Kontroverzní Bojovnice zanechá mnoho rozporuplných pocitů

bojovniceFilmů o neonacismu a skinheadské subkultuře bylo již na filmových plátnech několik. Některé byly více, některé méně úspěšné, ale vždy dokázaly šokovat i zaujmout určitou sortu diváků. S podobným záměrem přichází do kin i film Bojovnice od německého režiséra Davida Wnendta. Snímek pochází již z minulého roku a jedná se o režisérovu prvotinu.

Celý příběh se točí okolo hlavní hrdinky Marisy (Alina Levshin), která nenávidí cizince, židy a každého, kdo je podle ní zodpovědný za úpadek země. Její partou je společenstvo místních neonacistů, kteří jsou hrdí na svou rasu, vyhledávají konflikty a účastní se nespoutaných večírků. Další oblíbenou zábavou je napadání všech neněmeckých občanů a úcta k vůdci Adolfu Hitlerovi. Na druhé straně je tu mladá a inteligentní Svenja, kterou už nebaví snažit se zavděčit rodičům, kteří jí nechápou. Proto se přidává k neonacistům a Marisa je její největší vzor. Ta se však postupně začne odvracet od rasistických názorů, když se spřátelí s mladým afgánským uprchlíkem. Rozhodne se vymanit z nebezpečného gangu a nastoupit svou vlastní cestu. Dokáže to vůbec?

bojovnice

Podobných filmů bylo již poli kinematografie několik, nejedná se tedy o žádný originální námět. Nejvíce mi na filmu vadilo zpodobnění několika postav. Někteří měli svým vzhledem k neonacistům hodně daleko a tvůrci si mohli dát na nich více záležet. Pro neznalého tohoto tématu to jistě není problém, ale člověk zajímající se o něj tím bude mít horší požitek z celkové atmosféry. Jinak se jedná o zajímavý počin, kterému nechybí děj a dramatické chvilky. Přestože se mohou zdát některé momenty až neuvěřitelné, opravdu se dějí a nejenom v Německu. Snímek přináší krutou realitu, která se odehrává mezi těmito lidmi a se kterou se můžeme běžně setkat. Jednotlivé konflikty působí poměrně realisticky a jsou rozhodně velkým plusem.

bojovnice

Film získal ocenění při Bavorských filmových cenách - režie (Mladý film), mladý herec (J. Haase), Německých filmových cenách - film (bronzová cena), hlavní herečka (A. Levshin), scénář, na filmovém festivalu v Mnichově - herečka (A. Levshin), scénář na mezinárodním filmovém festivalu v Sao Paulo - herečka (A. Levshine). To svědčí o jeho kvalitách a zajímavém provedení. Těžko posoudit nakolik zaujme českého diváka, jehož vkus se od toho německého přece jenom poněkud liší.

bojovnice

Až na drobné nedostatky a nepříliš originální příběh rozhodně stojí za zhlédnutí, minimálně pro pochopení dané tématiky. Kasovním trhákem se zřejmě nestane, přesto věřím, že si na něj někteří diváci svou cestu do kin najdou a zanechá v nich určitý zážitek a mnoho rozporuplných pocitů.

Název filmu/název filmu v originále: Bojovnice/Kriegerin, Die
Žánr: Drama
Původ: Německo
Režie: David Wnendt
Scénář: David Wnendt
Hrají: Alina Levshin, Jella Haase, Sayed Ahmad, Gerdy Zint, Lukas Steltner
Stopáž: 100 minut
Česká premiéra: 25. října 2012
Distributor: Film Europe
Hodnocení: 70%

bojovnice plakat

Zdroj foto: Film Europe

Monika Kopřivová: Objevování rodinné historie nám pomáhá poznat sama sebe

Monika Kopřivová 1 2023 c archivPKdyž po studiích zahájila svou kariéru v lékárně jako doktorka farmacie, zdaleka ještě netušila, že za několik málo let odvrátí osud její cestu k jinému cíli. Nyní je již...

Vesmírná filmová poezie

gravity plakat 200Mexickému režisérovi Alfonsu Cuarónovi (Harry Potter a vězeň z Azkabanu) se ve filmové branži podařilo vše, na co sáhl. Ani jeho nejnovější film Gravitace není výjimkou. Filmovým...

Více true crime do českých knihkupectví!

ted bundy200Nakladatelství JOTA odstartovalo novou edici True Crime nejzásadnější knihou tohoto žánru v podobě titulu Ted Bundy, vrah po mém boku od Ann Rule.

...

Ne/normální: unikátní titul na poli hudebního divadla

NENORMALNI 200Spletitý příběh rodiny Goodmanových se v hlavách autorů Briana Yorkeyho a Toma Kitta začal odvíjet postupně. Zároveň lze jeho prostřednictvím mírně nahlédnout do zákulisí vzniku současného amerického muzikálu.

Nedotknutelné něžnosti ovládly francouzské kino

altV lidském životě lze nalézt spoustu zátěžových situací na hranici snesitelnosti, ať již se týkají vlastních nesnází (zvláště závislosti na cizí péči) nebo obrazné i doslovné ztráty těch nejbližších, to jest v první řadě partnera či dětí. Tato traumata prozko...