Reklama

Nezdolná Jiřina Bohdalová si z lásky vrásky nedělá

Email Tisk

altNový film Jiřího Stracha se s klidným svědomím dá přirovnat k o 11 let staršímu Babímu létu, ve kterém jako manželská dvojice, potýkající se se stářím, zářil Vlastimil Brodský a Stella Zázvorková. S filmem Vrásky z lásky ho spojuje hned několik důležitých aspektů - příběh, kterému dominují důchodci a jejich starosti, vtip a nadhled, se kterým je smutné, ale pravdivé téma nahlíženo, výborné vedlejší postavy, i lehce nadsazený příběh, ve kterém se odráží snaha naposledy si užít, či spíš vzepřít se odevzdanosti, která je starým lidem přisuzovaná. Oba dva filmy také (ať už úmyslně či neúmyslně) splňují úlohu poslední velké role hlavních protagonistů.

 

Příběh Vrásek z lásky sleduje dva důchodce, kteří nejsou ani trochu spokojení se současným stavem svých životů, a z posledních sil se rozjedou splnit si své sny.

Pro Otu, kterého čeká riziková operace očí, kvůli čemuž je nucen bydlet u svého syna a jeho ženy, to znamená na vlastní pěst se vydat hledat herečku, která mu kdysi dávno po romantické noci podepsala fotografii. A pro onu herečku Janu, která svou energii využívá k pořádání dramatických a hudebních kroužků v ústavu sociální péče, je to šance vyhrát svůj poslední konkurz do filmu. Ota Janě pomůže utéct z ústavu v předvečer konkurzu a společně se snaží dostat do Prahy. Všechno se však komplikuje.

alt

Otovy plány jsou skromnější, než Janiny. Vlastně ani pořádně neví, čeho chce dosáhnout, jenom ví, že potřebuje utéct. Vysněná krasavice Jana je však cokoliv, jen ne vděčná a příjemná. Nechce ani slyšet o roli pečovatelky, natož aby někdo pečoval o ni. Navíc si na společnou minulost nepamatuje... I přesto Oto má trpělivost prožít s Janou celou anabázi a pomoct navztekané hvězdě, která už do dnešního světa dávno nepatří.

Postavy jsou jemně a přirozeně postrkovány k finálnímu uvědomění, které je zcela v mezích uvěřitelnosti. Nečekejte od filmu velké zvraty, velké proslovy ani světový příběh. Ale jemný i příjemně peprný humor, který scénář přesně dávkuje od začátku až do konce, udrží pozornost lépe, než výkony slavných herců. Co se týče hereckého obsazení, všichni jsou skvěle vybráni a scénář jim předepisuje takové úlohy v příběhu, že nikdo není navíc, nikdo nepřehrává, ani se nesnaží za každou cenu bavit.

Scénář je zkrátka silným nosníkem filmu, který díky citlivému režijnímu zpracování téměř hmatatelně vystupuje na povrch. Rozhodně se v tomto případě nedá říct, že scénář byl jen základem pro režisérovu práci. Jiří Strach jako by se snažil nezměnit ze scénáře ani jedinou čárku. Jeho hlavní úloha, zdá se, spočívala v tom, nasměrovat herce v čele s nepřehlédnutelnou Jiřinou Bohdalovou k výrazným, ale přesným výkonům, které ukradnou plátno pro sebe.

alt

Všechny scény jsou podřízeny vývoji titulní dvojice, což je trochu škoda, protože i vedlejší postavy by si zasloužily víc prostoru. Například skvělá vrchní sestra (Taťjana Medvecká) i její kolegyně (Aňa Geislerová), nebo Otův syn (Ivan Trojan) a snacha (Lenka Vlasáková). Ostatní důchodci z ústavu, ve kterém Jana “vládne” (například až příliš ubohá Jiřina Jirásková) by si zasloužili víc prostoru především proto, aby nepůsobili jako komická skupina nesvéprávných chovanců (jak tomu už tradičně bývá v jiných filmech). V tomto ohledu jsou Vrásky z lásky ještě docela laskavé a originální, ale i tak jsou staří lidé příliš odevzdaní svému osudu v kontrastu s hlavní dvojicí. Její příběh je samozřejmě zásadní, ale není natolik poutavý, aby nemohl být doplněn postranními liniemi.

alt

Výkony Jiřiny Bohdalové a Radoslava Brzobohatého rozhodně stojí za pozornost a mají můj respekt. To, co herci byli ochotni ve filmu provádět, je v jejich věku obdivuhodné. Z plátna sálá nezdolná energie pokaždé, kdy sledujeme Bohdalovou, jejíž role je i v její rozsáhlé filmografii jedinečná. Brzobohatý je jí víc než důstojným partnerem, a to i přesto (nebo právě proto), že jeho postava se nesnaží dělat velká gesta, ale smířlivě prochází svou poslední životní etapou.

Příjemná hudba, pečlivá kamera i promyšleně přidělené rekvizity doplňují celkový dojem z filmu - a to ten, že tvůrci zpracovali kvalitní látku poctivě a s láskou. Takový počin si zaslouží úctu, i kdyby neměl přinést nic objevného.


Vrásky z lásky
Komedie / drama
Česká republika, 2012
Režie: Jiří Strach
Scénář: Marek Epstein
Hrají: Radoslav Brzobohatý, Jiřina Bohdalová, Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Jiřina Jirásková, Lenka Vlasáková, Taťjana Medvecká, Viktor Preiss, Jan Skopeček, Miriam Kantorková, Josef Somr, Tatiana Vilhelmová, Aňa Geislerová, Oldřich Navrátil, Marek Taclík, Radek Holub, Jaroslava Obermaierová, Martin Stropnický, Radim Špaček
Stopáž: 101 minut
Česká premiéra: 12.4.2012
Distributor: Falcon
Hodnocení: 70 %

Zdroj foto: Falcon



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

IRENA AMBROŽOVÁ


redaktorka ve věku kolem třiceti let :-)

    Pochází z Prahy, kde strávila celý svůj život, kromě půlročního studia v Litvě a několika měsíčního toulání se Asií.

    Vystudovala Provoz a řízení letecké dopravy na ČVUT a Enviromental Engineering na ČZU. Pracuje jako dispečer v letecké dopravě.

    Pro K21 píše od léta 2014, před tím pracovala jako redaktorka a korektorka pro Studentpoint.cz, též přispívala do Informuji.cz, Info-Koktejl, CityBee a dalších. Na K21 má ráda příjemnou atmosféru podobně naladěných lidí  a možnost se dostat k zajímavým knižním a filmovým titulům.

    Mezi koníčky Ireny patří: literatura, letectví, cestování, tvůrčí psaní (je spoluautorkou dvou almanachů Odemykání), sport (zejména běh – členka běžeckého oddílu SK Svěrák, aktivně se účastní běžeckých závodů všech délek  a profilů, od krátkých krosů až po silniční maratony), běhá i Spartan race, ráda trávím čas v horách a nepohrdne dobrým pivem a vínem.

    A Ireny motto? „Daleká ať cesta má! Marné volání“

Banner

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 26

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Nové putování po československém opevnění 1935-1989 - Muzea a zajímavosti

Bunkr perAktualizované vydání nepostradatelné příručky je určeno pro všechny zájemce o proslulé československé bunkry. Nová podoba originálně koncipovaného průvodce čtenáře seznamuje s opevněním a dalšími vojenskými stavbami na území někdejšího Československa ...

Divadlo

Jak se francouzská revoluce proměnila v povyk

1789 200Národní divadlo v Praze si umanulo, že bude uvádět experimentální hry - a vylézají z toho příšernosti. Čekání na Godota se změnilo v pitvořivou roztlemenost, ze slavného experimentálního počinu Ariane Mnouchkinové 1789 aneb Dokonalé štěstí režisér Vl...

Film

Přijely Ostře sledované vlaky

vlak perexUž po čtvrté - bohužel s hlemýždím tempem jednoho titulu ročně - se obnovené premiéry dočkává klasické dílo české kinematografie, digitalizované, vyčištěné a vyrovnané v kontrastu i jasu. K divákům se tak dostává v podobě, v jaké se uvádělo při prem...