Festival francouzského filmu: Bretaň, větry a Woody Allen

Festival francouzského filmu: Bretaň, větry a Woody Allen

Tisk

proti vetru francouzsky filmZa neutuchajícího rachotu svatých motorů jsme se s Festivalem francouzského filmu rozjeli z Paříže do větrné Bretaně. Režisér snímku Proti větru Jalil Lespert se nás pokusil ovanout tíživou melancholií, nám se však zastesklo po Manhattanu a filmech Woodyho Allena. Ještěže režisérka a Allenova ctitelka Sophie Lellouche ví jak natočit vkusnou a inteligentní romantickou komedii.

Adaptace románu Oliviera Adama Proti větru líčí život znouzespisovatele a otce dvou dětí Paula Anderena (Benoît Magimel), jenž se pokusí znovu nalézt duševní klid poté, co mu uteče žena a neobjeví se ani během policejního pátrání. Sbalí se a odjede s dětmi do Saint-Malo v západofrancouzské Bretani, kde vyrůstal. Na začátku nové kapitoly Paulova života mu pomáhá jeho bratr Alex, který mu nejenže dohodí práci, ale také je jeho dětem tu a tam náhražkou za zmizelou mamku. Paul má poměr s jednou ze svých žaček v autoškole a v noci ještě k tomu mívá záhadné telefonáty od neznámého volajícího, který se nikdy nepředstaví. Zachmuřený výraz mizí z tváře hlavního hrdiny jen v okamžicích, kdy narazí na trestaného muže, který jej kdysi stěhoval a je policií považován za zlého člověka, anebo když mu hlavou protékají vzpomínky na svou stále nezvěstnou ženu.

Audrey Tautou, která hraje Paulovu ženu Sarah, je do filmu obsazena jen kvůli prologu a několika flashbackům, takže její herectví můžeme obdivovat dohromady sotva čtyři minuty. O Paulovi nevíme, jestli je dobrý nebo špatný spisovatel, jeho kariéra se nikam neposouvá. Víme jen, že v plnění rodičovských povinností se neustále zlepšuje, což ale není vyloženě nezbytné, protože mezi jeho dětmi panuje jakási hřejivá sourozenecká vzájemnost a umění čelit ne zrovna přátelskému osudu i bez žalem souženého tatínka. Nijak emotivně na mě nepůsobí ani motivy jako astmatická dcera, alkoholovým odérem prostoupené vzpomínání na umírajícího otce a taky ustavičné naznačování, že všechny vedlejší postavy musí být v kontrastu k Paulovi „kam vítr, tam plášť“. Jedinou částí příběhu, kdy jsem měl pocit, že jde ústřední postava opravdu proti větru, byla Paulova duchapřítomná pomoc sociálně vyloučenému stěhovákovi. Film Proti větru je typicky nezvládnutou adaptací literární předlohy, která pozbývá vrstevnatosti a musí se opírat o jednoduchou psychologii postav, fotogenické lokace a tklivou hudbu. Závěr neobsahuje rozuzlení, ale spíše naplnění počátečních obav, a scéna, v níž má průtrž emocí propuknout naplno, je snímána z nezúčastněné dálavy.

proti vetru francouzsky film

Melancholického nadýmání se naopak vyvarovala v komedii Paříž-Manhattan režisérka Sophie Lellouche. Ta natočila příběh o sympatické mademoiselle Alici, která v patnácti letech viděla první film od Woodyho Allena a od té doby z něho čerpá inspiraci pro život. Rozhodně nemíní chodit s někým, kdo například tvrdí, že mu konec Manhattanu připadal nudný. Než Alice převezme rodinný podnik (lékárnu v Paříži), pokouší se seznamovat s muži, ale srdce všech fešáků kupodivu získává její sestra Hélène. Vedle prodeje léků Alice ještě půjčuje zákazníkům dvdéčka s Allenovými filmy, protože věří, že jim mohou změnit život. Když se po odchodu z rodinné oslavy dá do řeči s instalatérem alarmů Victorem, okamžitě ji překvapí, že v životě neviděl ani jeden Woodyho film. Ale jelikož má v jejich seznámení prsty i Alicin pečující otec, cesty Alice a Victora se znovu a znovu protínají a oba jsou „nuceni“ spolu zažít různá dobrodružství.

A teď to nejlepší: živý Woody Allen se ve filmu skutečně objeví. Fakt! Hraje v něm asi posledních deset minut a nenápadně posune příběh k čistému happy-endu. Nevím, jestli s ním režisérka Lellouche konzultovala svoji verzi „allenovky“, ale hlavní prvky jeho tvorby si osvojila znamenitě: od základů nihilismu po maximální ohleduplnost vůči svým postavám, mezi nimiž ženy nekejhají jako podškubané husy, ale chovají se jako bytosti hodné obdivu a uznání. Alice Taglioni v roli Alice navíc umí být přirozená a z jejích soukromých rozhovorů s manhattanským intelektuálem čiší přesně ten druh upřímného životního pesimismu, jaký fanoušci a fanynky Allenových filmů určitě dobře znají. Komedie o hledání štěstí a lásky skrze konverzační nenucenost je – pravda – cosi, co ve francouzském filmu nejsme moc zvyklí hledat, ale umění vyprovázet naše hroutící se představy o ideálním životě humorem a ironií se můžeme přiučit od kohokoli. A „allenovskou“ múzou nepolíbení diváci a divačky si snad po zhlédnutí Paříže-Manhattanu najdou cestu i k Allenovým tvůrčím vrcholům, které komedie Sophie Lellouche připomíná dvěma ukázkami.

proti vetru francouzsky film

Proti větru / Des vents contraires
Drama
Francie / 2011
Režie: Jalil Lespert
Scénář: Olivier Adam, Jalil Lespert
Hrají: Benoît Magimel, Audrey Tautou, Antoine Dulery, Ramzy Bedia, Isabelle Carré, Marie-Ange Casta
Stopáž: 91 minut
Premiéra v ČR: 29. 11. 2012
Distributor: D-Cinema
Hodnocení: 40 %

Paříž-Manhattan / Paris-Manhattan
Komedie / Romantický
Francie / 2011
Scénář a režie: Sophie Lellouche
Hrají: Alice Taglioni, Patrick Bruel, Marine Delterme, Louis-Do de Lencquesaing, Woody Allen
Stopáž: 77 minut
Premiéra v ČR: rok 2013
Distributor: Film Europe
Hodnocení: 80 %

Zdroj foto: festivalff.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Tereza Tobiášová: „Někdy se člověk prostě blbě vyspí nebo nemá svůj den, takže říká blbosti nebo mu to nemyslí.“

tobiasova tereza 200Terezu Tobiášovou už nějaký ten pátek můžeme vídat jako moderátorku na úspěšné televizní hudební stanici Óčko. Za svou kariéru měla možnost poznat nespočet kvalitních českých interpretů a dělat ...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Lovci a oběti - Jste připraveni vidět svět takový jaký je?

lovci 200Dluhy, exekuce, vymahači, to je hlavní téma filmu Lovci a oběti, ve kterém září Martin Kraus nebo Tomáš Hanák. Akce, napětí, nadsázka i příběh velké lásky nebude chybět v tomto novém českém filmu na...


Literatura

Rybí krev Jiřího Hájíčka – román z jižních Čech (ale nejen odtamtud)

rybi krev 200Sedím v kupé rychlíku Praha – České Budějovice, od stanice Tábor už úplně sama. Nad hlavou v prostoru pro zavazadla můj odřený tmavomodrý kufr na kolečkách, na jeho držadle se ještě houpe cedulka letiště v Rotterdamu. Konečně chvíle samoty, ...

Divadlo

Ľadové zrkadlo

ladove zrkadlo zpV rámci Bratislavského majálesu sa 1. mája predstavili deti z ochotníckeho divadla z Devínskej Novej Vsi pod vedením Marty Potančkovej v detskom muzikálovom predstavení Ľadové zrkadlo. ...

Film

Hledání smyslu podle Petra Weigla

weigl rusalka perexRežisér Petr Weigl (narozen 1939) si mezinárodní věhlas získal vypravěčsky stylizovanými, výtvarně vytříbenými přepisy zejména oper, ale nejen jich. Získal za ně ocenění v zahraničí i doma (Trilobit, Cena Čs. televize...