Opět k nám dorazily Dny evropského filmu

Opět k nám dorazily Dny evropského filmu

Email Tisk

evropsky film200Už po dvacáté se konají Dny evropského filmu, tentokrát kromě Prahy proniknuvší ještě do Brna, Hradce Králové, Ostravy, Jablonce nad Nisou a Uherského Hradiště. Organizátoři s podporou řady velvyslanectví a kulturních institutů nachystali čtyři desítky titulů, které odrážejí pestrou mozaiku soukromých osudů na pozadí sociálních i mravních nesnází současné Evropy, od Islandu až po zeměpisně sporné Turecko. Některé byly zakoupeny do tuzemské distribuce.

 

Na přehlídce nalezneme díla, která vypravěčsky přesvědčivě zkoumají politické klima i stav společnosti, ať již to bylo za nadvlády komunismu v někdejším východním Německu (Barbara), ve zdánlivě prosperujícím Švédsku 70. Let (Call Girl) nebo ve dvou časově i politickým zakotvením odlišných rovinách zkoumají bezmoc jednotlivce tváří v tvář násilí (estonsko-finský snímek Očista, z něhož je připojen snímek).

evropsky film ocista

Avšak do popředí se dostávají i problémy související s archaickým vnímáním rodinné cti, jak je tomu v tureckém příspěvku Když vzplane oheň: tam otec těhotné dívky, která odmítá prozradit, kdo ji svedl, uvažuje zcela vážně jejím zavraždění. A nechybí ani pohled na rozdílnou mentalitu i v rámci Evropy - bohatý Němec vyznává jiné hodnoty nežli jeho bulharské hospodyně, jak prozradí snímek Jemné rozdíly.

Do řady filmů pronikají více či méně výrazné sociální podtexty, které upozorňují na prohlubující se chudobu stále se zvětšující části společnosti, upozorňuje, jak snadno se může člověk ocitnout na dně, zbaven jakýchkoli nadějí. Avšak do tkáně přesto proniká jistá mondénnost a chtěnost. To se týká děl jako Louise Wimmerová nebo Sestra, jakkoli ukazují, že krize zasáhla i ty státy, dosud považované na bohaté a prosperující.

Zbývá ještě doplnit, že na přehlídce spatříme i průhledy do světa dětí, často zraňovaných chováním dospělých, ať již je to nezájem nebo konfliktní soužití. V obou případech děti hledají svůj vlastní svět, nějaké náhradní jistoty, ať již je to péče o malou kavku, která vypadla z hnízda (nizozemský snímek Ptáče tak upomíná na slavný anglický film Kes, základní zápletkou dosti podobný), nebo útěk do samoty (belgický počin Tajně v lese). Ani v těchto případech se tvůrci neubránili jistému zpovrchnění a melodramatickým sklonům, líbivé dojemnosti.

Nabídka je letos dosti bohatá: vedle filmů hraných, vedle cyklu věnovaného hudebnímu zaujetí nalezneme znepokojivé dokumenty (Cikáni jdou do nebe, Ilegální máma, Nový svět, Sladký život kurev...) a rovněž jeden animovaný snímek. Ve Vráskách, z nichž pochází připojené foto, si španělští tvůrci pohráli s tíhou stáří, když se vypravili do domova důchodců. Mnohdy tabuizované záležitosti rozehrávají s lehkosti i humorem, s kresebnou jednoduchostí, aniž by dění ubírali na důstojnosti.

evropsky film Vrasky

Konečně musím doplnit, že přehlídka poskytne nejen představu o současném filmovém dění v Evropě, ale také připomene několik starších dramat u nás již uváděných, která přitáhla pozorornost uměnímilovného publika (Antikrist, Bílá stuha, Je to jen vítr, Prorok, Černá kniha...). Právě to jsou zřídkavé doklady skutečného tvůrčího vzepětí, jaké v „hlavním“ programu jen málokdy nalezneme.

Jak lze Dny evropského filmu charakterizovat? Až zbytečně často tu spatříme takzvaně "festivalové" produkty, jejichž divácký potenciál se vyčerpává právě uváděním na různých soutěžích a přehlídkách. Vyznačují se zhusta samoúčelným sebevzhlížením, schválnostmi a předstíraným "umělečnem", které zastírá jen chabé schopnosti tvůrců.

Upadá řemeslná úroveň, ať již obhlédneme myšlenkově ambiciózní díla nebo nepokrytě zábavné výpovědi. Předložený program sice dokládá, že v Evropě dosud kvete filmové podnikání, avšak jeho úroveň klesá a nicotní, málo se daří komediální tvorbě. Sotvakterý titul se zapíše do naší paměti natolik, abychom si jej vybavili i za rok. Taky máte pocit, že všechny důležité výpovědi o světě, v němž žijeme stále zmatečněji a chvatněji, vznikly už před desetiletími?

evropsky film plakat


Místa konání 20. Dnů evropského filmu

Praha: Lucerna a Světozor (11.4.- 20.4.2013)
Brno: Art (19.4.-25.4.2013)
Jablonec nad Nisou: Junior (22.4.-24.4.2013)
Uherské Hradiště: Hvězda (23.4.-25.4.2013)
Boskovice: Panorama (24.4.-26.4.2013)
Hradec Králové: Central (25.4.-28.4.2013)
Ostrava: Art (25.4.-28.4.2013)

Foto: www.alpha185blogspot.com, www.portlandart.net, www.eurofilmfest.cz, www.filmeurope.cz



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Rozhovor

VinCafe: „Zákazníci často odcházejí příjemně překvapení - nejlépe pak s lahvinkou v ruce“

VinCafe 200V dubnu tohoto roku se ve Zlíně otevřelo VinCafe – vinotéka s kavárnou. Dobré víno, výborná káva, lahodně vypadající dezerty, to vše v útulném prostředí ve stylu Provence. VinCafe vede matka s dcerou a my oslovili tu mladší z nich, Patricii Hluští...

Hledat

Chaty s osobností


Literatura

Nadčasový Malý princ v novém vydání

Maly princ 200Máme doma tuhle knížku, kterou vydal Albatros v roce 2000, a jsou v ní autorovy ilustrace. Nyní se mi dostalo do ruky vydání z dílny Fragmentu a byla jsem zvědavá, jaký je mezi nimi rozdíl. Text je samosebou totožný, ale obrázky nejsou od Ant...

Divadlo

MILAN KŇAŽKO V DIVADLE NA JEZERCE!

Jezerka Knazko 200Divadelní společnost Jana Hrušínského zahajuje v září v Divadle Na Jezerce již čtrnáctou sezónu přípravou na světovou premiéru bestselleru Evžena Bočka POSLEDNÍ ARISTOKRATKA v režii Arnošta Goldflama. V Divadle Na Jezerce se zároveň...

Film

Aerofilms vysílají do Varů rekordních 11 filmů

aerofilms 200Rekordních jedenáct filmů z kolekce distribuční společnosti Aerofilms se objeví na letošním 48. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Ten nejvýznamnější z nich – francouzský film