The Artist: němý film roku 2012

The Artist: němý film roku 2012

Email Tisk
ImageSnímek The Artist, který natočil francouzský režisér Michel Hazanavicius, má už v této chvíli na svém kontě tři Zlaté glóby a deset nominací na Oscara. Jakkoli výmluvné mohou oficiální vizitky být, nejdůležitějším faktem zůstává, že se jedná o mimořádně pozoruhodný umělecký počin. Až na pár okamžiků dodržuje konvence němých filmů, a vzdává tak hold počátkům kinematografie, avšak díky silnému univerzálnímu příběhu plně obstojí i v dnešní době.




Kouzlo zdaleka nespočívá jen v nostalgickém, naivním nádechu snímku. Hra na němou éru, byť dokonale vizuálně, hudebně a herecky propracovaná, by se jistě stala účelovou, pokud by neměla co sdělit. A protože v tomto případě co sdělit má, dává filmu i pevný vnitřní smysl.


The Artist se odehrává v Hollywoodu na přelomu dvacátých a třicátých let minulého století. Herec George Valentin (Jean Dujardin), oblíbený představitel neohrožených hrdinů němých dobrodružných filmů, je na vrcholu svých sil; nechybí mu přízeň publika, naplnění z práce, peníze ani oddaná manželka. Najednou se však musí potýkat se zcela netušenou překážkou, nástupem zvukového filmu. Vzhledem ke své hrdosti a přesvědčení, že jde pouze o pomíjivý fenomén, se odmítá přizpůsobit novým podmínkám, rychle upadá v zapomnění, ztrácí ženu i majetek a své zklamání utápí v alkoholu. Stejně plynule, jako pohasíná jeho sláva, vzrůstá popularita mladé ambiciózní herečky Peppy Miller (Bérénice Bejo), která je s Valentinem již od prvního setkání svázána obrazně i doslova nevyřčenými city.

Právě dramatická linka založená na dynamice vztahu umění a života a vztahu obou hlavních aktérů je pro film stěžejní a ve své podstatě hluboce aktuální. Osobnostní krize narážející na nepochopení „zlého“ vnějšího světa není nic, s čím by kdokoli z nás nemohl bojovat i dnes, ať už v zaměstnání, partnerství nebo myšlenkovém vývoji. Herci zvládají bez jediného slova vyjádření široké škály emocí s tím spojených, na plátně silně vnímáme i touhu ostatních postav zachránit Valentinovu důstojnost a šanci na další plnohodnotný život. Mnoho situací přitom efektně kombinuje vtip a dojetí, ať už jde o scény s Peppy, šoférem (James Cromwell) či psem (Uggie). I přes určitou emocionální naléhavost ale film nikdy nesklouzne k vydírání.

Image

V případě The Artist se vyplatí vědět před návštěvou kina spíš méně než více, neboť naprostá většina sekvencí je v různých detailech překvapující a jedinečná. Může se jednat o detaily vizuální, akustické, taneční, herecké i alegorické; k nezapomenutelným bude určitě patřit scéna ve snu či scény zcela tiché, oproštěné i od hudebního doprovodu, které stojí výhradně na hercích a průzračnosti jejich výrazů. Za sporné lze z hlediska originality označit momenty, kdy opakovaně sledujeme výtisky novin, jež v rotačním pohybu padají směrem ke kameře. Daný záběr jsme už viděli v nespočetné řadě různých filmů a není jasné, zda chtěl režisér na toto klišé vědomě poukázat, nebo se sám chytil do jeho pasti.

Herečtí představitelé obou hlavních rolí obdrželi za své výkony nominace na Oscara plným právem; vynikají ohromným smyslem pro nadsázku, groteskno a celkovou tradici němých filmů. Francouz Jean Dujardin je přesvědčivý jak v poloze sebevědomého komedianta, tak následně jako osamělý bručoun, jenž ztratil veškerý životní elán. Bérénice Bejo, původem Argentinka, zase výborně ztvárnila vitalitu, upřímnost a empatii, s nimiž se její hrdinka vrhá do všeho, čemu věří. Zajímavostí je, že ve filmu podává regulérní herecký výkon také pes, který v rámci děje skutečně funguje jako postava schopná rozhodování.

Image

Už nyní můžeme konstatovat, že The Artist představuje jeden z filmových vrcholů letošního roku. Jeho výjimečnost je rafinovaná i bezelstná. Umožňuje divákům oddat se vzpomínkám na staré časy a zároveň prožít s hrdiny snímku příběh až bolestně nadčasový.

THE ARTIST
Francie / Belgie
Scénář a režie: Michel Hazanavicius
Hrají: Jean Dujardin, Bérénice Bejo, James Cromwell, John Goodman, Penelope Ann Miller, Beth Grant, Joel Murray, Malcolm McDowell, Uggie a další
Distribuce v ČR: Forum Film a Hollywood Classic Entertainment
Premiéra: 16. 2. 2012

Zdroj foto: hce.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

RENÁTA LUCKOVÁ


redaktorka

    je fotografka, novinářka, moderátorka a koučka. V autorské dvojici s Pavlem Veselým organizovali a moderovali mnoho akcí. Vedla rozhovory s různými významnými osobnostmi – podnikateli, manažery, politiky, diplomaty, s lidmi z kultury a dalšími. Její fotografie a texty byly publikovány např. v Katolickém týdeníku, na webových stránkách Arcibiskupství pražského, Historická šlechta, Svět úspěšných, v kulturní a hospodářské revue Fragmenty, v časopise Naše rodina, v tiskové agentuře MediapressServis, v časopise Policista, Český bratr, Překvapení aj. Absolventka VŠE a UK. Má zkušenosti v oblasti PR, reklamy a marketingu, ale i v oblasti  firemních financí, personálního řízení a andragogiky.

    Spolu s Pavlem Veselým jsou autoři knihy "Setkání s Dominikem kardinálem Dukou OP", která vyšla k jeho 70-tým narozeninám, kde publikovala i své fotografie.

Toulavka

Anketa


Partneři

Hledat

Mimísek 40

Nové komentáře

  • 19.04.2018 14:38
    Hello
    If it were not so ...
     
  • 10.04.2018 17:16
    :)
    Taj Mahal je ...
     
  • 24.02.2018 12:08
    Jelínková
    Pane Zmožek,přeji vše ...

Facebook

Twitter


Literatura

POKÁNÍ - když láska nedostane šanci

Pokani perexNeuvěřitelně silný příběh o lásce mezi Cecilií a Robbiem, která ani neměla možnost se dál rozvíjet, protože od sebe byli Cecilie a Robbie nedobrovolně rozděleni. Jsme v Anglii v roce 1939. Celý svět čeká jedno z nejtemnějších období – 2.světová...

Divadlo

Pod slávou herectví se skrývá i jeho bída?

200divZajímá vás, co vše obnáší herecké povolání? Jaká dilemata musí (nebo nemusí?) umělci řešit, pokud se ocitnou v konfrontaci s represivním režimem? O tom všem pojednává kniha Sláva a bída herectví, poskládaná z řady příspěvků, které se zabývají jednak her...

Film

Jupiter vychází do problémů

jupiter 200Film Jupiter vychází (2015) je velmi povedený mix ze světa sci-fi. Kromě toho, že se zde pořád něco děje a divák se nenudí ani na chvíli, je v hlavní roli navíc ženská hrdinka (Mila Kunis), která tenhle svět chápe po svém.