Autor*vize*meze*televize

Autor*vize*meze*televize

Email Tisk

tele200Jaká je podoba televize? Jakým jazykem se vyjadřuje? Co svými pořady sděluje? V čem se liší poslání veřejnoprávních a soukromých televizí? Jak se vytváří iluze reality, potažmo "jediné" pravdy? O tom všem pojednávaly příspěvky na konferenci, která zaštítěna Českou televizí proběhla na sklonku roku 2013 v Praze i Bratislavě. Nyní vychází sborník jen některých přednesených statí nazvaný Autor*vize*meze*televize. Jeho editoří věří, že každý na území bývalého Československa by měl česky i slovensky rozumět, takže všechny příspěvky zůstávají v jazyce svých autorů.

 

Kniha je rozdělna do čtyř oddílů. První zařazuje texty, které zkoumají prostředky televizní řeči, zvláště pak v oblasti dokumentu. Někdy se autoři přidržují srovnávání obdobných projektů, třeba Třeštíkové časosběrných dokumentů na jedné straně a obdobného amerického cyklu v režii Michaela Apteda. Jednotlivá zamyšlení se obírají hlediskem ženy v dokumentu, zkoumají prezentaci dějepisu na televizní obrazovce, též přistoupí úloha dramaturga jako spoluautora.

Za nejpřínosnější ovšem pokládám studii Jadwigy Hučkové o polském dokumentaristovi Andrzeji Fidykovi, jenž už před třemi desítkami let - ještě za komunistického režimu! - natáčel v severní Koreji. Jenže přivezený materiál bez nadsázky geniálně sestříhal do groteskní výpovědi nazvané Defiliada (na snímku). Ta by měla být šířena, protože hravě schová do kapsy všechny dnešní nemrcouchovité pokusy (nejnověji V paprscích slunce) něco z této do sebe uzavřené a veskrze totalitní země vytěžit.

Druhý oddíl shrnuje obhlídky po historii televizního média, jak tvorby, tak kritických ohlasů v tisku. Martin Štoll mapuje začátky televizního vysílání vesměs podřízeného ruskému vzoru, Daniel Růžička popisuje, jak se Československá televize podřizovala i protivila totalitní moci v prvních desetiletích své existence, Marek Hlavica se věnuje normalizačním poměrům v dramatické tvorbě brněnského studia ČST. Milan Šmíd se pozastavil u role televize v době politických změn roku 1989 a konečně Petr Bednařík se zahleděl na tendence českých televizních seriálů v uplynulém čtvrtstoletí.

Třetí oddíl zacílil na proměny televize v digitálním věku, ovšem se zkušenostmi nasbíranými hlavně ve Velké Británii (Ján Višňovský, Jan Čulík). Závěrečná čtvrtá část si zvolila název Televize ve veřejném prostoru (s dovětkem „nebo naopak“). Pisatelé zde probírají jednotlivé aspekty tohoto vymezení jak u nás, tak na Slovensku, všímají si regionálních televizí a vysílání pro menšiny, dotýkají se se podoby zpravodajství, ale třeba také odrazu televize v literatuře.

tele

 

Petr Kopal ve svém příspěvku domýšlí, jak se televizní obrazovky stala rovnocenným členem rodiny, jak se zrodil "televizní národ". Svou stať uzavírá konstatováním, politická propaganda vládla za bývalého režimu - a je nepochybné, že Česká televize ji šíří i dnes.

Ne že by tato kniha nebyla zajímavým obohacením diskusí o televizi, ale přece jen se mnohdy jedná o pouhé, mnohdy jen narychlo sestavené střípky z prací či průzkumů daleko obsáhlejších. Ostatně: když už tahle brožované publikace společnou péči hned tří nakladatelství vyšla, jistě by nebylo od věci zauvažovat o vydání dvou zásadních prací Jakuba Jiřiště o dění v Českoslovenké televizi během 50. a 60. let. Autor se opírá o širokou pramennou základnu, zjištění dokáže přesvědčivě sumarizovat a vůbec nevadí, že jeho texty vznikly během vysokoškolského studia jako bakalářské a magisterské výstupy. I současná Česká televize přece vydává knihy...


Petr Kaňka, Václava Kofránková, Ingrid Mayerová, Martin Štoll (eds.): Autor*vize*meze*televize.
Vydaly Ústav pro studium totalitních režimů, Česká televize a Vysoká škola múzických umění, Praha/Bratislava 2015. 242 stran.

http://www.ustrcr.cz/cs/sborniky

Hodnocení: 80 %

( 0 hlasů )

Foto: kniha, http://stopklatka-dziks.blogspot.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

RENÁTA LUCKOVÁ


redaktorka

    je fotografka, novinářka, moderátorka a koučka. V autorské dvojici s Pavlem Veselým organizovali a moderovali mnoho akcí. Vedla rozhovory s různými významnými osobnostmi – podnikateli, manažery, politiky, diplomaty, s lidmi z kultury a dalšími. Její fotografie a texty byly publikovány např. v Katolickém týdeníku, na webových stránkách Arcibiskupství pražského, Historická šlechta, Svět úspěšných, v kulturní a hospodářské revue Fragmenty, v časopise Naše rodina, v tiskové agentuře MediapressServis, v časopise Policista, Český bratr, Překvapení aj. Absolventka VŠE a UK. Má zkušenosti v oblasti PR, reklamy a marketingu, ale i v oblasti  firemních financí, personálního řízení a andragogiky.

    Spolu s Pavlem Veselým jsou autoři knihy "Setkání s Dominikem kardinálem Dukou OP", která vyšla k jeho 70-tým narozeninám, kde publikovala i své fotografie.

Toulavka

Anketa


Partneři

Hledat

Mimísek 40

Z archivu...

Nové komentáře

  • 19.04.2018 14:38
    Hello
    If it were not so ...
     
  • 10.04.2018 17:16
    :)
    Taj Mahal je ...
     
  • 24.02.2018 12:08
    Jelínková
    Pane Zmožek,přeji vše ...

Facebook

Twitter


Literatura

Po hlavě a nadoraz s Honzou Tománkem

po hlave a na doraz tomanekKniha je životním příběhem Honzy Tománka, obyčejného kluka, který po úrazu ochrnul. V tuto chvíli se jeho život láme a osud jako by se chtěl za vše špatné omluvit. Dává mu šance, do kterých se vrhá po hl...

Divadlo

Tři muži v nesnázích

altBranické divadlo uvedlo ve čtvrtek 3. května premiéru komedie Tři muži v nesnázích. Typická divadelní fraška, plná zvratů, humoru a neuvěřitelných náhod je „nudolapkou“ s výborným hereckým obsazením a perfektní prací ...

Film

Nejhledanější muž - Philip Seymour Hoffman v hlavní roli špionážního dramatu. Napsal mu ji John le Carré

Nejhledanejsi muz 200Dlouho očekávaný snímek A most wanted man (Nejhledanější muž) na motivy románu Johna le Carrého (autora bestsellerů Jeden musí z kola ven a Nepohodlný) vstoupil 4. září do českých kin. Nedávno zesnulý herec, kte...