Saulův syn navrací noční můru minulosti
Banner

Saulův syn navrací noční můru minulosti

Email Tisk

sauluv syn paraSaulův syn je maďarské drama, které nám jako svůj debutní film přináší režisér a scénárista László Nemes. V českých kinech ho můžeme vidět od 18. 2. 2016. Snímek nově ohodnocený soškou Oscara za neanglicky mluvený film získal také Velkou cenu poroty v Cannes. Zaslouženě?

 

László Nemes, budapešťský rodák, měl velmi naléhavý záměr. Uchopit Holocaust, téma v minulosti dosti často znázorňované, jiným a neobvyklým způsobem. Vyhranit se proti již vyprázdněným stereotypům a vnést do filmu jiný pohled. Pohled jednoduchý, avšak tím více silný, tím více živý. Díky podpoře programu Cinéfondation mohl jeho rukou a rukou Clary Royer vzniknout během pár měsíců Saulův syn.

 

sauluv syn oscar


Celý film je obrazem pouhých dvou dnů života maďarského člena Sonderkommanda Saula ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi. Členové těchto komand existovali v izolaci od ostatních věžnů a jejich úkolem byla práce naprosto nelidská a téměř nepředstavitelná – likvidace vězňů tábora a veškeré činnosti okolo. V tomto prostředí se odehrává hlavní dějová linie filmu, a to Saulova úzkostná snaha pohřbít malého usmrceného chlapce i za cenu ohrožování života dalších spoluvězňů. Tato situace v nás může vyvolávat rozporuplné pocity ohledně vnímání hlavní postavy. Je postavou kladnou nebo zápornou? Zároveň nám autor prostřednictvím Saulova jednání ukazuje realisticky, avšak ne přehnaně naturalisticky, váhu tohoto traumatizujícího místa.

Pozadí hlavního příběhu je znázorňováno jen jakoby mimochodem přes rameno hlavní postavy, a tím činí celé vyznění děje ještě trýznivějším. Právě tyto scény jsou často i kamerově rozostřené. Na reálnosti celá scenérie nabývá také díky zachování rozličných jazyků členů tohoto tábora.

 

sauluv syn cl


Už při začátku filmu nás zarazí absolutní ticho, které doprovází vstupní titulky. Dalším překvapujícím faktem je, že ani samotný film nepodtrhuje jeden jediný tón. Hudební úprava není potřeba. Stísněné ticho střídá intenzivní hluk znázorňovaného prostředí, který dokresluje celou atmosféru sám. Při závěrečných titulcích je hluk opět střídán mrazivým tichem sálu kina.


Saulův syn je film, který si svá ocenění rozhodně zasloužil. Je zážitkem, díky kterému se vpíjí oživlá noční můra minulosti hluboko pod kůži každého diváka. A na dlouhou dobu.

 

foto zroj: internet



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Zobrazit další články autora >>>

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa


Chat s osobností

Partneři

Hledat

Mimísek 36

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Rozpad civilizačních základů pod rouškou Tmy

Tma perexSci-fi nepatří mezi literární žánry, které často a s nadšením vyhledávám. Přesto jsem po románu Tma z pera Ondřeje Neffa sáhla a nechala se pohltit světem, který je zahalen temnotou....

Divadlo

1000 věcí, co mě serou aneb zůstaneme kamarádi?

1000veci uvodkaUž je to 865 hejtů, co se na síti objevil blog 1000 věcí, co mě serou. Moderně pojaté fejetony, kterými nás povedená trojice oblažuje a nebojí se pojmenovat věci, které štvou obvykle i nás ostatní, ale nikdy jsme je nedotvořili do „věč...

Film

Zákruty filmové kolektivizace

altKdyž se na televizní obrazovce izolovaně vynoří nějaký film, zpravidla bývá pro nezasvěceného diváka obtížné zařadit si ho do přiměřeného kontextu, vnímat jej jako určitý korálek umístěný na dlouhé vývojové škále. Týká se to rovněž kolektivizačního drama...