Příliš osobní známost - kýč v novém střihu

Příliš osobní známost - kýč v novém střihu

POZ perexZatím se nezdá, že by slábl příliv slaboduchých kalendářových (či spíše telenovelních) historek, které se vesměs vyznačovaly odrazující umělohmotností prostředí, postav i zápletek. Patří sem zejména komedie jako Ženská na vrcholu, Poslední aristokratka, Špindl 2, Šťastný nový rok, Případ mrtvého nebožtíka, avšak vyskytovat se začínají i dojemná melodramata o nebývalých rodinných protivenstvích – před nedávnem Můj příběh, nyní následuje PŘÍLIŠ OSOBNÍ ZNÁMOST, jejíž románová předloha se souběžně dostává i na pulty knihkupectví.

 


Přitom zpočátku příběh vykazuje určité komediání rysy, avšak postupně se do přehledně rozestavěných vztahových uspořádání vkrádá nesoulad a konflikty. Dvě kamarádky Simona (Tatiana Dyková, dříve Vilhelmová) a Natálie (Petra Hřebíčková), ženy již odkvetlejší, blížící se střednímu věku, avšak s reakcemi dorostenek, okouší záchvěvy štěstí se svými novými partnery, dokud zdánlivě vysnění muži neselžou. Z jednoho si vyklube věčně nadržený žárlivec, druhý podlehne beznaději, bolestínské agresivitě a pití, když zjistí, že jeho dosud prosperující firma krachuje, neboť společník jej podvedl. Ale naštěstí není nic ztraceno, když oba muži si přece jen uvědomí své pochybení…

POZ 1

Kýč v novém střihu
Režisérka Marta Ferencová, které se příliš nepovedly předchozí tituly Řachanda a Všechno nebo nic, natočila tento pramálo zábavný produkt podle stejnojmenné předlohy slovenské spisovatelky Evy Urbaníkové, jež se soustředí na spisování historek poplatných klišé dávné červené, případně modré knihovny, jen uzpůsobené současnému očekávání a poměrům. Urbaníkovou svým zacílením můžeme přirovnat k její české kolegyni, předčasně zesnulé Simoně Monyové, která však do svých příběhů vkládala přece jen víc životních zkušeností a poznání vůbec. Urbaníková naopak splácává své historky ze snadno předvídatelných prefabrikátů. Motiv ovdovělého tatínka (Janko Popović Volarić), jenž spolu s dcerkou přebývá u své laskavé tchyně (Eliška Balzerová), která si zdánlivou odměřeností jen prověřuje citovou ryzost jeho nové přítelkyně Natálie, patří k nejpitomějším nápadům.

POZ plakat

Z filmu v každém okamžiku čiší mondénnost a okázalá exkluzivita, která se týká nejen zvolených interiérů, ale zejména rozkreslení jednotlivých motivických oddílů, které se zapouzdří do tří mileneckých dvojic, hojně glosujících sexuální vybití jako nezbytnou součást každého vztahu i věku. Však i Balzerové babička zjistí, že prožitek z tělesné lásky nelze vytěsnit, když se zaláskuje do charismatického, stejně jako ona hudby a umění milovného důchodce (Predrag Manojlović). A autorky s trapnou, až rádoby voyeurskou otevřeností poodhalují, jak ženy vnímají sexuální potěšení, jak se vzájemně svěřují a komentují je, dokonce spatříme, jak Simona sedí ve škopíku s vodou, aby si ulevila nepříjemným pocitům, které jí náruživý milenec způsobuje.

POZ 2

Kde nic není, ani herci neuspějí
Herecké obsazení je kvalitní, přitažlivé, dokonce mezinárodní. Ale až na spontánní, bezprostředně se chovající představitelku pětileté holčičky, se dospělí herci ocitají v zajetí vyprázdněné machy, neboť jejich postavy postrádají niternou opravdovost. To platí nejen pro výše zmíněné české herečky, ale i pro jejich zahraniční kolegy, ať již pocházejí ze Slovenska (Luboš Kostelný, Marián Mitaš) či bývalé Jugoslávie (Janko Popović Volarić, Branislav Trifunobić, Predrag Manojlović). Ti své mužské postavy se shodnou bezradností karikují – či možná jen přizpůsobují dikci televizních seriálů, třeba počinům jako Modrý kód a Slunečná. Česko-slovenský film Příliš osobní známost je pro uvádění v tuzemských kinech přirozeně nadabován celý do češtiny.

Film, který produkčně zaštítila i televize Prima (takže se v budoucnu objeví v jejím vysílání), získal i podporu Státního fondu kinematografie. Zřejmě tam sedí zaslepení, nesoudní lidé, kteří na jedné straně odmítnou podpořit společensky závažný projekt o rizicích masové migrace muslimů (prozatím odložený snímek Jako v ráji), zato přikývnou na kdejakou hloupost včetně této…

Příliš osobní známost / Príliš osobná známosť
Česko / Slovensko 2020, 107 minut
Režie: Marta Ferencová
Námět: Eva Urbaníková
Scénář: Eva Urbaníková, Marta Ferencová
Kamera: Mário Ondriš
Hrají: Petra Hřebíčková, Tatiana Dyková (dříve Vilhelmová), Eliška Balzerová, Luboš Kostelný, Marián Mitaš, Janko Popović Volarić, Branislav Trifunović, Predrag Manojlović
Premiéra: 23.1.2020
Distributor: Bioscop
Hodnocení: 20 %
Foto: Bioscop
bioscop.cz/databaza/prilis-osobni-znamost/



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Rozhovor

Richard Müller: „Jednoznačným hitom je skladba Po schodoch.“

richard mullerJak vznikla právě píseň Po schodoch? Jak to vypadá na olympiádě? To a mnohem více si můžete přečíst v tomto rozhovoru s osobitým zpěvákem Richardem Müllerem.

 

...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Aerofilms vysílají do Varů rekordních 11 filmů

aerofilms 200Rekordních jedenáct filmů z kolekce distribuční společnosti Aerofilms se objeví na letošním 48. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Ten nejvýznamnější z nich – francouzský film


Literatura

Působivý thriller Strážci

200liKnížka Strážci autora Jona Steeleho (z anglického originálu The Watchers, vydaného nakladatelstvím Bantam Press v roce 2011 a přeloženého Kristýnou Ševčíkovou pro nakladatelství Host Brno v roce 2013) je napínavá od začátku do konce. Je určena čtenářům, k...

Divadlo

Absolventka Harvardu a velitel zvláštních jednotek. Muzikál IAGO láká diváky na moderní pojetí Othella

Othello Lukas Adamec Iago J. Ledecky DSC1934 zarlivostMinulý týden proběhla v pražském divadle Hybernia poslední tisková ...

Film

Vyšly vzpomínky režiséra Juraje Herze

Herz 200Mnozí filmaři se rozhodli zanechat vzpomínky na svůj život i tvůrčí dráhu - někteří je sepisovali sami (Otakar Vávra dokonce dvakrát), jiní upřednostnili spoluúčast nějakého tazatele (například Věra Chytilová). Výpravná vzpomínková kniha Juraje Herze Au...