Smutný konec nezapomenutelné herečky Kláry Jernekové

Smutný konec nezapomenutelné herečky Kláry Jernekové

Tisk

klara 200Kdysi slavná herečka Klára Jerneková, dlouholetá členka činohry Národního divadla Praha, zažila hořký konec své kariéry, deprese z osamění a alkohol jen urychlily její předčasnou smrt. Tak jako tak vytvořila řadu rolí, které přežily ji samotnou a máme je v paměti dodnes.

 

Letos 14. ledna by se Klára Jerneková dožila sedmdesáti let, osud jí však rozdal špatné karty. Dožila se pouhých 58 let, přičemž poslední léta už ani moc nehrála. Po rozvodu s hercem Josefem Čápem, s nímž měla jediného syna Filipa, se stále hlouběji propadala do depresí, které v kombinaci s alkoholem a prášky znamenaly konec talentované herečky. Nakonec ji našli mrtvou v jejím luxusním bytě v jednom z domů na Smetanově nábřeží.

Pražská rodačka Klára Jerneková (* 14. 1. 1945) pocházela z umělecké rodiny. A protože její matkou byla herečka Jiřina Stránská, zatímco otcem byl divadelní režisér Karel Jernek, není divu, že i mladičkou Klárku to táhlo k divadlu a herectví. Už coby studentka gymnázia hrála v dramatickém kroužku a měla jasný plán - jít po maturitě studovat herectví na pražskou DAMU, což se jí v roce 1962 podařilo. Školu absolvovala v roce 1966 - a už tenkrát se o ní a jejím talentu hodně mluvilo. Ostatně už jako posluchačka herectví hostovala nejen v Divadle E. F. Buriana, ale také třeba v divadélku Semafor.

Jejím prvním a posledním angažmá se od 1. srpna 1966 stalo Národní divadlo Praha, kde působila až do 31. července 2000. Důvodem tehdejšího odchodu byla malá vytíženost, což způsobila její nespolehlivost. Jen zasvěcení věděli o jejím rozháraném osobním životě, alkoholu a prášcích a problému zvaném samota. Bohužel nebyl nikdo, kdo by ji vyvedl z bludného kruhu a zachránil. Vše skončilo jejím předčasným úmrtím 31. července 2003.

klara 3

Přitom její profesionální začátky byly uchvacující, šla z role do role. Už na samém začátku se na naší první scéně uplatnila v lyrických a básnických dramatech, její mladé hrdinky byly okouzlující. Ale i od naivek se během let dokázala přehrát k velkým ženským charakterním postavám, stejně tak dokázala zaujmout jako komediální herečka.

Dnes už snad jen pamětníci vzpomínají na její Hedviku v Ibsenově Divoké kachně, Mimi v Čapkově Loupežníkovi, Kateřinu ve Shakespearově komedii Zkrocení zlé ženy nebo Desdemonu v Othellovi. Z dalších výrazných postav to byla například Mahulena (Radúz a Mahulena), Róza (Vytetovaná růže), Klásková (Lucerna), Giannina (Vějíř), Zoe (Vůně květin), Rona (Kennedyho děti) či Anežka (Škola pro ženy).

Vděčných hereckých příležitostí se dočkala také v rozhlase, dabingu a televizi. Právě na obrazovce zazářila hned na začátku své umělecké dráhy - třeba jako titulní hrdinka v inscenaci Princezna Pampeliška (1967) nebo jako Bohdanka v pohádce Sedmero krkavců (1967, později to byla třeba její služka Rozálie v televizním seriálu Byli jednou dva písaři (1972). Zahrála si i v seriálech Tajemství proutěného košíku (1977), Synové a dcery Jakuba skláře (1985) a Hotel Herbich (1999).

klara 1

Ve filmu tolik štěstí neměla, ale přesto si ji mnozí pamatují ze snímků jako Kdyby tisíc klarinetů (1964), Případ pro začínajícího kata (1969), Sarajevský atentát (1975), Panelstory aneb Jak se rodí sídliště (1979) nebo Smích se lepí na paty (1986), kde měla za partnera Petra Čepka .

Její životní i umělecké peripetie přibližuje dokument Smutný konec Princezny Pampelišky (2005), který proběhl v rámci televizního cyklu Předčasná úmrtí.

Foto: archiv autora


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Ivan Franěk: V mé dosavadní herecké kariéře jsem měl štěstí na různé typy postav

franek200Když po absolvování pražské DAMU vycestoval Ivan Franěk do Francie, začal hrát v loutkovém divadle, ale souběžně se rozjela i jeho filmová kariéra. I když se stal vyhledávaným hercem a natočil desítky francouzských a italských filmů, jeho početná filmog...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Extrémní biker Michal Maroši se v životopisném filmu svléká do naha - obrazně i doopravdy

ten co slavi kazdy den 200Do kin míří nový dokumentární snímek Ten, co slaví každý den. Celovečerní film režiséra a kameramana Martina Vrbického shrnuje život bikera Michala Marošiho, který díky horským kolům unikl volání temných sil a dotáhl to...


Literatura

Detektivní nuda - Volání kukačky

volani kukacky perexNápaditý obal knížky zve na další román od J. K. Rowlingové, skrývající se pod pseudonymem, což knihkupci u tohoto detektivního románu rádi uvádí, protože i jméno prodává. Po tragikomickém románu P...

Divadlo

Fifty aneb Když je trojka životním snem

fifty 200Představení Fifty Dejvického divadla bylo vrcholem čtvrtého dne zlínského divadelního festivalu Setkání Stretnutie, jehož cílem je upozornit na aktivní vztahy českých a slovenských divadel a divadelníků a ukázat výsledky jejich spolupráce.

...

Film

Jak cenzura dohlížela na filmaře i ve „zlatých“ 60. letech

vadi nevadi 200Kdyby nebylo studentských prací, zpravidla disertačních, obhajovaných na vysokých školách, řada důležitých, ba zásadních knih by jednoduše chyběla – mnohá nakladatelství tak vcelku levně získávají odborně kvalitní, a přitom čtenářsky atrakt...