Americký sniper: Nejúspěšnější film kariéry Clinta Eastwooda vychází na DVD

sniper 200Dožít se více než osmdesáti let je samo o sobě umění. Představte si ale, že byste v té době byli ještě aktivní a místo sezení doma a krmení ptáčků na lavičce byste pracovali a zdolávali nové výzvy. Přesně to dělá žijící hollywoodská legenda Clint Eastwood (Tajemná řeka, Nesmiřitelní, Dokonalý svět), který v pětaosmdesáti (!) letech natočil komerčně nejúspěšnější film své kariéry, drama Americký sniper.

Hlavním hrdinou filmu je odstřelovač jednotek SEAL amerického námořnictva Chris Kyle, který si díky své přesné mušce a velkému počtu sestřelených protivníků v Iráku vysloužil přezdívku „Legenda“.  Jeho pověst se samozřejmě rychle roznese, irácká armáda na něj vypisuje vysokou odměnu a on se stává hlavním terčem povstalců. Navzdory nebezpečí i obětem ze strany jeho rodiny se Chris do Iráku neustále vrací, protože má pořád pocit, že pro ochranu své země neudělal dost. Když se v mezičase vrátí domů, zjišťuje, že na válku stejně zapomenout nedokáže.

sniper 1

Americký sniper je filmem, který je dost rozdílně hodnocen v zemi svého vzniku a mimo hranice USA. Pro to, abychom ho mohli nějakým způsobem objektivně zhodnotit, je totiž třeba přijmout optiku hlavního hrdiny, která není nijak složitá a je ve své podstatě černobílá – to tedy znamená, že my (Američané) jsme ti nejlepší a nastolujeme ve světě právo a demokracii i za cenu válek a ostatní jsou divoši, kteří chtějí jen bezdůvodně zabíjet a ničit naše hodnoty. Pokud tento náhled neakceptujete, snímek u vás nemá příliš šancí uspět. Eastwood natočil jasnou adoraci rekordmana jednotek SEAL a k dispozici měl příběh, jenž je značně šablonovitý a charaktery v něm jsou jasně rozvržené (Kyle je tedy skoro dokonalý, bezchybný muž, pro něhož je láska k vlasti vším a naopak všichni Iráčané jsou potenciální teroristé a i ti, kteří se zdánlivě jeví jako dobří, jsou nakonec také na té špatné straně) a tudíž nepřináší absolutně nic nového (přesto se dočkal oscarové nominace za adaptovaný scénář). Nad průměr ho povyšuje osoba režiséra, jenž umí vytvořit potřebnou atmosféru a částečně i napětí, především ale točí skvělé akční scény, které nejsou nudné, nechybí jim adrenalin a místy jsou dost nápadité (absolutním vrcholem je jedna ze závěrečných přestřelek v písečné bouři) a neopomíjí ani emoce, jichž tu sice není tolik, ale jsou přesně tam, kde být mají. Zpočátku může být problém střídání roviny válečné s tou civilní, které je trošku těžkopádnější a stopáž možná zbytečně natahuje, později už si ale divák zvykne a orientuje se.

sniper 2

V hlavní roli naprosto exceluje na Oscara nominovaný Bradley Cooper, který zcela strhne svým charismatem i výkonem, navíc je znát, že jde o jeho film, protože se vedle něj neobjeví už nikdo stejně známý (manželka v podání Sienny Miller je ale taktéž velmi dobrá), čehož využívá na maximum. K zásadním problémům neamerického diváka tak jednoznačně patří heroizace hlavní postavy, nevyrovnané tempo, přetažená stopáž a zejména velká dávka amerického patosu, která nespočívá v častých záběrech na vlající vlajku, jako spíše v neustálém opakování myšlenky, že válka v Iráku je jediná správná věc, i když spousta hrdinových přátel přichází o končetiny a bojuje s traumaty (což prožívá i on, ale to je tu neznačeno jen velmi letmo). Možná je také trochu škoda, že závěrečná událost, k níž dojde (pokud o Kyleovi nic nevíte, doporučuji nic nehledat a nechat se překvapit), se odbude jedinou větou a není zobrazena, což mohlo být poměrně působivé (při zpětné analýze, ale pochopíme, že něco podobného nemohlo být ukázáno, protože by to hrdinovu auru trošku zneuctilo a do konceptu filmu by se to nehodilo). Přes veškerou kritiku je ale American Sniper velmi solidní film, který minimálně na konci alespoň trošku chytne za srdce.

Díky společnosti Magic Box si nyní můžete vítěze Oscara za zvukové efekty (na dalších pět byl pak nominován) vychutnat v pohodlí domova na DVD. To je naprosto standardní a nabízí tudíž možnost přehrát film jak v originále (kvalitní obraz i zvuk jsou samozřejmostí), tak s českým dabingem, který ale tentokrát výrazně nedoporučuji kvůli extrémně špatné volbě hlasového obsazení hlavní postavy, navíc zcela logicky eliminuje texaský přízvuk, s nímž Cooper mluví. Mimo snímku samotného se můžete těšit ještě na bonusovou položku v podobě půlhodinového dokumentu s názvem Příběh jednoho vojáka: Cesta amerického snipera. Ten je překvapivě velmi zajímavý a mimo tradičního poplácávání po zádech (toho tu ale naštěstí není tolik) obsahuje několik záběrů z natáčení, režisér odhalí některé zajímavosti ze zákulisí a klíčoví členové štábu se rozhovoří i o setkání se skutečným Kylem a jeho manželkou. Podstatnou část dokumentu pak tvoří i povídání o tom, jak jedna nečekaná událost změnila celý příběh a jak byl nakonec upraven.

sniper 3

V současné době, kdy se DVD opravdu staly (bohužel) jen lepší placatou videokazetou a nenabízejí moc přidané hodnoty, je každý takový počin velmi příjemný a radostný. Proto můžu Amerického snipera jen doporučit, ačkoli má svoje chyby a je u něj třeba divácké tolerance a málokomu bude hlavní hrdina sympatický svými názory. Věřte mi, že i na druhé zhlédnutí, kterého jsem se mimochodem opravdu trochu bál, funguje velmi dobře a je pořád kusem poctivé filmařiny.

Český trailer:

Název: Americký sniper (American Sniper)
Žánr: Válečné drama