Gambler, kterého nezajímá výhra, ale prohra

gambler 200Film The Gambler (2014) je velmi zajímavé a přitom vtipné drama o hazardérovi (hraje Mark Wahlberg), který pořád hraje i když mu to očividně moc nejde. Hraje každý den, za velké peníze, nedá si přitom pokoj i když dluží spousty peněz a začíná mu jít o život.

Aby se James Bennett divákovi představil, jde hned zezačátku filmu do kasína s 10 000 dolary a začne sázet. Náhodou se mu daří a vyhrává, ale místo aby si vzal alespoň část výhry sází dál všechno, co má až musí obsluhu skoro přemlouvat aby ho nechali hrát dál. Z původních 10 000 je najednou 180 000. To je ale vše, po další hře odchází s prázdnou.

Potom absolvuje přednášku od čínského mafiána, kterému dluží už přes 200 000, od černého mafiána, kterému dluží 50 000, svůdný pohled od jeho studentky, která dělá v kasínu po večerech servírku a další den ráno jde zpátky učit. Je totiž profesorem literatury.

James Bennett se v příběhu neprezentuje jako nějaký obyčejný gambler s problémem. Aby byl zajímavý, je jeho život plný paradoxů. Pochází z velmi bohaté rodiny, je chytrý a sympatický, nemá zkrátka žádné problémy kromě těch, které si dělá sám a postupem času jich začíná mít opravdu hodně. Vysvětluje to jakousi osobní očistou od všeho, kdy se chce schválně zničit, aby v životě našel něco, co by jinak neměl šanci najít.

Gambler 2

Těžko říct, co to znamená, ale je dávno známé, že bohatí a úspěšní lidé často jakoby duševně strádají. Aby toho nebylo málo, má ve zvyku mluvit během hodiny se svými studenty ne o literatuře, ale jeho vlastních problémech a dojmech. Spekuluje třeba o tom jak je možné, že se talentovaný tenisový hráč nenarodí tam, kde pro to jsou ideální podmínky, ale někde úplně jinde a navíc náhodou když si šel s někým zahrát.

Jenže očividně mu nejsou tyhle informace k ničemu. Ještě ten večer je zpátky v kasínu, prohraje, půjčí si, dostane nakládačku od činského mafiána, od černého mafiána dostane nakládačku, tak si půjčí od mámy, všechno prohraje a přitom všem začne randit se svojí studentkou. Podle ní je prostě úžasný.

Ať už vypadá James Bennett jakkoliv, jeho příběh nakonec končí dobře. Zamyslí se, dostane nápad na dobrý plán, splatí jedním tipem dluhy a zbytek filmu běží bezstarostně městem za svojí studentkou. Existuje spousta pořekadel o zdánlivém a skutečném štěstí těch, kteří mají všechno nebo nemají nic. Sami sebe pocitem štěstí nevědomky pravidelně odměňujeme, abychom šli dál právě tou cestou, která nám něco přináší. Jenže když má někdo všechno, aniž by tohle dál zažil, je jasné, že sám pro sebe toho už moc nedělá.

gambler 1

Název: Gambler/ The Gambler
Žánr: Krimi / Drama / Thriller
USA, 2014, 111 min
Režie: Rupert Wyatt
Scénář: William Monahan
Kamera: Greig Fraser
Hrají: Mark Wahlberg, Jessica Lange, Brie Larson, John Goodman, Michael Kenneth Williams, Sonya Walger, Emory Cohen, Richard Schiff, Leland Orser, George Kennedy, Anne McDaniels, Amin Joseph, Anthony Kelley, James Wellington, Jacob Bertrand
Distributor: Magicbox

Blu-ray k dostání: