetičnost nebo pokus o umělecký přesah, ale vyzněly do ztracena a působily jako výkřik do tmy. Velmi zdařilou kulisou se stala školní budova, její strohost, odcizené prostředí, které rozhodně nepřeje přátelství a vřelým vztahům, svádí jen k pilné práci. Ta svou roli sehrála na výbornou, dokonce překonala živé herce, jejichž výkony vzbudily přinejmenším rozpaky.

pluto1

Pokud se návštěvník festivalu rozhodne zhlédnout film z destinace, která je pro něj velkou filmovou neznámou, je plný očekávání. Možná má přehnaná očekávání, možná neopodstatněně dopředu zatracuje, každopádně je však zvědavý. Nejinak tomu bylo i v mém případě a v případě filmu Pluto. A zjištění? I tam daleko na Východě dokážou natočit filmy takřka geniální, ale i filmy průměrné či podprůměrné. Pluto patří k tomu slabšímu průměru. Nějaký čas mi v hlavě zůstane, bohužel však ne pro své kvality, ale jako „ten film z Jižní Koreje“.

Název filmu/název filmu v originále: Pluto/ Myungwangsung 명왕성
Žánr: thriller
Původ: Jižní Korea
Režie: SHIN Su-won
Scénář: SHIN Su-won
Kamera: Ji Un Yun
Hudba: Jae-ah Ryu
Střih: Do-hyun Lee
Produkce: June Film, SH Film
Hrají: Lee David 이다윗
Seong Joon 성준
Kim Kkobbi 김꽃비
Jo Seong-ha 조성하
Seon Joo-ah 선주아

Stopáž: 114 min.
Česká premiéra: 30. 5. 2013
Hodnocení: 40 %

pluto2

Zdroj foto: www.hollywoodreporter.com, www.hancinema.net



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Rozhovor

Já už si tu jízdu chci jen užívat, říká operní pěvec Radek Krejčí

radek krejci 200Na scéně Severočeského divadla v Ústí nad Labem je Radek Krejčí řadu let. Vedle oper a operet se objevuje i v muzikálech jako jsou Cikáni jdou do nebe, Noc na Karlštejně nebo Limonádový Joe. Přitom se nebrání ani dalším pěveckým příle...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Vyšší princip mravní po woodyallenovsku

iracionalni-muz perexTak jako mnoho lidí každý rok čeká na Vánoce, filmový svět a fanoušci očekávají novinku od Woodyho Allena. Pro rok 2015 slavný režisér nachystal drama ze současnosti a teď si ho díky Magic Boxu můžete doma uložit do své DVD či B...


Literatura

Nechte se pohltit knihou Temná hmota

temna hmota perexKoncem května vydalo nakladatelství Knižní klub ponurý příběh Blake Crouche Temná hmota. Vymakaný příběh s přesahem do světa fyziky o životních rozhodnutích, která navždy mohou měnit naše životy, si zaslouží pozornost i vás!

Divadlo

Unikátní hudebně-taneční představení Vypravěčka ve znamení flamenka a kathaku na scéně Divadla Ponec

Vypravecka 200Jana Drdácká a Anežka Hessová, první dámy české taneční scény ve stylech flamenko (Jana) a kathak (Anežka) společně vytvořily jedinečný taneční projekt Ana&Sara / Vypravěčka.  Premiéra se uskuteční 28. dubna v pražském Divadle Ponec. Vypravě...

Film

Polednice a dnešní doba

poled200Jak mohla vzniknout děsuplná pověst o zalknutých dětech, jak ji působivě zpracoval Karel Jaromír Erben v Kytici? V jejím filmovém ztvárnění, pořízeném před patnácti léty F.A.Brabcem, si onu pod plachetkou osobu, o berličce a s hnáty křivými, zahrál Bol...