Nezdolná Jiřina Bohdalová si z lásky vrásky nedělá

Nezdolná Jiřina Bohdalová si z lásky vrásky nedělá

Tisk

altNový film Jiřího Stracha se s klidným svědomím dá přirovnat k o 11 let staršímu Babímu létu, ve kterém jako manželská dvojice, potýkající se se stářím, zářil Vlastimil Brodský a Stella Zázvorková. S filmem Vrásky z lásky ho spojuje hned několik důležitých aspektů - příběh, kterému dominují důchodci a jejich starosti, vtip a nadhled, se kterým je smutné, ale pravdivé téma nahlíženo, výborné vedlejší postavy, i lehce nadsazený příběh, ve kterém se odráží snaha naposledy si užít, či spíš vzepřít se odevzdanosti, která je starým lidem přisuzovaná. Oba dva filmy také (ať už úmyslně či neúmyslně) splňují úlohu poslední velké role hlavních protagonistů.

 

Příběh Vrásek z lásky sleduje dva důchodce, kteří nejsou ani trochu spokojení se současným stavem svých životů, a z posledních sil se rozjedou splnit si své sny.

Pro Otu, kterého čeká riziková operace očí, kvůli čemuž je nucen bydlet u svého syna a jeho ženy, to znamená na vlastní pěst se vydat hledat herečku, která mu kdysi dávno po romantické noci podepsala fotografii. A pro onu herečku Janu, která svou energii využívá k pořádání dramatických a hudebních kroužků v ústavu sociální péče, je to šance vyhrát svůj poslední konkurz do filmu. Ota Janě pomůže utéct z ústavu v předvečer konkurzu a společně se snaží dostat do Prahy. Všechno se však komplikuje.

alt

Otovy plány jsou skromnější, než Janiny. Vlastně ani pořádně neví, čeho chce dosáhnout, jenom ví, že potřebuje utéct. Vysněná krasavice Jana je však cokoliv, jen ne vděčná a příjemná. Nechce ani slyšet o roli pečovatelky, natož aby někdo pečoval o ni. Navíc si na společnou minulost nepamatuje... I přesto Oto má trpělivost prožít s Janou celou anabázi a pomoct navztekané hvězdě, která už do dnešního světa dávno nepatří.

Postavy jsou jemně a přirozeně postrkovány k finálnímu uvědomění, které je zcela v mezích uvěřitelnosti. Nečekejte od filmu velké zvraty, velké proslovy ani světový příběh. Ale jemný i příjemně peprný humor, který scénář přesně dávkuje od začátku až do konce, udrží pozornost lépe, než výkony slavných herců. Co se týče hereckého obsazení, všichni jsou skvěle vybráni a scénář jim předepisuje takové úlohy v příběhu, že nikdo není navíc, nikdo nepřehrává, ani se nesnaží za každou cenu bavit.

Scénář je zkrátka silným nosníkem filmu, který díky citlivému režijnímu zpracování téměř hmatatelně vystupuje na povrch. Rozhodně se v tomto případě nedá říct, že scénář byl jen základem pro režisérovu práci. Jiří Strach jako by se snažil nezměnit ze scénáře ani jedinou čárku. Jeho hlavní úloha, zdá se, spočívala v tom, nasměrovat herce v čele s nepřehlédnutelnou Jiřinou Bohdalovou k výrazným, ale přesným výkonům, které ukradnou plátno pro sebe.

alt

Všechny scény jsou podřízeny vývoji titulní dvojice, což je trochu škoda, protože i vedlejší postavy by si zasloužily víc prostoru. Například skvělá vrchní sestra (Taťjana Medvecká) i její kolegyně (Aňa Geislerová), nebo Otův syn (Ivan Trojan) a snacha (Lenka Vlasáková). Ostatní důchodci z ústavu, ve kterém Jana “vládne” (například až příliš ubohá Jiřina Jirásková) by si zasloužili víc prostoru především proto, aby nepůsobili jako komická skupina nesvéprávných chovanců (jak tomu už tradičně bývá v jiných filmech). V tomto ohledu jsou Vrásky z lásky ještě docela laskavé a originální, ale i tak jsou staří lidé příliš odevzdaní svému osudu v kontrastu s hlavní dvojicí. Její příběh je samozřejmě zásadní, ale není natolik poutavý, aby nemohl být doplněn postranními liniemi.

alt

Výkony Jiřiny Bohdalové a Radoslava Brzobohatého rozhodně stojí za pozornost a mají můj respekt. To, co herci byli ochotni ve filmu provádět, je v jejich věku obdivuhodné. Z plátna sálá nezdolná energie pokaždé, kdy sledujeme Bohdalovou, jejíž role je i v její rozsáhlé filmografii jedinečná. Brzobohatý je jí víc než důstojným partnerem, a to i přesto (nebo právě proto), že jeho postava se nesnaží dělat velká gesta, ale smířlivě prochází svou poslední životní etapou.

Příjemná hudba, pečlivá kamera i promyšleně přidělené rekvizity doplňují celkový dojem z filmu - a to ten, že tvůrci zpracovali kvalitní látku poctivě a s láskou. Takový počin si zaslouží úctu, i kdyby neměl přinést nic objevného.


Vrásky z lásky
Komedie / drama
Česká republika, 2012
Režie: Jiří Strach
Scénář: Marek Epstein
Hrají: Radoslav Brzobohatý, Jiřina Bohdalová, Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Jiřina Jirásková, Lenka Vlasáková, Taťjana Medvecká, Viktor Preiss, Jan Skopeček, Miriam Kantorková, Josef Somr, Tatiana Vilhelmová, Aňa Geislerová, Oldřich Navrátil, Marek Taclík, Radek Holub, Jaroslava Obermaierová, Martin Stropnický, Radim Špaček
Stopáž: 101 minut
Česká premiéra: 12.4.2012
Distributor: Falcon
Hodnocení: 70 %

Zdroj foto: Falcon


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Operní režisérka: „Odvážné kroky nás posouvají kupředu“

klasterky rozhovor 200S odvahou sobě vlastní se do přípravy novodobé premiéry opery J. A. Bendy Vesnický trh pustila zkušená operní režisérka Magdalena Švecová. Dílo spatří světlo světa poprvé na zahájení festivalu Klášterní hudební slavnosti 30. k...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Moderní romance Minulé životy dojme české diváky už v červenci

Minule zivoty200Debutující americká režisérka korejského původu Celine Song ohromila se svým debutem Minulé životy diváky na festivalech Sundance i Berlinale. Její citlivá moderní romance se teď díky distribuční společnosti Aerofilms podívá i do českých ...


Literatura

Nejmilejší zvířátka – pro děti, které rády lepí samolepky

nejmilejsi zviratka 200Nakladatelství Fragment připravilo pro předškoláky několik sešitů zábavných úkolů s aktivitami se samolepkami, které pomohou děti zabavit při dlouhé cestě autem či vlakem nebo při deštivém počasí. Kromě seš...

Divadlo

Jak moc se může lišit subjektivní zkušenost a to, co považuje za skutečnost justice?

Na-prvni-pohled perexTessa Ensler (Marie Štípková) je elitní obhájkyní. V soudní síni se cítí jako doma a její práce ji nesmírně baví. Aby vyhrála, je ochotná udělat cokoliv. Promyslet dokonalou taktiku, pokládat správné otázky, po kterých mohou nás...

Film

Klapka – letní filmová škola po čtyřicáté!

LFS perexJiž po čtyřicáté se během týdne na přelomu července a srpna stane z Uherského Hradiště, toho menšího ospalého městečka, centrum filmu. Bylo by však zbytečností hledat červený koberec a na něm se promenádující hvězdy. ...