VÁCLAV KRŠKA A (NEJEN) FILMOVÝ ODKAZ

VÁCLAV KRŠKA A (NEJEN) FILMOVÝ ODKAZ

Tisk

osudova nesmelost200Režisér Václav Krška (1900-1969) patří mezi české režiséry, kteří zůstávají ve stínu svých slavnějších kolegů. Je uznáván jako průkopník poetických či lyrických výpovědí, jenž měl tu smůlu, že svého uměleckého vrcholu dosáhl v temných 50. letech, spoutáván tehdy vyžadovanými normami. Podřídil se jim zejména v sérii agitačních životopisů, ale zároveň jim unikal v procítěných, ideologických stigmat zcela zbavených přepisech Šrámkových předloh Měsíc nad řekou a Stříbrný vítr. A k velké obrodě svého talentu byl připraven díky kritickému snímku Zde jsou lvi, neskrývajícímu rozčarování z poměrů ve společnosti, který byl záhy odsouzen jako pomlouvačný. Pak už rezignoval…

 

O Krškovi, narozeném v jihočeské vísce Heřmani, již v uplynulých desetiletích pojednávala řada časopiseckých pojednání, dokonce vyšla Dvořákova monografie Poetický svět Václava Kršky (1989). Nyní se k zájemcům dostává sborník Osudová osamělost, sestavená z devíti metodologicky různorodých příspěvků, které přibližují jak jednotlivá díla, tak stylotvorné prvky jeho tvorby. Publikace byla zaštítěna olomouckou univerzitou, odkud pocházejí autoři jednotlivých statí, a jako třetí publikaci ji v ediční řadě Filmová mozaika (po knihách Marketa Lazarová a Kinematograf!) vydalo nakladatelství Casablanca.

Například Tomáš Uher zmapoval Krškovy aktivity před jeho vstupem do filmové branže, dovíme se mimochodem také o jeho problémech se soudy kvůli homosexuální orientaci. Jan Jendřejek podrobně popsal osudy prvního Krškova samostatného filmu Řeka čaruje – na černobílé fotografii (předchozí dva snímky spolurežíroval s jinými tvůrci): práce za něm začaly ještě za protektorátu a po osvobození se řešilo, co s celým projektem, zda není příliš poznamenaný německou nadvládou – nakonec byl přece jen dokončen. Škoda jen, že podobně nebyly zpracovány i další Krškovy filmy, které též narážely na rozpaky či vyslovenou nepřízeň (jmenovitě Stříbrný vítr a Zde jsou lvi).

osudova nesmelost3

Ondřej Sabol ve své studii přiblížil, jak Krškovy poetické filmy byly hodnoceny dobovou i pozdější kritikou, která žádoucí úrovně dosáhla až díky založení teoretického časopisu Film a doba. Svůj text pojal jako doplnění dosavadních převážně novinových ohlasů, když zkoumá narativní i stylistické postupy, všímá si smyslového opojení postav i diváka. Důležitý je příspěvek Milana Haina o kořenech Krškových životopisných počinů, které vyrůstaly z jiných kořenů – ze snovosti i expresivity – než jaké záhy filmařům vnutili stalinističtí ideologové. Jmenovitě rozebírá Housle a sen, pojednávající o houslovém virtuózu Josefu Slavíkovi, současníku a snad i konkurentu věhlasnějšího Paganiniho. Témuž filmu, respektive jeho snovosti coby důsledku hrdinova chorobného blouznění, se věnuje rovněž Andrea Faltýnková. Napsala, že snímek Housle a sen působí jako horečnatý sen, v němž je zpočátku velmi obtížné rozlišit jednotlivé roviny fikčního světa.

Další příspěvky rozebírají, co Krška natáčel (směl natáčet) v 50. letech. Životopisné filmy zkoumá na pozadí jednoho z nich, Posla úsvitu o vynálezci Josefu Božkovi. Ze srovnání verzí scénáře i výsledného filmu pak dovozuje, nakolik se výchozí záměry dařilo naplňovat, nakolik se obrušovala povahopisná schémata v kresbě jednotlivých postav. Jana Bébarová se dotkla dvou Krškových setkání s Fráňou Šrámkem, zajímala se o adaptační postupy při převádění literární předlohy do filmové podoby, rozlišuje příběh a vyprávění, osvětluje přenos narativních funkcí (mezi divadelní hrou a filmem v Měsící nad řekou - foto, mezi románem a filmem ve Stříbrném větru).

osudova nesmelost2

Závěrečný text Jany Jedličkové se zabývá ženskými postavami u Kršky – autorka si zvolila méně známý snímek Kde řeky mají slunce, s výrazným sociálním akcentem přibližující rigidní venkov v dobách před první světovou válkou. Škoda jen, že nikdo neprozkoumal herectví našich předních hereček (zejména Dany Medřické), které Krška s oblibou obsazoval. Je jistě pravda, jak se ostatně i v knize píše, že zejména ženské herectví bylo často teatrální, stylizované a „nefilmové“, avšak také strhávalo svou expresivní naléhavostí (třeba u Medřické v případě filmu Zde jsou lvi).

Kniha obsahuje cenné přílohy: nalezneme soupis literární Krškovy tvorby i shrnutí prací o Krškovi (doplnil bych ještě stať Ondřeje Koláře otištěnou v píseckém Otavínu či upozornil na rozsáhlou pasáž v knize Heřmaň od manželů Matoušových), připojen je ještě obšírný výběr další odborné literatury. Nechybí ani podrobná filmografie, zachycující všechny filmy, na nichž se Krška podílel, a to včetně televizních projektů, které chystal na sklonku života (a kterým se nikdo podrobněji bohužel nevěnoval). Jen schází zmínka, že se také podílel na sérii Shakespearovských monologů a rovněž na dvou dílech volného cyklu Malá noční povídka.

Milan Hain, Milan Cyroň a kol. : Osudová osamělost. Obrysy filmové a literární tvorby Václava Kršky.

Vydala Casablanca, Praha 2016. 272 stran.

Hodnocení: 90 %

Foto: kniha, Česká televize

osudova nesmelost1


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Co odhalilo Tajemství rodu?

Helena Voldanova 200Na televizních obrazovkách České televize běžel cyklus Tajemství rodu, který představuje, jak pátraly po svých předcích nejrůznější známé osobnosti. Odbornou konzultantkou pořadu je Helen...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

Zelené Vánoce podle Grinche

grinch  How the Grinch Stole ChristmasVánoční pohádka Grinch (2000) je v tuto roční dobu ještě poměrně neaktuální. Jim Carrey v převleku chlupatého, zeleného, sádelnatého a nesnášeného žoku lidského masa však ukazuje, že Váno...


Literatura

Jak to ten pes myslí

Pes kniha 200Lámali jste si občas hlavu nad tím, proč Váš pes dělá určité věci, které kolikrát nelze logicky vysvětlit? Rádi byste ho pochopili, popřípadě daným situacím předešli? Autorka knihy Arden Mooreová – právem uznávaná poradkyně v ...

Divadlo

Divadelní start ve Zlíně se blíží. Připomene Tomáše Baťu, rozdá ceny Aplaus a pobaví premiérou Příběhů obyčejného šílenství

Divadlo ZlinNová 67. sezona Městského divadla Zlín se rozjede s humorem. V sobotu 8. září večer se uskuteční ve Velkém sále premiéra Příběhů obyčejného šílenství, kterou si nenechá aujít ani autor Petr Zelenka

Film

Diagnózy času nabídnou projížďku dějinami českého filmu

diagnoza casu obalka 200Dějiny národních kinematografií mají zpracovány snad v celé Evropě, jen v České republice na ně čekáme marně. Přitom Československý filmový ústav (předchůdce dnešního Národního filmového archivu) práce na nich započal př...