Přehlídka španělsky mluvených filmů začala v Praze a skončí v Hradci Králové
Banner

Přehlídka španělsky mluvených filmů začala v Praze a skončí v Hradci Králové

La pelicula perexJako každoročně se i letos v druhé půli února vynořila LA PELÍCULA, přehlídka španělských mluvených filmů (película = film), což obnáší díla nejen ze Španělska, ale i ze španělsky mluvících zemí amerických, od Kuby až po Chile. Zařazeny byly snímky hrané i dokumentární, převažovala komorní dramata, soustředěná na křivolaké osudy lidí často ztracených v dnešním nepřehledném světě. Nádavkem byla přidána retrospektiva oblíbeného herce (a režiséra) Antonia Banderase.

Ze stovek položek, které se v uplynulých letech urodily, jsme jich mohli spatřit jen několik - a nejsem si jist, zda vůbec něco vypovídají o stavu kinematografie. Z toho, co přehlídka nabídla, lze usuzovat na vleklou krizi námětovou i vypravěčskou, neboť se tu odráží podobný problém, jaký známe i z tuzemska: natáčet vlastně může každý, kdo v rukou udrží kameru a sežene potřebné peníze na svůj projekt. Ztrátu smyslu pro rozlišování hodnot zdá se potvrzuje i udílení španělských cen Goya (to je něco podobného jako u nás Český lev), které se nejnověji snesly na druhořadé divácké hity, které do películovské přehlídky nebyly ani zařazeny.

Některé tituly (Divoké historky, Příšerný vlasy) se již uváděly v české distribuci, aniž by získaly větší ohlas - a to bez ohledu na to, že v mezinárodním kontextu byly vysoce ceněny. Zájem publika se přirozeně soustředil hlavně na ta díla, která tu dosud nehrála. Některá se vyznačovala ambiciózním tematickým zacílením, avšak selhávala v ne zcela zvládnutém uchopení, postrádala nápaditost i švih.

LaPel logo

Na mysli mám třeba chilský film Psí maso, dotknuvší se nynějšího rozpoložení člověka, který se kdysi za vojenské diktatury podílel na represích, nebo španělskou tragikomedii Vyjednávač, která zacílila na "mírové" rozhovory vedené mezi vládními strukturami a zástupci teroristického uskupení ETA, prosazujícího třeba i násilné odtržení Baskicka. Nalezneme zde sice leckteré vtipné postřehy (kdy neshody začínají už odlišnou terminologií, označující přitom obdobné záležitosti), ale ve výsledku tento film odrazuje jak zdlouhavostí, tak trapností zápletek i jednotlivých figur.

Často se vyskytoval důraz na mladé lidi, avšak jen sotva bychom - soudě tak aspoň podle děl na přehlídce uváděných - nalezli hmatatelnější odraz současné hospodářské situace, jak se projevuje v masové nezaměstnanosti a dokonce v odchodech do zahraničí za prací (čemuž se věnuje dokument V podivné zemi). Převažují buď více či méně bizarní souběhy příběhů ze zaostalého vnitrozemí, kde si chudoba i bezvýchodnost podmaňují zhrublou lidskou mysl (Arktida) nebo naopak vznikají do sebe zavrtané vztahové historky, minimalizované už počtem účinkujících (dvojice) a prostředím (byt).

10000 km1

10.000 km

Takové průhledy nabídly např. filmy Stockholm a 10 000 km. První z nich dosti vyumělkovaně, s moderní nápodobou dávných kýčovitých melodramat, sonduje proměnlivá mocenská uspořádání v milostném vztahu, kdy přestává být jisté, kdo je "únoscem" a kdo "obětí", jak se přelévá citová příchylnost. Každopádně zde vyplouvá na povrch dobyvačná neomalenost španělských kluků, náhle si nevědoucích rady s dívčinou umanutostí poté, co slavili zdánlivé vítězství.

10000 km

10.000 km

Druhý titul, z něhož pocházejí obě fotografie, s větším zdarem (a inscenační bezprostředností, s níž zachycuje všední, každodenní okamžiky, které se týkají i sexu) líčí hrozící odcizení mladého, již několik let spolu žijícího páru, když žena odjela na roční stáž do Ameriky - a nadále je spojoval jen internet. Tvůrci filmu, právem se spoléhající na výmluvnost dlouhých nehybných záběrů, tu vynalézavě začlenili mailovou komunikaci i obrazové návštěvy přes Skype, které navzdory dálce i časovému posunu mohou posloužit ke kulinářským radám stejně jako k sexuálním hrátkám či tanci. A také upozornili na ztíženou možnost sebeuplatnění: ona by se ráda prosadila jako fotografka, on jako učitel hudby, ovšem jejich budoucnost zůstává nejistá...

Přehlídka španělsky mluvených filmů LA PELÍCULA se uskutečnila ve dnech 17. – 28. února 2015 v Praze, Brně, Ostravě a Hradci Králové.

Bližší údaje: http://www.lapelicula.cz/lapelicula/index.html

Foto: La Película, www.whatson.bfi.org.uk
www.worldscinema.org


 

Rozhovor

Na vánoční kapry se mi vylilo červené víno, říká poslankyně Jitka Chalánková

chalan 200Poslankyně sněmovny Jitka Chalánková (TOP 09) má k jídlu, eufemisticky řečeno, kladný vztah. Ráda jí, ráda vaří, ráda stoluje s celou rodinou, přidává i jednu vánoční historku s kapry polité červeným vínem.

...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Minulost je minulostí… dokud tě nedostihne.

temne200Od června mohou diváci v českých kineh zhlédnout mysteriozní  thriller s názvem Temné kouty. Režisérem a scénáristou je Gilles Paquet-Brenner, který v roce 2010 získal cenu diváka a nejlepší režie na filmovém festivalu v Tokiu za film Klíč k minulost...


Literatura

Petra Braunová: „V tričku desetiletého školáka je mi dobře.“
ImageOd dětství miluji knížky, ale nikdy jsem netoužila stát se spisovatelkou. O to zajímavější a lákavější je pro mě se se spisovatelem či spisovatelkou setkat. I když popravdě mám před nimi jako známými osobn...

Divadlo

Příběhy obyčejného šílenství

altNebo příběhy běžných dnů? Jedna z vůbec nejlepších divadelních her posledního dvacetiletí, dostalo se jí pozornosti filmové, ocenění mnoha kritiky a zejména pak ohromné divácké úspěšnosti. Žádá si znova a znova prostor na prknech “co znamenají svět”. A tentokrát...

Film

Nejhledanější muž - Philip Seymour Hoffman v hlavní roli špionážního dramatu. Napsal mu ji John le Carré

Nejhledanejsi muz 200Dlouho očekávaný snímek A most wanted man (Nejhledanější muž) na motivy románu Johna le Carrého (autora bestsellerů Jeden musí z kola ven a Nepohodlný) vstoupil 4. září do českých kin. Nedávno zesnulý herec, kte...