RETRO: Rozhovor Francise Forda Coppoly

RETRO: Rozhovor Francise Forda Coppoly

Tisk
ImageSedmdesátá léta  se stala zlatým obdobím amerického režiséra Francise Forda Coppoly, který proslul zejména filmovou adaptací Kmotra, jehož první díl byl oceněn třemi oscarovými soškami. Mezi prvním a druhým dílem této mafiánské ságy Coppola natočil jeden ze svých méně známých snímků. Jedná se o komorní psychologické drama s Genem Hackmanem v hlavní roli. Sběratelská edice tohoto filmu je u nás v prodeji od 15.2. 2012.




Syn italských přistěhovalců Francis Ford Coppola se narodil 7. dubna 1939 v Michiganu. V počátcích své umělecké kariéry natočil několik nízkorozpočtových snímků a také psal filmové scénáře. Spolupracoval kupříkladu na válečném dramatu Patton. Zásadní zlom v Coppolově kariéře přišel začátkem sedmdesátých let, kdy si ho producent S. Rudy zvolil jako režiséra filmové verze knižního trháku Maria Puza Kmotr. Svou roli sehrál také Coppolův původ. Volba se ukázala být správnou, neboť výsledný snímek byl oceněn Oscary za nejlepší film, nejlepší scénář a nejlepší mužskou hlavní roli (Marlon Brando jako Vito Corleone). Komerční úspěch Kmotra dovolil Coppolovi splnit si svůj sen. Tímto snem bylo natočení psychologického dramatu o profesionálním špiclovi. "Nestarám se o to, co říkají. Chci jenom čistou a kvalitní nahrávku," říká o sobě hlavní hrdina Harry Caul v jedné z prvních scén snímku Rozhovor. Harryho sehrál tehdy čtyřiačtyřicetiletý Gene Hackman.

Image


Gene Hackman se narodil 30. ledna 1930. Během své herecké kariéry ztvárnil řadu nezapomenutelných postav, mezi nimiž vyniká například přes mrtvoly jdoucí policista z drsného kriminálního dramatu Francouzská spojka, násilnický tulák z filmu Strašák, či arcilotr Lex Luthor ze Supermana. Mistr odposlechů Harry Caul je jednou z nejvýraznějších Hackmanových rolí. Harry je osamělý profesionál, jenž by díky svému nenápadnému vzezření zapadl takřka kdekoliv. Je to zkrátka muž na svém místě, jenž odvádí perfektní práci a současně si je vědom ceny svého vlastního soukromí, které si důsledně střeží, a to často až krutým způsobem. Nic osobního o Harrym neví jeho spolupracovníci, dokonce ani jeho milenka. „Máš zvláštní způsob otevírání dveří,“ říká Harrymu. „Prvně potichu zasuneš klíč a pak prudce otevřeš dveře. Někdy mám pocit, že mě posloucháš, když mluvím do telefonu.“

Image


Rozhovor je gradujícím psychologickým dramatem, v němž lze nalézt několik noirových prvků. Film sledujeme výhradně z Harryho perspektivy. Děj snímku se točí kolem rozhovoru mileneckého páru, jenž Harry zaznamená. Ve snaze zabránit katastrofě se Harry nechává zaplést do víru událostí. Pravda však zůstává skryta až do vypointovaného finále. Ačkoliv může základní dějová linka znít jako kostra thrillerového příběhu, není tomu tak. Tempo filmu je poklidné. Film je především detailním portrétem špicla, v jehož životě by, nebýt občasného džezování na saxofon, nebylo nic osobního, jen šeď a monotónnost. Snímek se zabývá tématy odcizení, ztráty soukromí či zneužitelnosti moderních technologií. Tísnivou atmosféru dobře podkreslují temné tóny klavíru. Ve filmu se několikrát mihne mladý Harrison Ford a také John Cazale.


Rozhovor (Conversation)
USA, 1974, 109 minut
Žánr: Psychologický / Drama / Noir
Režie: Francise Ford Coppola
Hrají: Gene Hackman, John Cazale, Allen Garfield, Frederic Forrest, Cindy Williams, Teri Garr, Harrison Ford, Robert Duvall a další
Hodnocení: 85%
Zdroj foto: paracinema.net


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Je třeba věřit, že události plynou tak, jak mají, říká herec Jiří Bartoň

barton perDesítky postav má na svém kontě herec Jiří Bartoň, který si zahrál jak v kamenných divadlech, tak na alternativních scénách. Přitom je zajímavé, že se uplatnil nejen v činoherních, ale třeba ve vyloženě muzikálových rolích a že má ve svém r...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Zákruty filmové kolektivizace

altKdyž se na televizní obrazovce izolovaně vynoří nějaký film, zpravidla bývá pro nezasvěceného diváka obtížné zařadit si ho do přiměřeného kontextu, vnímat jej jako určitý korálek umístěný na dlouhé vývojové škále. Týká se to rovněž kolektivizačního drama...


Literatura

Proměny slovenského filmu
ImageČas od času vypadne z univerzit sborník textů věnovaných dokonce i pohyblivým obrázkům. Bohužel se jedná o publikace obtížně sehnatelné, vydavatelé zřejmě nepočítají s tím, že by jejich práce mohly zaj...

Divadlo

Romeo a Julie … a co jako? aneb To světu svítá a stmívá se v nás

romeo a julie a co jako´Není lhostejné, kde právě jsme. Nebezpečně se k sobě blíží některé hvězdy. Také zde dole dochází k násilnému odloučení milenců jen proto, aby se čas zrychlil o tlukot jejich srdcí. Jen prostí lidé nehledají štěstí… ´(Vlad...

Film

Noví Transformers přináší dinosaury

tra 200Film Transformers: Zánik (2014) je pokračováním úspěšné série filmů a seriálů na téma robotů měnících se na auta, kteří se mezi námi ukrývají a chrání nás proti zlu. I když se může leckomu zdát, že další pokračování ničím nepřekvapí, nové herecké obsaz...