Bizarní hříčka Davida Cronenberga jménem Cosmopolis

Email Tisk

comopolis pattinsonDavid Cronenberg (Moucha, Dějiny násilí, Východní přísliby) patří k jedněm z nejzajímavějších režisérů současnosti. Robert Pattinson (Twilight sága) naopak k těm nejvysmívanějším hercům z aktuální hollywoodské nabídky. Co se stane, když se tihle dva dají dohromady a natočí film? Vznikne Cosmopolis.

 

Jde o příběh mladého finančníka  Erica Parkera (Robert Pattinson), který se jednoho dne rozhodne, že ve své luxusní limuzíně dojede přes celé město ke svému oblíbenému holiči a nechá se ostříhat. Háček je v tom, že se očekává příjezd prezidenta USA a cesta bude tudíž trvat hodně dlouho, protože jeho automobil se stane objektem zájmu několika anarchistických skupin. Aby toho nebylo málo, dozví se Eric v průběhu cesty dvě zásadní informace – odhadl špatně vývoj akcií jedné asijské společnosti a tím pádem je na mizině a navíc mu o život usiluje atentátník.

Předně je nutno napsat, že Cosmopolis je zvláštní film. Jeho většina se totiž odehrává v uzavřeném a odhlučněném prostředí limuzíny a sestává ze zcela záměrně nesmyslných dialogů. To se možná může zdát jako přednost, bohužel tomu tak není. Cronenberg je výborný režisér a tady to dokazuje v každičkém záběru. Obrazová kompozice, práce s hudbou (které je tu ale minimum) a ruchy je naprosto fantastická, technicky zkrátka ta nejvyšší úroveň.

comopolis juliette binoche pattinson sarah gardon

Obří problém je právě ve scénáři. Ten vychází z kontroverzní stejnojmenné knihy (vyšla už i česky s filmovým přebalem na obálce) a je pouze sledem tu více, tu méně bizarních příhod a jak už bylo řečeno nesmyslných dialogů. Ty jsou rádoby filozofické a po pár minutách začnou nefalšovaně nudit. A ani takový mistr, jakým kanadský tvůrce nepochybně je, nedokáže celou dobu přesvědčit o tom, že by měly být zajímavé.
 
Snímku chybí cosi jako dějový oblouk. Celou dobu v podstatě čekáme na to, co se začne dít, ale nikdy se nedočkáme. Jde spíše o sled epizod, kterým chybí pointa i opodstatnění. V Parkerově limuzíně se střídají lidé, kteří nemají pro děj jakýkoli význam a absolutně nikam ho neposunou. Co je v tomto případě Cronenbergovi platné, že je výtečný filmař, když diváka bohapustě nudí.

Opakuji, že evidentní prázdnota dialogů a postav je zcela záměrná, což ale na výsledku nic nemění. Chvílemi jsem nabýval dojmu, že Cronenberg se ukájí sám nad sebou a na publikum tak trošku kašle. Celé to na mě působilo jako režisérské cvičení, které ale postrádá někoho, kdo by autora usměrnil. Stravitelnost Cosmopolis je pak jen velmi obtížná a absolutně bych se nedivil, kdyby někteří z vás v průběhu nijak dlouhé stopáže odešli v polovině ze sálu.

Cronenbergovi se nepovedl ani tah s Pattinsonem. Ten sice představě cynického byznysmena odpovídá úplně přesně a „hejskovitá“ poloha mu sedne jako ulitá, celý film sám ovšem v současnosti neutáhne. Jakmile má projevit nějaké emoce, zůstává u jediného výrazu a je dost křečovitý. Nedisponuje ani tolik důležitým charismatem a tím pádem je klíčová postava divákovi ukradená a je mu úplně jedno, co se s ní stane.

comopolis juliette binoche


Tím výčet herců končí. Ostatní, na které láká plakát a trailer (Juliette Binoche, Jay Baruchel, Paul Giamatti, Mathieu Amalric), se tu objeví jen na pár okamžiků a rozhodně nemají šanci zanechat hlubší dojem. Ten tak zůstane hodně rozpačitý.

Cosmopolis můžeme svým způsobem chápat jako totální protipól režisérovy předchozí Nebezpečné metody. Zatímco v ní má každé slovo svůj význam a i přes množství dialogů se nenudíme ani chvíli (i díky tomu, že děj se v pravou chvíli přesune jinam), zde nastává pravý opak. Veškeré promluvy slouží jen sami sobě a jsou tak rádoby filozofické, až jsou zcela prázdné. Není se tu čeho chytit a nám tak nezbývá nic jiného než nevěřícně zírat na plátno a doufat v nějaký zvrat. Ten ale nepřijde.

comopolis juliette pattinson robert

Cosmopolis je přesně ten typ filmu, o němž můžete hodiny a hodiny rozprávět a přemýšlet nad jeho významem, ve své podstatě ho ale není nutno vidět. Není ale vyloučeno ani to, že za pár let se nad ním bude další generace diváků rozplývat jako nad nejgeniálnějším dílem své doby. To ukáže až čas.

comopolis pattinson plakat

Cosmopolis / Cosmopolis
Žánr: Thriller
Režie: David Cronenberg
Scénář: David Cronenberg
Hrají: Robert Pattinson, Sarah Gadon, Jay Baruchel, Kevin Durand, Paul Giamatti, Juliette Binoche
Hudba: Howard Shore
Délka: 108 minut
Hodnocení: 50%
Česká premiéra: 9. srpna 2012
Do kin přináší Hollywood Classic Entertainment

Zdroj foto: HCE


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

RENÁTA KAISEROVÁ

akademická malířka

Kniha:


PORTRÉT A HLAVA

Ráda bych se zmínila o knize Portrét a hlava, kterou jsem si koupila už podruhé, protože mi ji někdo ze žáků odcizil. Je mi to moc líto ale bohužel jsem jí neuhlídala. Jsem známá tím, že miluji encyklopedie a knihy o technice jakékoliv kresby i malby. A teď držím v ruce opravdu praktického průvodce realistickou kresbou. Já se totiž malinko vymykám některým jejím poučkám a doporučením, například od čeho začínat kreslit. Podívám se na portrét a hned mám vizi, jak jej nakreslím, tudíž je mi jedno začnu-li okem či nosem. Tato kniha je báječná i proto, že je tu hodně ukázkových portrétů. Každé oblasti hlavy je věnovaná kapitola s podrobným popisem, ukázkami a návodem, jak hlavu nakreslit přesně krok po kroku. Autor pan Martin Ševčík vytvořil portréty slavných lidí, aby přiblížil kresbu běžným studentům, které příliš nezajímají hlavy anonymních, nic neříkajících lidí. Navíc jako bonus, pokud knihu zaregistrujete na stránkách www.tajemstvíkresby.cz, získáte pracovní sešit a různé další bonusy zdarma.

Anketa

Twitter


Hledat

Na konci roku

Partneři

Nové komentáře

Facebook

Google+


Literatura

Lekavé povídky Daphne du Maurier

neohlizej se milacku mottoPovídková kniha Daphne du Maurier přináší romantické, trošku strašidelné povídky – proto je nazývám „lekavé“ (je to naprosto výstižný termín, který vytvořila má přítelkyně, režisérk...

Divadlo

Měli bychom se na svět dívat růžovými brýlemi

ruzove bryle 200V Divadle Ungelt se v březnu představily v české premiéře dvě výjimečné herečky – Hana Maciuchová a Zuzana Byndžovská. Milan Hein pro ně vybral hru Růžové brýle...

Film

I obyčejné práškovací letadélko se může prosadit

200 letadlaPo velkém úspěchu animovaných Aut (i jejich volného pokračování) se antropomorfizovaná vozidla opět vracejí, tentokrát ve snímku Letadla. Autíčka, tentokrát v roli pomocníků či příznivců, se sice vyskytují i nyní, ale toliko v roli žertovnýc...