Máme na víc, svědectví o jedné předvolební kampani

Máme na víc, svědectví o jedné předvolební kampani

Email Tisk

Plakat Mame na vic (2)Nejznámější český textař Michal Horáček neúspěšně kandidoval na prezidenta. Zákulisí předvolební kampaně poprvé otevřeně a exkluzivně odkrývá film, který natočil jeho poradce a zároveň režisér Robin Kvapil. Divák může doslova v přímém přenosu sledovat hledání politické strategie a budování mediálního obrazu Horáčka.


Ten se musí vymezit nejen vůči favorizovanému a bezskrupulóznímu Miloši Zemanovi, ale i dalším sokům. Nevyhne se ani střetu s proruskými trolly a s jejich záměrnými dezinformacemi. Ve filmu zazní textařovy největší hity: navzdory  tomu, že jsou více než třicet let staré, fungují i v současném kontextu.

Mame na vic 1

Film zahajoval 22. ročník MFDF Jihlava. Do kin jej přináší distribuční platforma festivalu Česká radost v českých kinech ve spolupráci se společností Pilot Film. Mezinárodní premiéru si odbyl na prestižním polském festivalu Watch Docs, jehož pořadatelé jej následně uvedli do polských kin. Režisér Robin Kvapil debutoval v roce 2017 kontroverzně přijímaným hraným filmem o současném Brně Všechno bude fajn, spolurežisérem a producentem filmu je Radim Procházka, který stál mimo jiné za loňským diváckým hitem Planeta Česko. Distribuci filmu podpořil Státní fond kinematografie.

Plakat Mame na vic

Robin Kvapil (1982) vystudoval divadelní režii na JAMU a dokumentaristiku na FAMU. Ji.hlava uvedla například jeho Film o Ondreji Jajcajovi, vykradači hrobů (2012) a loni celovečerní debut Všechno bude fajn (2017).

Radim Procházka (1975) vystudoval dokument na FAMU. Je známý především jako producent. Spolupracoval mimo jiné s režiséry Karlem Vachkem či Robertem Sedáčkem. Režíroval například film Papírový atentát (2007), filmové dioráma o cestě Václava Klause od tzv. Sarajevského atentátu na Pražský hrad.

www.ceskaradost.cz 
Zdroj foto: TZ

Mame na vic 2

Rozhovor s Robinem Kvapilem
Co vás motivovalo k natočení filmu?
Jedinečná příležitost ukázat ve dvojroli poradce/dokumentarista střeva politické kampaně. Jsem rád, že se ve střižně pak podařilo poodkrýt i pozadí „proruských trollů“.

Jste zároveň bývalý politik, pomohla vám zkušenost při natáčení?
Přímá účast na politice v rámci Žít Brna, které jsem spoluzakládal, je cenná zkušenost. Obrousila mou naivitu a přidala mi na pragmatickém vidění věcí. Věci jsou často jaksi složitější, než jen „dobro a zlo“. V konkrétní situaci, kdy bylo jasné, že bude znovu kandidovat Miloš Zeman, který je obklopen lidmi bez bezpečnostních prověrek a je v podstatě oficiálním tiskovým mluvčím Kremlu v Česku, mi pak tato zkušenost umožnila zvolit si aktivní zapojení do kampaně jiného kandidáta. Nepotřeboval jsem si ho idealizovat, protože ideální lidé neexistují. Michal Horáček je ale jasně proevropsky orientovaný a z mého pohledu by pak pomohl zemi směřovat tímto směrem.

Během Horáčkovy kampaně jste byl poradce nebo filmař?
Byl jsem placený jako poradce. Filmoval jsem od začátku kampaně a věděl, že z materiálu vyrobím film. Film je ale vedlejším produktem snahy o to, aby se Michal Horáček stal prezidentem. A v kontextu zmíněného pak i snahy, aby uspěl demokratický protikandidát Miloše Zemana. Je otázkou, zda proti třem milionům dezinformačních mailů, které se s kampaní objevily, a netransparentnímu financování kampaně současného prezidenta, uspět šlo. Ale stále věřím, že máme na víc...

Chtěl po vás někdy Michal Horáček abyste vypnul kameru?
Nikdy mě o to nepožádal. Jednou by to však zřejmě uvítal. Bylo to těsně před koncem prvního kola – ne kvůli situaci samotné, ale kvůli únavě. Michal Horáček nastavil transparentností kampaně laťku, kterou lidé zcela jistě docení. V kampani má být veřejné nejen financování, ale i myšlení. Dát někomu „biankošek“ na natáčení je krok opravdu zralého člověka, který nepotřebuje nic skrývat. Navíc, vzhledem k tomu, že jsem točil i na notebook nebo mobil, mnohdy o natáčení vůbec nevěděl...

Na čem pracujete nyní?
Spolupracuji s Pamětí národa, spoluzaložil jsem v Brně její další pobočku. Také chystám film s tématem uprchlíků s velmi nevšední hlavní filmovou postavou. A sháním peníze na hraný film o vysídlení sudetských Němců.

Rozhovor s Radimem Procházkou
Proč jste se rozhodl spolupracovat s Robinem Kvapilem na Máme na víc?
Zaujalo mne, že se Robin Kvapil stal poradcem Michala Horáčka. Tahle dvojrole filmaře a aktéra dění byla z mého pohledu něčím novým, co tu ještě nebylo. Slavný film War Room o kampani Billa Clintona posunul před čtvrtstoletím poradce do středu příběhu. My jsme měli poradce a filmaře v jedné osobě. Dostali jsme šanci natočit exkluzivní materiál a zároveň vyprávět velmi osobní příběh.

Robin Kvapil o vás mluví jako o svém svědomí…
Svědomí zní hodně pateticky. Je to snaha o profesionalitu ve světě autorské tvorby, která není svázána striktními vnějšími pravidly. Zajímavé je, že Státní fond kinematografie považoval spojení poradce a filmaře v jedné osobě za eticky příliš problematické a na natáčení nám proto nedal žádné peníze. Až když viděli radní první sestřih, podpořili distribuci film, což je pro mne velké zadostiučinění.

Komu je film Máme na víc určený?
Těm, kterým se líbí skutečné příběhy vyprávěné dynamickým způsobem a také těm, kteří mají rádi hity Michala Horáčka, protože je ve filmu uslyší v úplně nových souvislostech. Doporučil bych ho samozřejmě i voličům Miloše Zemana a Andreje Babiše jako účinnou kontraindikaci…

Rozhovor s Michalem Horáčkem
Jaká byla dohoda mezi vámi a Robinem Kvapilem?
Zaprvé jsem nebyl tím, kdo film platí – nedal jsem na něj ani korunu. Zadruhé jsem do produkce nechtěl jakkoliv zasahovat. Dohoda z obou stran spočívala hlavně v tom, že nesmí jít o jednostrannou oslavnou báseň na Michala Horáčka, ale svědectví o kampani.

Předpokládám, že šlo o Kvapilovu iniciativu.
Ano, oslovil mě ještě před tím, než byl součástí mého týmu, takže jeho dokument a jeho spolupráce na mojí kampani jsou skutečně dvě oddělené funkce.

Film může z principu budit nedůvěru.
S tím dělá Robin jediné, co může: Hned na začátku a jasně vysvětluje svou pozici, svůj vztah ke mně, takže divákovi plně odkrývá karty a umožňuje mu vnímat film se vším všudy. Kdyby byl součástí mého týmu a nezmínil to, dopustil by se opravdu podvodu a chyby, ale jistě si dobře uvědomoval, že musí s kůží na trh.

Jaký je váš vztah k dokumentaristice?
Byl jsem podruhé subjektem dokumentu, ten první dělala Olga Sommerová. Díky ní jsem se mohl vrátit do věznice, kde jsem za minulého režimu strávil nějaký čas, což pro mě bylo velmi osobní. Takže z tohoto hlediska vnímám schopnost dokumentaristů připomenout mi zásadní okamžiky způsobem intenzivnějším, než zvládnou vzpomínky. Obecněji vnímám hlavně neukotvenost dokumentu, nejasnou hranici mezi neutrální zprávou a osobním pohledem na události. Kde a do jaké míry je pro dokumentaristu přípustné vstupovat do filmu sám za sebe? Jak dosáhnout co největší poctivosti? Kdy a jak má člověk upřednostnit, co se děje, před vlastním vnímáním? Zvlášť když nikdy není možné se svému vnímání úplně vzdálit? Všichni jsme lidé – i dokumentaristé.

Česká radost v českých kinech (Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)
Film je distribuován v rámci ji.hlavského projektu Česká radost v českých kinech. MFDF Ji.hlava je největší festival věnovaný autorskému dokumentárnímu filmu ve střední a východní Evropě. Festival probíhá tradičně koncem října v Jihlavě. Mottem festivalu je slogan „Myslet filmem!“, tradičním symbolem je trychtýř.
www.ji-hlava.cz

Pilot film
Zaměřuje se na distribuci výrazných hraných, dokumentárních i animovaných filmů. Důraz klade
na autorský rukopis. Je provozovatelem Kina Pilotů v pražských Vršovicích, které promítá filmy
dle vlastní dramaturgie – od aktuálních blockbusterů po autorské snímky.
www.pilot-film.cz

Režie: Robin Kvapil, Radim Procházka | Scénář: Robin Kvapil, Radim Procházka | Kamera: Petr Racek, Petr Salaba, Robin Kvapil | Hudba: Vojtěch Procházka, Miroslav Tóth | Vystupují: Michal Horáček, Robin Kvapil, Jiří Drahoš, Miloš Zeman, Jiří Ovčáček, Jaromír Soukup a další | Producenti: Radim Procházka, Robin Kvapil / Mix zvuku: Marek Musil
Česko, 2018, 73 min
Distribuční premiéra: 24. 1. 2019

www.ceskaradost.cz  



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 





Rozhovor

Temperamentní tango na nádvoří historického pivovaru v Dalešicích

Quintet perexMezinárodní hudební festival Petra Dvorského nabídne ve svém jubilejním 20. ročníku svým posluchačům temperamentní tango. Abychom se o tangu a jeho protagonistech z Escualo Quintetu dověděli více, položili jsme několik otázek Jakubovi Jedl...

Hledat

Chaty s osobností


Literatura

Týden knihoven 2017

tyden knihoven200Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČT vyhlašuje 21. ročník kampaně na podporu čtenářství a propagace služeb knihoven Týden knihoven 2017. Do celostátní akce, se zapojí ve dnech 2. – 8. října 2017 veřejné knihovny v celé České re...

Divadlo

Demytizovaný příběh Jana Opletala na olomoucké scéně
opletal 200Divadlo na cucky uvedlo v rámci festivalového programu 22. Divadelní Flory premiéru autorské inscenace Opletal. Hostující režisér nastupující generace Michal Hába v ní spolu s trojicí herců připomíná osud Jana Opletala a jak jeho příběh vnímaj...

Film

ŽIVOT JE ŽIVOT

vetch 200Ondřej Vetchý a Simona Stašová jako manželský pár řeší v komedii Život je život milostné a životní eskapády svých tří dcer, ale především svoje vlastní. Za snímkem stojí autoři úspěšné veselohry Láska je láska, oproti „Lásce“ ale „Život“ slibuje více ...