V nabídce letošního KineDoku nechybí festivalové hity

V nabídce letošního KineDoku nechybí festivalové hity

Email Tisk

kinedok200Během minulého roku proběhl pilotní ročník jedinečného projektu KineDok, spočívajícího v projekcích autorských dokumentů na netradičních místech. V roce 2016 představuje projekt organizovaný Institutem dokumentárního filmu dalších 15 dokumentů a nabízí možnost site-specific promítání nově i divákům v Polsku a Norsku. V České republice mohou fanoušci autorského dokumentu navštívit během roku na 150 projekcí na nejméně 25 nejrůznějších místech a seznámit se s filmy, které se s úspěchem promítaly na zahraničních filmových festivalech. Projekce bývají doprovázeny debatou s tvůrci filmu či odborníky.

 


„Úspěch kinedokových projekcí u nás i v zahraničí v průběhu minulého roku nás velmi těší. Stejně tak skutečnost, že se nám podařilo získat pro druhý ročník projektu 15 výjimečných autorských dokumentů z evropské produkce a nadchnout pro spolupráci nová promítací místa, kluby, galerie, kavárny a multifunkční prostory.“ říká manažerka projektu KineDok Jana Ripplová. A jaké filmy obsahuje letošní kinedoková nabídka?
Domácí dokumentární tvorbu zastupuje úspěšný snímek Jana Foukala Amerika, který si odbyl premiéru na MFF Karlovy Vary a přibližuje český fenomén trampingu, hon za svobodou v lesích, pod širákem a u táboráku za zvuků kytar. Druhým českým reprezentantem je časosběrný dokument Jiřího Stejskala Jáma, jehož hlavní postavou je energická Nataša žijící uprostřed sídliště v centru Kyjeva se svými dvěma muži, čtyřmi dětmi a také stádem koz a prasat. Jako správná hlava rodiny se snaží svou chajdičku ubránit před developery a svou rodinu před nástrahami z řad jehovistů a různými konspiračními teoriemi.
Součástí kinedokové nabídky je také úspěšný maďarský dokument Drifter režiséra Gábora Hörchera, který zabodoval na festivalech v Sarajevu, Lipsku nebo Amsterdamu. Jde o portrét rebelujícího teenagera, který chce navzdory škole i rodičům za každou cenu soutěžit v místní rallye, aniž by měl funkční auto nebo řidičák. Další snímek plný živé hudby v režii Balázse Lévai Hudební bratři ukazuje, jak jedna písnička dokáže pomoci úspěšně zakončit léčbu drogově závislého frontmana nejznámější maďarské kapely. Její cover verze dokázala vynést folkovou skupinu až k 15 milionům zhlédnutí na You Tube a pár muzikantů v krizi hrajících po svatbách utvrdit v jejich lásce k hudbě.
Z Chorvatska ve výběru figuruje dokument Je to nejlepčejší od Evy Kraljević, ve kterém sama režisérka citlivě zachycuje svůj láskyplný vztah k sestře, jejíž vtip a duchaplnost zcela zakrývají její postižení a dělají z ní hvězdu dokumentárního plátna. Hlavními hrdinkami filmu Miss Roma ve škole, natáčeného v průběhu tří let, je několik romských dívek, které se snaží vymanit z nalajnované budoucnosti: první kluk-dítě-manžel, dodělat si školu a postavit se na vlastní nohy. Mají ale vůbec šanci něco změnit?

kinedok

 

O tom, že celosvětový úspěch současné rumunské filmové tvorby neleží jen na bedrech hraného filmu, nejlépe svědčí dokument Alexandra Nanau Toto a jeho sestry, který už posbíral nespočet ocenění například z festivalů v Lipsku, Varšavě, Florencii, Londýně, New Yorku či Jihlavě. Snímek přibližuje život desetiletého Totonela, který se svými dvěma staršími sestrami vyrůstá v chátrajícím bytě poté, co jejich matku zavřeli za obchod s drogami. Jak to vypadá, když si děti samy sobě a navzájem dokáží pomoci víc, než by zvládli jejich rodiče? Režisérská dvojice Mihai Dragolea a Radu Constantin Mocanu se ve filmu Zlatý robot zaměřili na příběh 32leté boxerky Steluty, která má za sebou nejen řadu vítězství na evropských i světových šampionátech, ale také dětství strávené na ulici a v sirotčincích.
Slovensko v letošním roce reprezentuje dvojice krátkých filmů studentek VŠMU Ivany Hucíkové a Terezy Michalové nazvaných Matky a dcery a Nový svět. Režisérky ve filmech zachycují křehké téma společného soužití čtyř generací žen a život osamělé, psychicky labilní ženy v chátrajícím domě. Ve výběru nechybí ani nejoceňovanější slovenský dokument uplynulého roku Tak daleko, tak blízko. Zkušený režisér Jaro Vojtek v něm bez laciného sentimentu zachycuje ne zas tak odlišný svět několika autistů a jejich vztahy s rodiči. Rozhovor s Jaro Vojtkem o jeho snímku si můžete přečíst zde.
Dvěma novými partnery v kinedokové síti jsou v letošním roce Norsko a Polsko. Z norské produkce k divákům zavítá poetický snímek Sourozenci až za hrob od Frode Fimlanda o poklidném soužití sedmdesátiletých sourozenců Magnara a Oddny, kteří společně hospodaří na rodinné farmě uprostřed divoké norské přírody, kde nejpokročilejší technologii reprezentuje jen rozbitý kazeťák a krabice nepoužitelných kazet. Dokument Medvědí ostrov natočený Inge Weggem naopak pojednává o již druhém adrenalinovém tripu tentokrát tří bratrů (ten první Na sever od slunce se stal diváckým festivalovým hitem), kteří se vydali nejen surfovat, lyžovat a snowkitovat na zasněžené pobřeží jednoho z nejstudenějších ostrovů světa obývaného povětšinou ledními medvědy.
Do bývalého ruského letoviska, dnes ale po válce o nezávislost rozbořené Abcházie, zavede diváky polský a na řadě festivalů oceněný Dominový efekt, nabízející černý humor od Černého moře v režii Elwiry Niewiery a Piotra Rosolowski. Abcházský ministr sportu Rafael pro zviditelnění své země organizuje světový šampionát v dominu a zároveň se snaží udržet svůj vztah s hysterickou ruskou operní pěvkyní Natašou, která bohužel v Abcházii nenachází svůj smysl života tak, jak si původně představovala. 

V dokumentu 6 kroků od sebe se polský režisér Bartosz Dombrowski inspiroval teorií, která tvrdí, že každý člověk je s ostatními spojený prostřednictvím řetězce šesti lidí, kteří se navzájem znají. Teorii testuje v road movie sledující vztahovou linii mezi varšavskou punkerkou Martynou a mexickým farmářem Antoniem. Výběr letošních kinedokových dokumentů uzavírá snímek lotyšské režisérky Ievy Ozoliny Můj otec bankéř. Režisérka ve filmu pátrá po svém otci, který po pádu Sovětského svazu rychle zbohatl a poté ještě rychleji zmizel, a kterého prý Interpol po 18 letech našel v malajském blázinci.
Institut dokumentárního filmu jako hlavní organizátor KineDoku zajistil otitulkování všech filmů do českého jazyka a pomáhá místním organizátorům kinedokových projekcí s propagací a zajištěním debat s tvůrci filmů a experty z rozličných oborů. Podrobnější informace a především seznam kinedokových míst s daty projekcí najdete na stránkách kinedok.net a na FB stránkách projektu.


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

K21 se představuje

KATEŘINA HAJŇUKOVÁ


redaktorka a editorka

    Narodila se koncem března 2000, je tedy znamení berana a jak říká, zcela odpovídá její tvrdohlavosti. Pochází z Karlových Varů, které moc ráda a v současnosti je studentkou čtyřletého gymnázia.

    S K21 spolupracuje od začátku července a říká, že je za to neskutečně ráda. "Editace mi otevřela nový svět, který pro mně mnoho znamená a dává mi mnoho možností."

    Mezi koníčky Kačka řadí poslouchání hudby, čtení, psaní různých příběhů, hraní na keyboard, jízdu na skateboardu a trávení času se svými přáteli. "Dalo by se říct, že mým velkým koníčkem je barvení vlasů. D§vod? Už čtyři roky si barvím své hnědé vlasy částečně na modro a nikdy bych svoje modro-hnědé vlasy nevyměnila."

    Mimo studia a editace se věnuje svému blogu. Blogerkou je už asi sedm let, při čemž svůj dosavadní blog má čtyři roky. Ve škole ji nejvíc baví psychologie, český jazyk a angličtina.

    "Ze všeho nejdůležitější je pro mě moje rodina, která mě vždy drží nad vodou. Motta a citáty jsou moje doména. Už jako malá jsem si sepisovala a opisovala motta z internetu nebo ráda prohledávala mamčiny sešity s citáty. Můj nejoblíbenější pochází od zpěváka Andyho Biersacka, který má skupinu Black Veil Brides, kterou miluji: "Každý na světě má sny. Drž je blízko svého srdce a nikdy nepouštěj..."

Toulavka

Anketa


Chat s osobností

Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 28

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Dva silné sociální příběhy z Brazílie – zcela jiné a přesto podobné

brazil200Kniha Dva bratři, film Campo Grande. Oba příběhy jsou zcela odlišné, odehrávají se v jiném období i místě Brazílie. Přesto lze najít spojující linku – sociální rozdíly, které mají obrovský vliv na život a šance lidí.  

...

Divadlo

Dvě sestry Marie a Ester a dva lidské osudy - každý z jiného pólu lidského bytí.

damy200Zatímco Marie se vrací do svého rodného domu ze světa, kde prožila spousty zážitků, skutečných i smyšlených, které vypráví v poutavých příbězích, její sestra Ester prožila poklidný, možná až nudný život venkovské učitelky a nevytáhla paty z rodného dom...

Film

Česká filmová a televizní akademie bude nadále oceňovat filmaře soškou Českého lva

cesky lev perex21. ročník výročních cen České filmové a televizní akademie (ČFTA) se uskuteční pod známým názvem Český lev. ČFTA, která letos poprvé udílení výročních cen českým filmařům organizuje sama, může s potěšením oznámit, že po několikaměsíční...