Reklama
Banner

Bizarní hříčka Davida Cronenberga jménem Cosmopolis

Email Tisk

comopolis pattinsonDavid Cronenberg (Moucha, Dějiny násilí, Východní přísliby) patří k jedněm z nejzajímavějších režisérů současnosti. Robert Pattinson (Twilight sága) naopak k těm nejvysmívanějším hercům z aktuální hollywoodské nabídky. Co se stane, když se tihle dva dají dohromady a natočí film? Vznikne Cosmopolis.

 

Jde o příběh mladého finančníka  Erica Parkera (Robert Pattinson), který se jednoho dne rozhodne, že ve své luxusní limuzíně dojede přes celé město ke svému oblíbenému holiči a nechá se ostříhat. Háček je v tom, že se očekává příjezd prezidenta USA a cesta bude tudíž trvat hodně dlouho, protože jeho automobil se stane objektem zájmu několika anarchistických skupin. Aby toho nebylo málo, dozví se Eric v průběhu cesty dvě zásadní informace – odhadl špatně vývoj akcií jedné asijské společnosti a tím pádem je na mizině a navíc mu o život usiluje atentátník.

Předně je nutno napsat, že Cosmopolis je zvláštní film. Jeho většina se totiž odehrává v uzavřeném a odhlučněném prostředí limuzíny a sestává ze zcela záměrně nesmyslných dialogů. To se možná může zdát jako přednost, bohužel tomu tak není. Cronenberg je výborný režisér a tady to dokazuje v každičkém záběru. Obrazová kompozice, práce s hudbou (které je tu ale minimum) a ruchy je naprosto fantastická, technicky zkrátka ta nejvyšší úroveň.

comopolis juliette binoche pattinson sarah gardon

Obří problém je právě ve scénáři. Ten vychází z kontroverzní stejnojmenné knihy (vyšla už i česky s filmovým přebalem na obálce) a je pouze sledem tu více, tu méně bizarních příhod a jak už bylo řečeno nesmyslných dialogů. Ty jsou rádoby filozofické a po pár minutách začnou nefalšovaně nudit. A ani takový mistr, jakým kanadský tvůrce nepochybně je, nedokáže celou dobu přesvědčit o tom, že by měly být zajímavé.
 
Snímku chybí cosi jako dějový oblouk. Celou dobu v podstatě čekáme na to, co se začne dít, ale nikdy se nedočkáme. Jde spíše o sled epizod, kterým chybí pointa i opodstatnění. V Parkerově limuzíně se střídají lidé, kteří nemají pro děj jakýkoli význam a absolutně nikam ho neposunou. Co je v tomto případě Cronenbergovi platné, že je výtečný filmař, když diváka bohapustě nudí.

Opakuji, že evidentní prázdnota dialogů a postav je zcela záměrná, což ale na výsledku nic nemění. Chvílemi jsem nabýval dojmu, že Cronenberg se ukájí sám nad sebou a na publikum tak trošku kašle. Celé to na mě působilo jako režisérské cvičení, které ale postrádá někoho, kdo by autora usměrnil. Stravitelnost Cosmopolis je pak jen velmi obtížná a absolutně bych se nedivil, kdyby někteří z vás v průběhu nijak dlouhé stopáže odešli v polovině ze sálu.

Cronenbergovi se nepovedl ani tah s Pattinsonem. Ten sice představě cynického byznysmena odpovídá úplně přesně a „hejskovitá“ poloha mu sedne jako ulitá, celý film sám ovšem v současnosti neutáhne. Jakmile má projevit nějaké emoce, zůstává u jediného výrazu a je dost křečovitý. Nedisponuje ani tolik důležitým charismatem a tím pádem je klíčová postava divákovi ukradená a je mu úplně jedno, co se s ní stane.

comopolis juliette binoche


Tím výčet herců končí. Ostatní, na které láká plakát a trailer (Juliette Binoche, Jay Baruchel, Paul Giamatti, Mathieu Amalric), se tu objeví jen na pár okamžiků a rozhodně nemají šanci zanechat hlubší dojem. Ten tak zůstane hodně rozpačitý.

Cosmopolis můžeme svým způsobem chápat jako totální protipól režisérovy předchozí Nebezpečné metody. Zatímco v ní má každé slovo svůj význam a i přes množství dialogů se nenudíme ani chvíli (i díky tomu, že děj se v pravou chvíli přesune jinam), zde nastává pravý opak. Veškeré promluvy slouží jen sami sobě a jsou tak rádoby filozofické, až jsou zcela prázdné. Není se tu čeho chytit a nám tak nezbývá nic jiného než nevěřícně zírat na plátno a doufat v nějaký zvrat. Ten ale nepřijde.

comopolis juliette pattinson robert

Cosmopolis je přesně ten typ filmu, o němž můžete hodiny a hodiny rozprávět a přemýšlet nad jeho významem, ve své podstatě ho ale není nutno vidět. Není ale vyloučeno ani to, že za pár let se nad ním bude další generace diváků rozplývat jako nad nejgeniálnějším dílem své doby. To ukáže až čas.

comopolis pattinson plakat

Cosmopolis / Cosmopolis
Žánr: Thriller
Režie: David Cronenberg
Scénář: David Cronenberg
Hrají: Robert Pattinson, Sarah Gadon, Jay Baruchel, Kevin Durand, Paul Giamatti, Juliette Binoche
Hudba: Howard Shore
Délka: 108 minut
Hodnocení: 50%
Česká premiéra: 9. srpna 2012
Do kin přináší Hollywood Classic Entertainment

Zdroj foto: HCE


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

KVĚTOSLAVA ENGLEROVÁ

knihovnice obce Statenice

Kniha:


JAN BAUER - KLASIKOVÉ V NEDBALKÁCH

Kniha Klasikové v nedbalkách aneb Za kulisami českého 19. století z pera Jana Bauera mě oslovila hlavně tím, co jsme se ve škole o našich slavných klasicích neučili. Všeobecně je známo, že život těchto osobností byl plný bídy, ústrků a jedním slzavým údolím. O tom, že to byli také lidé z masa a kostí s lidskými chybami, se ve škole neučilo. Jejich životopisy nelze shrnout do pouhého soupisu děl. Víte, že Mácha hovořil většinou německy, že Palacký napsal Dějiny národa českého nejprve německy, že Dobrovský, Rettigová a Světlá se museli učit češtinu až v dospělém věku? A s češtinou bojoval i Josef Mánes. Nejvíce mě zaujal příběh Karla Havlíčka Borovského, který byl pasován na národního mučedníka. Havlíček byl r. 1851 odvezen do tyrolského Brixenu. V kouzelné alpské krajině byl ubytován v luxusním hotelu, kde se zastavovali i příslušníci habsburského panovnického rodu. Český novinář zde měl zajištěnou plnou penzi a mohl k sobě zvát manželku i dceru. V květnu 1852 se za Havlíčkem rozjela i jeho rodina. Cestovní výlohy ve výši 150 zlatých jim zaplatilo pražské policejní ředitelství. Nato si Havlíček pronajal domek se zahradním altánem s krásnou vyhlídkou. Veškeré jídlo jim nosili z luxusního hostince. Kromě toho dostával náš novinář od rakouského ministra vnitra ročně 500 zlatých, které mu byly vypláceny pravidelně v měsíčních splátkách, aniž musel něco dělat. Pravdou ale je, že byl Havlíček pod stálou policejní kontrolou. A takových zajímavých příběhů je tu mnohem víc. Kniha vystihuje zajímavosti ze života našich klasiků čtivou formou bez bulvární příchutě a nesnižuje přitom význam osobností, které hrají zásadní roli v našem národním kulturním fondu.

Banner

Partneři

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Poetika zločinu a jiné svérázy francouzského filmu

poetika zlocinuJe chvályhodné, když se nějaký filmový festival nebo nesoutěžní přehlídka rozhodne poskytnout svým příznivcům i něco trvalejšího než jen vzpomínky na uváděná díla. Nemám na mysli jen programové katalogy s nicneříkajícími propagačními textíky, ale zejména monogra...

20. Setkání/ Stretnutie zaštítil Milan Lasica, festival otevře písněmi

setkani perexJubilejní 20. ročník česko-slovenského divadelního festivalu Setkání/ Stretnutie chystá Městské divadlo Zlín. Uskuteční se od 12. do 16. května v divadle a jeho blízkém okolí a do Zlína opět přiláká řadu osobno...

Zjevení – když po vás jde to „z druhé strany“

zjeveni dvd 200Nejeden horor dává ponaučení, že není radno si zahrávat s tajemnými silami a s „druhou stranou“. Bohužel se však stále najdou tací, kteří si nedají říct a nedají. A takoví rozjíždí horor Zjevení.

...
Scorpions, nejlepší tancovačka žije!
ImageS prastarými kapelami je to složité. Ohlašují krize, rozpady, odchody, ale nikdy nemizí do záhrobí. Není to tak dávno, co členové skupiny Scorpions oznámili, že album Sting in the Tail (v...