Kontroverzní Bojovnice zanechá mnoho rozporuplných pocitů

bojovniceFilmů o neonacismu a skinheadské subkultuře bylo již na filmových plátnech několik. Některé byly více, některé méně úspěšné, ale vždy dokázaly šokovat i zaujmout určitou sortu diváků. S podobným záměrem přichází do kin i film Bojovnice od německého režiséra Davida Wnendta. Snímek pochází již z minulého roku a jedná se o režisérovu prvotinu.

Celý příběh se točí okolo hlavní hrdinky Marisy (Alina Levshin), která nenávidí cizince, židy a každého, kdo je podle ní zodpovědný za úpadek země. Její partou je společenstvo místních neonacistů, kteří jsou hrdí na svou rasu, vyhledávají konflikty a účastní se nespoutaných večírků. Další oblíbenou zábavou je napadání všech neněmeckých občanů a úcta k vůdci Adolfu Hitlerovi. Na druhé straně je tu mladá a inteligentní Svenja, kterou už nebaví snažit se zavděčit rodičům, kteří jí nechápou. Proto se přidává k neonacistům a Marisa je její největší vzor. Ta se však postupně začne odvracet od rasistických názorů, když se spřátelí s mladým afgánským uprchlíkem. Rozhodne se vymanit z nebezpečného gangu a nastoupit svou vlastní cestu. Dokáže to vůbec?

bojovnice

Podobných filmů bylo již poli kinematografie několik, nejedná se tedy o žádný originální námět. Nejvíce mi na filmu vadilo zpodobnění několika postav. Někteří měli svým vzhledem k neonacistům hodně daleko a tvůrci si mohli dát na nich více záležet. Pro neznalého tohoto tématu to jistě není problém, ale člověk zajímající se o něj tím bude mít horší požitek z celkové atmosféry. Jinak se jedná o zajímavý počin, kterému nechybí děj a dramatické chvilky. Přestože se mohou zdát některé momenty až neuvěřitelné, opravdu se dějí a nejenom v Německu. Snímek přináší krutou realitu, která se odehrává mezi těmito lidmi a se kterou se můžeme běžně setkat. Jednotlivé konflikty působí poměrně realisticky a jsou rozhodně velkým plusem.

bojovnice

Film získal ocenění při Bavorských filmových cenách - režie (Mladý film), mladý herec (J. Haase), Německých filmových cenách - film (bronzová cena), hlavní herečka (A. Levshin), scénář, na filmovém festivalu v Mnichově - herečka (A. Levshin), scénář na mezinárodním filmovém festivalu v Sao Paulo - herečka (A. Levshine). To svědčí o jeho kvalitách a zajímavém provedení. Těžko posoudit nakolik zaujme českého diváka, jehož vkus se od toho německého přece jenom poněkud liší.

bojovnice

Až na drobné nedostatky a nepříliš originální příběh rozhodně stojí za zhlédnutí, minimálně pro pochopení dané tématiky. Kasovním trhákem se zřejmě nestane, přesto věřím, že si na něj někteří diváci svou cestu do kin najdou a zanechá v nich určitý zážitek a mnoho rozporuplných pocitů.

Název filmu/název filmu v originále: Bojovnice/Kriegerin, Die
Žánr: Drama
Původ: Německo