Kdo si přečte vysoce odborné filmové časopisy?

Kdo si přečte vysoce odborné filmové časopisy?

Email Tisk

casop200Mnohé odborné časopisy, které si potrpí na přízvisko "vědecké", se honosí tím, že jsou recenzované. Nemyslí se tím, že by se na ně psaly recenze (jako je třeba tato), nýbrž že sama redakce si nechává recenzovat nabídnuté texty, aby se si tak nechala potvrdit jejich kvalitu, případně žádat nějaké opravy. Vesměs se jedná o tisky malonákladové, obtížně dostupné, které sotva seženete na novinovém stánku. Jsem v pokušení dokonce napsat, že je čtou hlavně ti, kdo do nich sami píší.

 

 

Podívejme se blíže na tři takové časopisy, na slovenský Kino-ikon, polský Kwartalnik filmowy a též českou Iluminaci. Vesměs se jedná o časopisy, které vycházejí dvakrát či čtyřikrát ročně. Vycházejí v nich rozsáhlé studie, recenze, rozhovory i krátké informativní texty, vyznačují se tematickým sjednocením i různorodostí příspěvků. Začíst bychom se mohli jak do článků původních, napsaných jmenovitě pro dané periodikum, tak přeložených, pokud tvoří vhodný doplněk pro další uveřejněné materiály - někdy jsou ovšem překlady rozhodující položkou.

Podívejme se blíže na obsah nejnovějších čísel jednotlivých časopisů. Kino-ikon 1/2015 připomenul sté výročí narození proslulého novátora mezi filmaři, amerického režiséra a herce Orsona Wellese, jenž nejprve získal proslulost fiktivní rozhlasovou reportáží o vpádu mimozemšťanů a poté jej proslavil filmový debut Občan Kane - a to jak tvarovým uchopením, tak deziluzivním pohledem na osudy jednoho mediálního magnáta.

Welles není jediným tématem. Další příspěvky se věnují třeba italské kinematografii: nalezneme tu i příspěvek českého znalce těchto končin Jana Švábenického, jenž v českém prostředí se svým textem zřejmě neuspěl (nebo jej vůbec nenabídnul?). Ostatně "národnostní" prolínání mezi českým a slovenským prostorem není nijak výjimečné. Pochvalně musím zmínit rovněž to, že Kino-ikon zařazuje přílohu nazvanou Frame, kde studenti uměnovědných oborů mohou zveřejňovat svá první zamyšlení.

Polský Kwartalnik filmovy (jaro-léto 2015, číslo 89-90) se naopak vyznačuje tematickou rozmanitostí, texty, zpravidla psány srozumitelně i pro nezasvěcené čtenáře, jsou věnovány teoretickým otázkám, ale daleko častěji jednotlivým filmům i tvůrcům. Týkají se známých děl i tvůrců. A rozhodně potěší, že hned dva příspěvky se zabývají českými filmy - jednak Herzovou Morgianou, jednak oscarovým Obchodem na korze od Kadára a Klose. Příjemně překvapí, že autoři nepracují jen s polskými ohlasy, ale dobře jsou obeznámeni také s přijetím těchto snímků v českém (československém) kontextu. Jen mě tak napadá: kdyby nějaký Čech psal o polských filmech, také by si dal tu práci, aby se podrobně seznámil, jak o nich smýšlejí naši severní sousedé?

casop

 

Z trojice zmiňovaných časopisů považuji českou Iluminaci (jako prozatím poslední vyšlo číslo 2/2015) za nejméně stravitelnou pro běžného uživatele. Pro četbu tamních textů, jejichž sjednocující spojnicí je digitalizace archivních filmových sbírek (některé kopie jsou stále na letitých nitrátních, tedy prudce hořlavých podkladech), je nezbytná znalost nejen odborné terminologie, ale také je zapotřebí obrnit se trpělivostí, neboť čtenářská nezáživnost je leckdy až odrazující. Přitažlivá je aspoň obálka: vidíme na ní usmívajícího se pána, jemuž zdravotní sestřička předává novorozeně - kotouč filmu...

Kino-ikon 1/2015. Šéfredaktor Martin Kaňuch.
Vydává Asociácia slovenských filmových klubov, Vysoká škola múzických umění, Slovenský filmový ústav. Bratislava 2015, 320 s.

Kwartalnik filmowy (jaro-léto 2015), číslo 89-90. Vedoucí redaktorka Teresa Rutkowska.
Vydává Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Warszawa 2015, 376 s.

Iluminace 2/2015. Šéfredaktorka Lucie Česálková.
Vydává Národní filmový archiv. Praha 2015, 166 s.

Foto: redakce


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

RENÁTA LUCKOVÁ


redaktorka

    je fotografka, novinářka, moderátorka a koučka. V autorské dvojici s Pavlem Veselým organizovali a moderovali mnoho akcí. Vedla rozhovory s různými významnými osobnostmi – podnikateli, manažery, politiky, diplomaty, s lidmi z kultury a dalšími. Její fotografie a texty byly publikovány např. v Katolickém týdeníku, na webových stránkách Arcibiskupství pražského, Historická šlechta, Svět úspěšných, v kulturní a hospodářské revue Fragmenty, v časopise Naše rodina, v tiskové agentuře MediapressServis, v časopise Policista, Český bratr, Překvapení aj. Absolventka VŠE a UK. Má zkušenosti v oblasti PR, reklamy a marketingu, ale i v oblasti  firemních financí, personálního řízení a andragogiky.

    Spolu s Pavlem Veselým jsou autoři knihy "Setkání s Dominikem kardinálem Dukou OP", která vyšla k jeho 70-tým narozeninám, kde publikovala i své fotografie.

Toulavka

Anketa


Partneři

Hledat

Mimísek 40

Nové komentáře

  • 19.04.2018 14:38
    Hello
    If it were not so ...
     
  • 10.04.2018 17:16
    :)
    Taj Mahal je ...
     
  • 24.02.2018 12:08
    Jelínková
    Pane Zmožek,přeji vše ...

Facebook

Twitter


Literatura

Život (je) byl pes aneb životop(i)es psa Života

zivot byl pes rytirovaO pejscích můžeme psát pořád, jsou to velmi pozoruhodní rodinní miláčci a knihy o nich také můžeme pořád číst. Uvítejme proto další titul o pejskovi, tentokrát s neobvyklým jménem Život, který se s životem musel pořádn...

Divadlo

Elita národa včera, dnes a zítra
ElityDoba se mění, ale lidé zůstávají stejní. Tento sociální jev má svou kladnou i zápornou stránku. Jestliže se ale v postkomunistických zemích objevují na vysokých společenských pozicích osoby spjaté s nechvalnou činností pro minulý režim, je tento úkaz silně...

Film

The Amazing Spider-Man: znovu a jinak z pohledu ženy

altSamotná postava Spider – Mana letos slaví padesát let od doby, kdy se představila světu v Marvelovském komiksu Stana Lee a Stevea Ditko. Tenkrát pravděpodobně ještě nikdo netušil, že se pavoučí muž stane takov...