Reklama
Banner
Banner

Kdo si přečte vysoce odborné filmové časopisy?

Email Tisk

casop200Mnohé odborné časopisy, které si potrpí na přízvisko "vědecké", se honosí tím, že jsou recenzované. Nemyslí se tím, že by se na ně psaly recenze (jako je třeba tato), nýbrž že sama redakce si nechává recenzovat nabídnuté texty, aby se si tak nechala potvrdit jejich kvalitu, případně žádat nějaké opravy. Vesměs se jedná o tisky malonákladové, obtížně dostupné, které sotva seženete na novinovém stánku. Jsem v pokušení dokonce napsat, že je čtou hlavně ti, kdo do nich sami píší.

 

 

Podívejme se blíže na tři takové časopisy, na slovenský Kino-ikon, polský Kwartalnik filmowy a též českou Iluminaci. Vesměs se jedná o časopisy, které vycházejí dvakrát či čtyřikrát ročně. Vycházejí v nich rozsáhlé studie, recenze, rozhovory i krátké informativní texty, vyznačují se tematickým sjednocením i různorodostí příspěvků. Začíst bychom se mohli jak do článků původních, napsaných jmenovitě pro dané periodikum, tak přeložených, pokud tvoří vhodný doplněk pro další uveřejněné materiály - někdy jsou ovšem překlady rozhodující položkou.

Podívejme se blíže na obsah nejnovějších čísel jednotlivých časopisů. Kino-ikon 1/2015 připomenul sté výročí narození proslulého novátora mezi filmaři, amerického režiséra a herce Orsona Wellese, jenž nejprve získal proslulost fiktivní rozhlasovou reportáží o vpádu mimozemšťanů a poté jej proslavil filmový debut Občan Kane - a to jak tvarovým uchopením, tak deziluzivním pohledem na osudy jednoho mediálního magnáta.

Welles není jediným tématem. Další příspěvky se věnují třeba italské kinematografii: nalezneme tu i příspěvek českého znalce těchto končin Jana Švábenického, jenž v českém prostředí se svým textem zřejmě neuspěl (nebo jej vůbec nenabídnul?). Ostatně "národnostní" prolínání mezi českým a slovenským prostorem není nijak výjimečné. Pochvalně musím zmínit rovněž to, že Kino-ikon zařazuje přílohu nazvanou Frame, kde studenti uměnovědných oborů mohou zveřejňovat svá první zamyšlení.

Polský Kwartalnik filmovy (jaro-léto 2015, číslo 89-90) se naopak vyznačuje tematickou rozmanitostí, texty, zpravidla psány srozumitelně i pro nezasvěcené čtenáře, jsou věnovány teoretickým otázkám, ale daleko častěji jednotlivým filmům i tvůrcům. Týkají se známých děl i tvůrců. A rozhodně potěší, že hned dva příspěvky se zabývají českými filmy - jednak Herzovou Morgianou, jednak oscarovým Obchodem na korze od Kadára a Klose. Příjemně překvapí, že autoři nepracují jen s polskými ohlasy, ale dobře jsou obeznámeni také s přijetím těchto snímků v českém (československém) kontextu. Jen mě tak napadá: kdyby nějaký Čech psal o polských filmech, také by si dal tu práci, aby se podrobně seznámil, jak o nich smýšlejí naši severní sousedé?

casop

 

Z trojice zmiňovaných časopisů považuji českou Iluminaci (jako prozatím poslední vyšlo číslo 2/2015) za nejméně stravitelnou pro běžného uživatele. Pro četbu tamních textů, jejichž sjednocující spojnicí je digitalizace archivních filmových sbírek (některé kopie jsou stále na letitých nitrátních, tedy prudce hořlavých podkladech), je nezbytná znalost nejen odborné terminologie, ale také je zapotřebí obrnit se trpělivostí, neboť čtenářská nezáživnost je leckdy až odrazující. Přitažlivá je aspoň obálka: vidíme na ní usmívajícího se pána, jemuž zdravotní sestřička předává novorozeně - kotouč filmu...

Kino-ikon 1/2015. Šéfredaktor Martin Kaňuch.
Vydává Asociácia slovenských filmových klubov, Vysoká škola múzických umění, Slovenský filmový ústav. Bratislava 2015, 320 s.

Kwartalnik filmowy (jaro-léto 2015), číslo 89-90. Vedoucí redaktorka Teresa Rutkowska.
Vydává Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Warszawa 2015, 376 s.

Iluminace 2/2015. Šéfredaktorka Lucie Česálková.
Vydává Národní filmový archiv. Praha 2015, 166 s.

Foto: redakce


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

LENKA KLESTILOVÁ

ředitelka terénní pečovatelské služby Kvalitní podzim života, z.ú

Film:


PHAR LAP

Nejsem ani fotbalista a ani hokej mě nebaví. Vlastně žádný sport mě nenadchl natolik, abych ho sledovala natož, abych se mu věnovala, ale nasel se jeden hrdina, který mě vážně inspiroval. Emotivní příběh z doby třicátých let, kdy v Austrálii řádila ekonomická krize, je plný nadějí a odhodlání vyhrát, ale i pádů. Krásně ukazuje, jak zkažená umí být lidská povaha. Moc, bohatství a závist, které světem vládnou. Australský film z roku 1983 mi přinesl mého sportovního hrdinu - Phar Lapa. Tenhle anglický plnokrevník byl osobnost. Přestože byl o 10 cm větší a o 150 kg těžší než jeho vrstevníci a prohrával závod za závodem, jeho trenér věřil v jeho dobrý rodokmen a trénoval ho až do úmoru. Jednoho dne se ryzák, od kterého už nikdo nic nečekal, najednou začal posouvat dopředu, až na konec zaujal první pozici. Od té doby byl jasným vítězem ve všech dostizích, ve kterých startoval. Pro sázkaře byl jistotou, ale Austrálii rozdělil na dvě části. Jednou byl milován, druhou nenáviděn. A to natolik, že jednoho dne zemřel. Hypotéz o příčině jeho smrti je mnoho, avšak ta pravá nebyla nikdy objasněna. Ať už za smrt toho koně může kdokoliv, jedno je jisté, můžou za to lidi a jejich hamižnost po penězích. Viník bohužel nikdy nebyl potrestán. Stále ho můžeme vidět v Melbournském muzeu. Snad se mi někdy povede se tam zajet podívat. Díky filmu se mi opravdu vryl do srdce!

Banner

Anketa


Partneři

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Literatura

S jako symbol pro naději

superman a lide z oceli 200Jedno z největších jmen komiksové literatury Grant Morrison (zasáhl do příběhů o X-Menech, Batmanovi, JLA) spolu s esy Ralphem „Ragsem“ Moralesem a Andym Kubertem ...

Divadlo

Vzpoura nevěst: Láska je hezká věc, ale řízek je řízek

vzpoura nevest200Takový je podtitul nové inscenace Městského divadla Zlín Vzpoura nevěst. Jakkoli zní pragmaticky, půjde o svěží komedii, a to nejen o ženách a nejen pro ženy. Hru pro zlínské divadlo napsaly Michaela Doleželov...

Film

Terminátor je znovu ve formě

term200Film Terminator Genisys (2015) se po dlouhé době vrací do zaběhnutých kolejí a znovu nasává atmosféru z druhého dílu, kterou navíc obohacuje vším co se zrovna hodilo. Je zpátky i Arnold Schwarzenegger, který se pro natáčení nechal pro jistotu naskenova...