Iron Sky nad námi

Iron Sky nad námi

Email Tisk

altPíše se rok 2018, od konce druhé světové války, kdy německá Třetí říše skončila v nedozírném spáleništi, uplynuly tři čtvrtiny století a nikdo netuší, že z odvrácené strany Měsíce chystají tam usazení nacisti odvetnou akci. Je zbytečné řešit, jak se tam dostali nebo čím se živí - prostě tam jsou, vybudovali si hlavní sídlo na půdorysu hákového kříže a postavili celou vesmírnou flotilu, jakkoli její plavidla dílem připomínají pradávné vzducholodě a dílem plechové létající talíře.

Finský režisér Timo Vuorensola ovšem neměl na mysli jen nacistické pohrobky a jejich úmysly, když v německo-finsko-australské koprodukci natáčel inscenačně ochotnickou, vypravěčsky rozvleklou, zároveň však trikově rozmáchlou velkopodívanou Iron Sky. Nacisté se totiž změnili v pouhou karikaturu tupého nadčlověčenství s groteskní verbální mánií ve správných vůdcovských pozdravech.

Lze u nich ocenit mírotvorné ideje, hlásané třeba v nacistické škole, jak roztomile kontrastují s jejich skutečným naplňováním, nebo starobylé vybavení celé nacistické základny, vyhlížející jak z pradávných druhořadých sci-fi historek. Za vtipný nápad lze také přijmout sestříhaného Chaplinova Diktátora, který v nové podobě podporuje nacistickou ideologii. Avšak tyto aspekty jsou v zásadě druhotné, k nacistům jen volně připojené, v případě převráceného vyznění dokonce mířící už úplně jinam.

alt

Iron Sky se pošklebuje hlavně reakcím pozemšťanů, zvláště pak mocichtivých Američanů, kteří si pokrytecky osobují právo vést světové společenství, a proto neshledávají nic divného na tom, že sami nedodržují závazky, jejichž plnění žádají po ostatních. Režisér jak ve vypouklém zrcadle ukazuje americké politikaření ovládané ženami na nevyšších postech. Prezidentka zcela cynicky vítá válečný konflikt, protože - jak sama říká - úspěch ve válce je tím nejlepším volebním trumfem pro druhé usednutí do úřadu.

alt

A předtím nadšeně přikývla, aby její volební kampaň vedl z Měsíce přišedší nacistický emisar, aniž by kdokoli rozpoznal halasné užívání jen mírně upravených nacistických hesel o pracovitosti, síle a jednotě vyvoleného národa či dokonce byl tím znepokojen. A všimneme si rovněž "chruščovovského" motivu boty, kterou lze nejen bušit při mezinárodním zasedání, ale případně i zneškodnit protivníka vetnutím špičatého podpatku do jeho čela.

Povšimněme si, jak film nevynalézavě, bez výraznějšího příklonu k parodii, která přitom co chvíli bezradně prosakuje, používá běžná žánrová klišé v zápletkách (stačí sledovat průběh bojů a zejména reakce na ně). Klišé ovládají pojetí postav a nesou odpovědnost za jejich herecky chudokrevné ztvárnění (zločinecký, bezcitný nacista; nacistická učitelka, jež až na Zemi prozře; do běla zesvětlený americký černošský kosmonaut, jenž ke své smůle přistál na Měsíci). Nechybí ani krajně zpomalený pohyb při rvačce vážených politiků. Snadno rozpoznáme vizuální odkazy na poetiku všech možných hvězdných válek, ale třeba také na směšné dohadování politických špiček, jak je zpodobnil Kubrick v mistrovské protiválečné satiře Dr.Divnoláska.

alt

Nemám na mysli jen nebohého, na kolečkové křeslo upoutaného amerického kosmonauta, nuceného zdvíhat paži k nacistickému pozdravu, ale zejména zasedání rozhádaných představitelů světového společenství. Ačkoli všichni měli ve vesmíru odzbrojit, ukáže se, že všichni - až na Finy - činili pravý opak, což se ovšem v bitvě s nacistickými útočníky nyní hodí. Nemluvě o takové maličkosti, jakou je třeba epizoda s indickým delegátem, jenž neobratně ukrývá prsten s emblémem hákového kříže a marně vysvětluje, že tento znak ve svém původním významu nemá s nacismem nic společného.

O vážně hřmící hudbu do filmu, která se zlehčujícím tónem vyprávění příliš nesouzní, se přičinila slovinská rocková skupina Laibach, pracující s odkazy jak na hudební produkci Třetí říše, tak na opery Richarda Wagnera (ostatně podle jednotlivých částí Prstenu Nibelungů jsou pojmenovány nacistické bitevní křižníky). Vlastně zásluhou Laibachu (to je německé označení Lublaně) si můžeme klást otázku, zda „nezávislá“ pop-kultura odkojená přitroublými comicsy si zvolená témata nepřivlastňuje jen proto, aby je mohla rozložit do obskurní taškařice, sporné nikoli svým zacílením, nýbrž zprimitivnělým, výrazově neobratným uchopením. Není přitom důležité, že Iron Sky vznikal po několik let i díky fanouškovským finančním příspěvkům.

alt

Iron Sky
Německo / Finsko / Austrálie 2012, 93 minut
Režie: Timo Vuorensola
Hrají: Julie Dietzeová, Christopher Kirby, Udo Kier, Otto Götz
Distributor: Film Europe.
Premiéra: 12. července 2012

Hodnocení: 50%

Zdroj foto: Film Europe


 
Banner

Rozhovor

KEKS a TURBO: „Dobýváme naši malou zemičku metr po metru a je to trnitá cesta, ale spravedlivá.“

turbo a keksRockové kapely KEKS a TURBO spojily své hudební síly a vytvořily společné turné, které začíná už za pár dní. Sedm měst, sedm koncertů, které slibují skvělý hudební zážitek. Zeptala jsem se leaderů obou kapel, za KEKS Štěpána Kojana

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (33)

Z archivu...


Literatura

Ami, chlapec z hvězd se vrací

Ami 1 perex„Až se vrátíš na svou planetu, napiš tuto knihu. Buď dalším hlasem, který promluví, dalším zrnkem v písku a pomalu, krůček po krůčku, se tvůj svět změní.“ Zaznělo v knize Ami, chlapec z hvězd už v roce 1989. Od té doby se rozšířila po ce...

Divadlo

Divadlo Archa: Kdo je srab a kdo je hrdina aneb představení Vadí-nevadí.cz

arc 200V září a říjnu můžete zavítat do divadla Archa na dokumentárně divadelní inscenaci Vadí–nevadí.cz od autorů Jany Svobodové a Philippa Schenkera. Ti spolu s hudebníkem Janem Burianem a videoartistou Jaroslavem Hrdličkou postavili na náměstí...

Film

Válečný hrdina jinak: Příběh muže, který rozluštil kód Enigmy

Kod enigmy 200Film Kód Enigmy (The Imitation Game) přináší do kin příběh trochu netradičního hrdiny druhé světové války. Profesor Alan Turing vedl tým vědců, kteří rozluštili šifrovací kód Enigmy, a později položil základy moderní informatiky.