NFA identifikoval doposud ztracený film Georgese Mélièse Soutěž eskamotérů
Banner

NFA identifikoval doposud ztracený film Georgese Mélièse Soutěž eskamotérů

Email Tisk

 

soutez eskamoteru 200V Praze dne 11. 10. 2016 – Národní filmový archiv (NFA) patří mezi světové filmové archivy, které se mohou pyšnit filmovými kolekcemi z počátku kinematografického věku. Mezi kolekcemi, které nás stále uchvacují svým významem má své výsostné místo sbírka filmů stvořitele kinematografického představení Georgese Mélièse. NFA díky pokročilým výzkumným metodám identifikoval dílo, které bylo považováno za ztracené.

Počátky kinematografie jsou úzce spjaty s invenčním výtvarníkem a tvůrcem kinematografického představení Georgesem Mélièsem (1861–1938), který dokázal dirigovat své filmy jako hudebník a zároveň využít nových možností filmové techniky. Jeho mimořádné dílo bylo později označováno jako raný příspěvek k žánru science-fiction nebo fantasy.
V nedávné době obdržel NFA darem filmový kotouč se třemi slepenými filmy na původním nitrátním materiálu, souhrnně označené jako dílo Mélièse z roku 1904 „Les transmutations imperceptibles“ (Neviditelné proměny). To naznačovalo, že obsahem daru je i tento film. „Když jsem si prohlédla filmový pás, okamžitě jsem věděla, že dané dílo na něm není, a ačkoliv chybí začátek, že jeho součástí je dosud neobjevený film. Na pásu byly obrazy a výjevy, které nebyly nikdy zdokumentovány,“ říká Jeanne Pommeau, restaurátorka NFA.
NFA měl doposud ve svých sbírkách 21 filmů tohoto autora. Následně byl filmový pás podroben detailní analýze se snahou o určení všech tří filmů. S identifikací pomohly údaje na filmových okénkách, které obsahovaly značky jednotlivých firem, protože v prvních patnácti letech kinematografie se hojně vyskytovalo plagiátorství a existovala řada pirátských kopií filmů. Proti tomu bojovali filmoví tvůrci vkládáním svých značek na okraje filmových pásů, do mezititulků nebo přímo do obrazu mezi rekvizity. „Tento postup umožňuje dnešnímu filmovému archiváři snazší identifikaci filmu: určení filmové společnosti je často prvním krokem ke zjištění dalších informací o daném snímku,“ dodává Jeanne Pommeau. Další vodítka poskytly například i dochované filmové scénáře. „Na základně podrobné analýzy můžeme s jistotou říct, že první film na tomto pásu je ztracený Mélièsův film Match de prestidigitation (Soutěž eskamotérů). Jedná se o mimořádný objev,“ říká Michal Bregant, generální ředitel NFA.
Druhý film byl identifikován jako dílo společnosti Pathé a jeho stylizace pomohla určit, že se jedná o film z přibližně téže doby, jako je ten první. Úvodní německý titulek „Die Socke“ a děj filmu odpovídají filmu „La Chaussette“, který vyrobila společnost Pathé v roce 1905.
Třetí film je pozdější a vznikl ve společnosti Gaumont značka je uvedena na okraji filmu. Neobsahuje úvodní titulek ale mezititulek, ve kterém je uvedeno pořadové číslo filmu, z něhož vyplývá, že film vznikal v letech 1909 a 1910. Scénáře společnosti Gaumont z této doby jsou dochovány ve Francouzské národní knihovně v Paříži. Analýzou se podařilo určit, že se jedná o film „Amoureux de Madame“ z roku 1909, který byl zřejmě doposud také neznámý.
Proč jsou filmy spojené, zůstává tajemstvím. Je pravděpodobné, že byly takto prezentovány kolem roku 1910 v některých putovních kinech nebo je dodatečně slepil až pozdější majitel. „Proto bude NFA tyto filmy prezentovat společně, tak jak byly dochovány,“ dodává Michal Bregant.

soutez eskamoteru

 



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

Anketa



Literatura

Nepřehlédněte Nejlepší knihu o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!

fake news 200Téměř souběžně s prezidentskou volbou vydalo nakladatelství CPress velmi důležitou knihu s názvem Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! Se čtenáři si autoři pohráli už v tomto názvu, ale jinak jim předložili kvalitní a ...

Divadlo

Oblíbené představení Pan Kaplan má třídu rád oslaví 200. reprízu

abc 2004. října oslaví Divadlo ABC 200. reprízu hudební komedie Pan Kaplan má třídu rád plnou písní, tance a půvabného humoru v podání Oldřicha Víznera, Lubomíra Lipského, Jitky Smutné, Veroniky Gajerové, Martina Písaříka...

Film

Vrah se vrací patří k lepším béčkovým thrillerům

Jak se jednoduše pozná dobrý producent? Podle toho, s jakou rychlostí dokáže parazitovat na úspěchu jiných. Po úspěchu temného thrilleru Sedm se podezřele často začala objevovat díla s vraždícími náboženskými psychopaty. K pozdním dílům této v...